Tokić, ovlašteni uvoznik i distributer preko 230 svjetskih proizvođača dijelova za automobile, tijekom korona-krize direktno je osjetio manjak svakodnevnih osobnih migracija na svom poslovanju, ali ne može reći da je posve ostao bez posla. Budući da je izvjesna recesijska prijetnja, pitali smo predsjednika Uprave Tokića Ivana Gadže osjeća li se već preorijentacija interesa kupaca na autodijelove umjesto na kupnju novih vozila i kako se suočavaju sa svime što je donijela pandemija.
Što je pandemija koronavirusa napravila poslovanju Vaše tvrtke? Kako ste prošli?
- Zasigurno je promijenila način na koji gledamo na svakodnevno poslovanje, prvenstveno radi sigurnosti naših zaposlenika, poslovnih partnera i kupaca. Zahvaljujući izvrsno posloženom sustavu dobave i dugoročnim partnerskim odnosima s našim dobavljačima, s dostupnošću artikala nismo imali većih problema, a ostalim izazovima koji su zadesili sektor uspjeli smo se prilagoditi u iznimno kratkom roku.
Kako ste organizirali rad?
- Zdravlje smo postavili kao prioritet; djelatnici koji to mogu, nastavili su raditi od kuće, dok smo drugima organizacijom rada i provođenjem niza preventivnih mjera osigurali sve uvjete za zaštitu zdravlja i sigurnosti na poslu. Jedan od prvih poteza bio je osnivanje kriznog stožera, u kojemu članovi uprave i direktori različitih sektora na dnevnoj bazi prate promjene i prilagođavaju poslovanje novonastalim okolnostima. Danas znam da smo dobro procijenili, otvoreno komunicirajući sve odluke prema djelatnicima i vanjskim partnerima, jer se upravo to pokazalo od neizmjerne važnosti za stabilno poslovanje. Kao tvrtka koja opskrbljuje stotine malih poslovnih subjekata, ali i velikih kupaca, poput prijevoznika, i servisa javnih službi, kojima su auto dijelovi neophodni za redovan rad i dostupnost građanima, ponosan sam što smo vrhunskom logističkom organizacijom svima omogućili redovno poslovanje. Ne mogu dovoljno naglasiti od kolike je važnosti ovdje bio odnos povjerenja sa svim poslovnim partnerima, te odgovorno ponašanje, pristup radu i podrška naših djelatnika odlukama uprave.
Jeste li zabilježili veći promet posljednjih dana s popuštanjem mjera?
- Promet se zadnjih dana približio brojkama iz 2019., ali nažalost ne i na brojke iz prvog dijela 2020. prije početka krize. Otvaranje trgovina zasigurno je olakšalo komunikaciju s kupcima i dostupnost robe. Kupci cijene stručnost naših trgovaca i izravni kontakt, iako i telefonska korisnička podrška izvrsno funkcionira u tom smislu. Primjerice, nakon otvaranja poslovnica broj poziva i kontakata u naš kontakt centar se vratio na brojke prije krize što ipak upućuje na činjenicu da kupci imaju potrebu osobno doći i porazgovarati o svojim potrebama s našim stručnim osobljem.
Za čime vlada najveći interes?
- Svjesni smo kako je mobilnost vrlo važna potreba ljudi i u tom smislu smo primijetili da je potražnja išla prema robama koje su nužne kako za redovno održavanje vozila, ali i za izvanredne popravke. Najveći rast potražnje smo vidjeli na asortimanu dijelova za kamione što upućuje na kontinuiranu aktivnost prijevoznika za vrijeme trajanja krize. Dijelom zbog hladnog vremena, a dijelom zbog toga što su građani manje redovito koristili vozila, osjetno je narasla prodaja akumulatora. Isto tako, vozači su ipak mijenjali gume na prelasku u ljetnu sezonu. Naravno da je značajno porasla prodaja dezinfekcijskih sredstava i opreme za kojom su imali potrebu naši kupci za svoje servisne radionice. Uočili smo pad prodaje brisača za osobna vozila koji je opet posljedica činjenice da su ljudi manje vozili.
S godinama se pokazalo da u recesijska vremena ljudi manje kupuju nove automobile, a više dijelove za automobile koje imaju. Jeste li primijetili kakav porast u prodaji autodijelova?
- Naši mali kupci su posljednjih tjedana najčešće ostajali doma, a time i njihova vozila. Pandemija i provedene mjere rezultirale su padom prometa i potražnje, iako svakodnevno gledamo kako se tržište budi. Mi smo na potrebe kupaca odgovorili pojačanom aktivnošću našeg kontakt centra u kojem smo imali više poziva u odnosu na vrijeme prije krize, pojačanim dostavama robe svim partnerima pa i građanima, mogućnošću preuzimanja robe bez ulaska u naše poslovnice, otvaranjem web shopa koji nude proizvode namijenjene vozačima, raznovrsnim načinima plaćanja i dr. No otvaranje trgovina naši kupci i poslovni partneri pozdravili su s oduševljenjem. Ipak, vjerujem da će se trend povećane potražnje za autodijelovima tek osjetiti, potvrde li se prognoze o nadolazećoj recesiji. Nama je prioritet, koji smo dosad uspješno ostvarivali, u poslovnom smislu bio osigurati dostupnost robe. Spremni smo na povećanu potražnju i asortimanom autodijelova 230 najpoznatijih svjetskih proizvođača odgovorit ćemo na potrebe tržišta.
Što očekujete dalje?
- Osim kriznog, u Tokiću već dulje vrijeme radi i postkrizni stožer sastavljen od iskusnih menadžera i mladih perspektivnih zaposlenika čija je zadaća razrada različitih scenarija oko poslovanja i izlaska iz krize, te procjena oko utjecaja same krize na razvoj poslovanja. Iz njihovog promišljanja već je proizašlo nekoliko odluka koje se uklapaju ili će se uskoro implementirati u svakodnevno poslovanje. Svi se moramo naučiti na poslovanje u „novom normalnom“ i tu smo se kao najveći prodajni lanac autodijelova u Hrvatskoj fokusirali na osiguravanje dostupnosti robe i upravljanje tekućom likvidnošću. Teško je u ovom trenutku procijeniti kakav će biti oblik te krivulje. Iskreno se nadamo da neće biti krivulja L oblika, ali smo spremni i za taj scenarij. U slučaju krivulje oblika W, mislim da smo dosta naučili i kao kompanija i kao društvo kako se s tim scenarijom suočiti. Čini nam se da je sve manje pobornika varijanti V i U iako ni te varijante ne treba isključiti jer nude neke mogućnosti.
Hoće li se do kraja godine, ako ne bude drugog vala zaraze, moći nadoknaditi gubitci?
- U ovom trenutku mislim da malo tko, neovisno o sektoru u kojemu radi, razmišlja o nadoknadi gubitaka, već je usmjeren ka uspostavi i održavanju redovnog poslovanja i zadržavanju zaposlenika. Čak najveće svjetske tvrtke iz sektora autodijelova otvoreno govore o osjetnom padu prometa i tome prilagođavaju poslovanje. Značajnim dijelom na to utječe i smanjenje proizvodnje i prodaje novih automobila te povećanje ulaganju u odražavanje postojećih automobila.
Jesu li Vladine mjere dostatne ili očekujete još neku pomoć?
- Sve da smo i najbogatija zemlja na svijetu, ova situacija zahtijevala bi velika odricanja od svih građana i poslovnih subjekata. Tu moram istaknuti koliko je bitno bilo da je Vlada u donošenju odluka slušala ljude „s terena“. Po našoj procjeni, reakcija Vlade bila je brza. Svako odlučivanje u uvjetima tako velike neizvjesnosti nije elegantno i jednostavno. Ako je neke odluke potrebno popraviti, sada je to ipak jednostavnije jer se nije kasnilo s prvim konkretnim odlukama. I u poslovnom odlučivanju uvijek postoje različiti pogledi na pojedine odluke, ali je važno da to ne usporava sam proces donošenja odluka. Od samog početka aktivno smo pratili odluke Vlade koja je svojim aktivnostima i odlukama, primarno onima vezanim uz osiguranje likvidnosti, pomagala poduzećima da prevladaju ovu krizu. Sve mjere smo temeljito analizirali i odabrali one koje najbolje odgovaraju našim potrebama, a tako ćemo činiti i ubuduće. Budući da poslujemo na nekoliko europskih tržišta, mogu reći kako su svakoj od zemalja u kojima poslujemo vlade bile usmjerene na očuvanje likvidnosti, smanjenje ili prolongiranje poreznih obaveza te očuvanju zaposlenosti. Naša krovna udruga FIGIEFA-e (krovna udruga industrije auto dijelova sa sjedištem u Bruxellesu), tražila je aktivniji pristup središnjih europskih institucija jer je većina inicijativa dolazila od nacionalnih vlada. Koordinirani pristup je važan kako bi naša industrija bolje odgovorila na potencijalne izazove u smislu likvidnosti, lanaca opskrbe i druge, a koji prelaze okvire nacionalnih granica.