Direktor Webpower Adrije i pokretač inicijative za uvođenja vize za digitalne nomade Jan de Jong objavio je da je s direktorom splitske agencija za odnose s javnošću VAJT Jerkom Trogrlićem osnovao tvrtku CROP Hrvatska.
"Idemo u veliku investiciju u Hrvatskoj. Nećemo uložiti ni u apartmane ni u vile ni u hotele, nego u visokotehnološku poljoprivredu. Godinama ojađeno gledam kako Hrvatska, zemlja koja je nekoć hranila cijelu regiju, uvozi više hrane nego što je izvozi", napisao je na svom LinkedIn profilu de Jong objasnivši kako će novom tvrtkom donijeti visoku nizozemsku tehnologiju ne bi li Hrvatsku ponovno učinili velikom.
Prva investicija CROP Hrvatske biti staklenik za uzgoj rajčica, a kako bi saznali nešto više o najnovijem projektu popričali smo s Jan de Jongom o planovima za novu tvrtku.
Kako to da ste se odlučili na novi poslovni pothvat?
- Svi znamo da je Hrvatska u prošlosti proizvodila dovoljno hrane da prehrani čitavu regiju. Postalo mi je mučno gledati koliko se danas hrane uvozi, puno više no što se izvozi. U Hrvatskoj se neprekidno govori o prilikama u turizmu. Neovisno o tome s kime razgovaram, uvijek se razgovor na kraju usmjeri na turizam. Kada kažem da je turistička industrija u Nizozemskoj osam puta veća nego hrvatska, ljudi se nemalo iznenade, a ostanu u šoku kada im kažem da je nizozemska poljoprivredna industrija čak i veća od turističke. Kao osoba rođena u najnapučenijem dijelu Nizozemske, svaki puta kada vozim od Splita do Zagreba sve što vidim je zemlja, mnogo zemlje. Nekako, budući da sam odrastao u zemlji gdje je svaki četvorni metar isplaniran i iskorišten, kad god vidim tu silnu zemlju, vidim velike prilike.
U čemu je najveća razlika između Nizozemske i Hrvatske?
- Iako Hrvatska ima 3,1 milijun hektara obradivog zemljišta, na izvoz poljoprivrednih proizvoda otpada svega dvije milijarde eura godišnje. Nizozemska ima 1,5 milijun hektara obradivog zemljišta, upola manje nego Hrvatska, ali na izvozu poljoprivrednih proizvoda uprihodi 91 milijardu eura godišnje. Nažalost, vrijednost uvoza poljoprivrednih proizvoda je oko 2,5 milijarde eura godišnje, 500 milijuna više nego što se izvozi. Zašto je Nizozemska tako jaka, a Hrvatska gubi? Odgovor je: velika ulaganja u tehnologiju.
U današnje vrijeme u kojem smo suočeni s pandemijom, nestašicom prirodnih resursa i rastućom populacijom, ništa nije sigurno. Međutim, izvjesno je da se svi trebamo hraniti zdravo, konzumirati ukusne i nutritivno bogate namirnice kako bi se suočili s izazovima sutrašnjice. Tu vidim veliku priliku za Hrvatsku da postane zemlja koja može pomoći prehraniti Europu usmjerujući se prema održivoj i visokokvalitetnoj proizvodnji.
Možete li nam reći više o tehnologiji koju CROP planira dovesti u Hrvatsku?
- Implementirat ćemo najnoviju nizozemsku tehnologiju za staklenike. Nizozemci su vodeći u toj industriji već desetljećima i imaju klimatska i automatizacijska rješenja za veoma učinkovito postizanje proizvodnje visoke kvalitete. Koristit ćemo hridroponiku kako bi osigurali da se višak vode kojom su sadnice zalivene iskoristi. Ta je voda obogaćena posebnim mineralima potrebnim biljkama kako bi rasle i davale plod. Primjenjujući tu iskušanu tehnologiju na pametan način, upotrebljujući automatizaciju, smanjit ćemo količinu potebnih resursa za uzgoj biljaka. Stakleničko računalo ne kontrolira samo sustav navodnjavanja, nego i klimu u stakleniku, primjerice, može predvidjeti kakvo će vani biti vrijeme te sam odlučiti hoće li pojačati grijanje ili prozračivanje.
Gdje planirate izgraditi staklenik i kada očekivati otvorenje?
- Trenutno razmatramo nekoliko lokacija, dvije na sjeveru, jednu u centralnoj Hrvatskoj i jednu u Dalmaciji. Pred nama je još mnogo posla da odredimo koja će nam od tih lokacija ponuditi najviše. Međutim, otkako smo najavili osnutak tvrtke, mnogo je potencijalnih investitora pokazalo interes. Stoga želimo biti otvoreni za sve lokacije, jer zašto ne bismo počeli istovremeno na nekoliko lokacija?
O kolikoj vrijednosti investicije govorimo?
- Ulaganje u izgradnju staklenika je između 60 i 75 milijuna kuna. Tome treba pridodati ulaganje u zemljište, infrastrukturu i trošak prve godine poslovanja, tako da je ukupna vrijednost projekta otprilike sto milijuna kuna.
Koliko radnih mjesta planirate otvoriti?
- S prvim projektom staklenika stvorit ćemo otprilike 70 do 75 radnih mjesta.
Kako je došlo do suradnje s Jerkom Trogrlićem?
- Jerko stoji iza međunarodno nagrađivane PR agencije VAJT, a nekima je poznat i po oštroumnim analizama parlamentarnih izbora na Novoj TV. Poznajem Jerka od prvog dana kako sam došao u Hrvatsku prije 14 godina jer je išao na fakultet s mojom suprugom Slavicom. Povrh svega, jako smo dobri prijatelji i međusobno poštujemo naša poslovna postignuća, a kako je Jerko jak u PR-u, a ja strastven u marketingu, vrlo smo komplementarni. Što je još važnije, dijelimo iste vrijednosti. Želimo poslovati pošteno i transparentno, stvarati prilike za nas i naše suradnike. Oboje smo obiteljski ljudi i ponosni očevi sveukupno sedmero djece. Oboje imamo snažnu želju osigurati da naša nova tvrtka CROP doprinese napretku Hrvatske kako bi naša djeca i sva ostala djeca u zemlji mogla živjeti u gospodarski snažnijoj državi koja manje ovisi o turizmu te počinje nuditi prilike u drugim industrijama, uključujući poljoprivredu.