– Ne postoji to, uvjetno rečeno, normalno tržište gdje bi se moglo kupovati i prodavati. Nedostaje kupaca, oni su najveći problem – kaže Danko Sučević, partner u savjetničkoj i računovodstvenoj tvrtki Infokorp.
No, podsjeća na staru tržišnu zakonitost prema kojoj ponuda generira potražnju, zbog koje ne vjeruje da će trenutačna situacija potrajati. Tim više što nije baš sasvim točno da kupci uopće ne postoje. Ima ih, ali nisu spremni djelovati dok budućnost zamagljuje još uvijek nepodjarmljen koronavirus. Stoga poskrivećki vrebaju na potencijalni plijen koji bi nekad prije bez mnogo razmišljanja postao njihova lovina.
Zadrška kupaca dovodi vlasnike malih tvrtki u dilemu trebaju li odmah pokrenuti prodaju ili je bolje čekati da strahovi i druge blokade splasnu. No neodlučnost obje zainteresirane strane može skupo stajati.
– Kupci su usprkos povećanom interesu oprezniji i često odgađaju donošenje odluke čekajući i promatrajući razvoj situacije i na epidemiološkom i na ekonomskom polju. Među njima ima i onih koji razmišljaju da će vrijednost ciljanog biznisa padati kako pandemija traje, što je realno moguće. No treba razumjeti da se istodobno smanjuje i potencijal tog biznisa, što je znatno lošija opcija za kupce, jer je upravo potencijal budućih prihoda ono što se kupuje – pojašnjava Nikola Oršanić, vlasnik i osnivač tvrtke Consultarium, koja se specijalizirala za poslovno posredovanje u kupoprodaji malih i mikrotvrtki.
Drugim riječima, pad vrijednosti i budućeg potencijala u konačnici može za kupca značiti veći gubitak od uštede koju je inicijalno ostvario. Kako takvo ponašanje kupaca koji čekaju da tvrtke kupe po megapopustima djeluje na vlasnike koji su odlučili staviti tvrtku na tržište ne treba mnogo objašnjavati. Stoga je ključno pitanje je li sad zaista najbolji trenutak za prodaju.