Otkako je Grupa Rewe prodala Billine trgovine Sparu, a zadržala samo lanac drogerija BIPA, malo se o BIPA-inu poslovanju govorilo u javnosti, pogotovo u kontekstu jake konkurencije na tržištu drogerija. Ove je godine BIPA dobila novi menadžment, a novi član Uprave je Marijan Bošković, ujedno i BIPA-in direktor financija, s dugogodišnjim iskustvom na vodećim pozicijama u području financija i kontrolinga u Nestlé Adriaticu i Francku. Bošković je predstavio nove BIPA-ine projekte i investicije te najavio promjene u strategiji poslovanja kompanije.
Prošle je godine u BIPA-i promijenjena menadžerska struktura. Koje poslovne segmente mislite jačati u Hrvatskoj i što ćete mijenjati u poslovnoj strategiji?
– Već potkraj 2020. godine napravili smo znatne promjene u menadžerskoj strukturi, a s mojim dolaskom završena je faza rekonstrukcije Uprave. U BIPA-i kontinuiramo ulažemo u optimizaciju i digitalizaciju poslovnih procesa, što nas čini efikasnijim i više usredotočenima prema potrebama naših kupaca. Osim toga, planiramo razvoj alternativnih prodajnih kanala, odnosno internetske trgovine, koja je danas izrazito važan kupovni kanal. BIPA svoje aktivnosti usklađuje s potrebama kupaca i u tom smislu ćemo i dalje posebno razvijati određene segmente i prilagođavati našu ponudu. Primjerice, listopad prošle godine posvetili smo roditeljima i mališanima, a slične aktivnosti planiramo u budućnosti, osluškujući potrebe na tržištu. U segmentu privatnih robnih marki također nastavljamo jačati asortiman, ali i marketinšku podršku. Osim jačanja ponude i razvoja asortimana, u idućoj godini planiramo nastaviti razvijati naše promotivne aktivnosti po kojima smo prepoznati na tržištu.
Hrvatsko tržište drogerija prilično je zasićeno jakom konkurencijom, primjerice dm-ovim i Müllerovim trgovinama koje ostvaruju brzi rast. Kojom poslovnom strategijom namjeravate učvrstiti i povećati svoj udio i koliki je on trenutačno?
– BIPA je jedina drogerija na hrvatskom tržištu koja je u 2020. godini uspjela ostvariti rast tržišnih udjela i rasti znatno brže od cjelokupnoga drogerijskoga kanala. Prema trenutačno dostupnim podacima, sličan trend nastavili smo i prošle godine. Snažan rast podržan je kontinuiranim promjenama asortimana kojima želimo zadovoljiti potrebe naših kupaca, ali i oporavkom beauty segmenta nakon lockdowna, uspješnom turističkom sezonom te oporavkom osobne potrošnje. Dvoznamenkasti rast prodaje i rast tržišnih udjela ostvarili smo u našim ključnim kategorijama dekorativne kozmetike, brige za tijelo i lice, kao i u segmentu ponude parfema. Rast BIPA-e vidimo u unapređenju poslovnih procesa, razvoju alternativnih prodajnih kanala, kao i jačanju ponude, razvoju asortimana i kontinuiranim promotivnim aktivnostima.
Zbog čega do sada niste, pogotovo tijekom pandemije, pokrenuli online trgovinu?
– Prepoznali smo iznimnu važnost e-commerce kanala i očekujemo da ćemo našim kupcima vrlo brzo moći ponuditi BIPA-in asortiman putem interneta. Zadovoljstvo nam je najaviti da je u tijeku finalizacija početka suradnje s Woltom zahvaljujući kojoj će BIPA biti jedina drogerija čiji će asortiman biti dostupan na toj internetskoj platformi.
U svojoj korporativnoj filozofiji ističete da su BIPA-ina najveća snaga inovacije. O kakvim je inovacijama riječ i kako su konkretno pridonijele poslovanju?
– Prepoznali smo važnost inovacija u poslovanju i pozicioniranju brenda BIPA na tržištu, pogotovo u razdoblju nakon pandemije, u kojem potrošači očekuju vrijednost više. To se očituje i u različitim aktivnostima koje pripremamo, primjerice, u nekoliko BIPA-inih poslovnica smo u suradnji Philipsom uveli touch & feel stanice na elektroasortimanu kako bismo kupcima ponudili drugačije iskustvo kupnje. Osim toga, realizirali smo nekoliko aktivacija s našim BC loyalty programom, kojim na inovativan način nagrađujemo vjernost naših kupaca. Veliku važnost dali smo i proširenju asortimana, pa smo tako u 2021. prvi 'ulistali' nekoliko novih brendova dekorativne kozmetike poput marki Isadora i Yaemina. U istom tonu nastavljamo i u 2022. godini, kada nam je u planu dodatna investicija u naše programe vjernosti gdje smo već stvorili određenu prepoznatljivost na tržištu.
Na koji način odgovarate na izazove u logistici i nabavi? Jeste li mijenjali neke dobavljače i strategiju nabave?
– BIPA uvozi manje od 10 posto asortimana, većinu proizvoda isporučuju nam hrvatske kompanije, pa se za nas u tom smislu nije ništa važno promijenilo u poslovanju. Ipak, za jedan dio asortimana odlučili smo osigurati veće zalihe na našem skladištu kako bismo kupcima osigurali kontinuiranu ponudu i optimizirali opskrbni lanac.
Promatrajući poslovne rezultate prethodnih godina, BIPA-in promet ima lagani rast (osim 2020.), ali ukupni su prihodi znatno manji od prihoda konkurencije. Osim toga, već godinama poslujete s gubitkom, koji je preklani povećan sa šest na 25 milijuna kuna. Kada očekujete da biste mogli početi poslovati pozitivno?
– I u kriznoj 2020. godini, pod utjecajem pandemije, BIPA je ostvarila rast prodaje od dva posto. Pad ukupnih prihoda koje ste naveli posljedica su računovodstvene reklasifikacije ostalih prihoda iz našeg poslovanja. U 2021. godini bilježimo ubrzani rast prodaje koji će nadmašiti rezultate iz prethodne godine. To nam pokazuju odlični rezultati za prva tri kvartala, u kojima smo ostvarili znatan rast prodaje od sedam posto. Gubitak koji ste naveli pod velikim je utjecajem jednokratnog efekta MRS16, odnosno tretiranja dugotrajne imovine koja se upotrebljava za poslovanje. Kada govorimo o operativnom rezultatu poslovanja, mi smo već u 2020. godini bili blizu ostvarivanja break-even rezultata. U 2021. godini napravili smo dodatni pomak u profitabilnosti i očekujemo pozitivan operativni rezultat za prošlu godinu.