Većina vlasnika čarter kompanija na sajmu brodova u Cannesu trenutno može 'mirne duše' ugovarati nove poslove jer njihovi brodovi Jadranom plove krcati gostima. Prema informacijama iznajmljivača plovila, trenutno nema slobodnih brodova, sve je popunjeno do kraja listopada. Međutim, za razliku od fizičkog prometa koji je ove godine izniman u odnosu na lanjski, financijski efekti neće biti ni blizu fizičkih pokazatelja, odnosno dolazaka i noćenja gostiju. Naime, dobar dio trenutnog prometa odnosi se na vaučere, odnosno lanjske rezervacije koje gosti zbog pandemije nisu iskoristili lani.
Paško Klisović, predsjednik Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima u HGK, kaže da je to točno, ali i da postoje velike razlike po regijama.
- Čarter promet od sjevernog dijela obale pa do Šibenika je u puno boljoj poziciji od južnih destinacija poput Splita i Dubrovnika. Prije nekoliko godina plakali smo za Amerikancima i Australcima koji u Hrvatsku dolaze zrakoplovima, a sada smo zahvalni na geografskoj poziciji i blizini auto tržištima, s kojih je ipak realizirano 80 posto rezervacija. Mi smo u tvrtki imali malo drukčiju politiku vaučera, gostima nismo nudili vaučere za srpanj i kolovoz pa nismo toliko pogođeni tom mjerom, međutim kolege u južnijim destinacijama gdje je predsezona trajala kraće i u kojima su vaučeri vrijedili i za brodove i za letove, u puno su goroj situaciji i njihov će financijski efekt biti puno manji od sjevernih – priča Klisović, ujedno direktor tvrtke Nautički centar Pina i Mare iz Primoštena.
Prema službenoj statistici čartera do 28. kolovoza, pad prometa ove godine iznosi 20-tak posto u odnosu na 2019. Kada se zbroji vrlo dobra posezona, taj pad bi na razini Hrvatske zaključno mogao iznositi desetak posto, s time da bi sjeverne destinacije mogle završiti na rezultatima sličnim 2019, a u pojedinim slučajevima i u plusu.
Sara Douzzan Županović, vlasnica čarter tvrtke Noa Yachting potvrdila je trenutne trendove i izazove čarter industrije te procjenjuje da je u ukupnom prometu udio prošlogodišnjih rezervacija na području Splita između 30 i 40 posto, s time da veliki broj gostiju nije uopće iskoristilo rezervacije. Za pretpostaviti je da ni neće.
- Popunjeni smo do kraja listopada. Kad netko otkaže i dan ranije, odmah bez problema popunjavamo njegovo mjesto i to bez popusta. Mislim da zadnjih deset godina nismo prodavali bez popusta. Međutim, imat ćemo ove godine puno manji financijski efekt od 2019, ovisno o tome tko je kako posložio poslovanje i kad je započeo sezonu jer mi smo na jugu realno izgubili travanj i svibanj. Kolege koji rade s luksuznim jahtama izgubili su daleka tržišta poput SAD-a i Australije – ispričala je Douzzan Županović, ističući da su najgore prošli njezini kolege iz Dubrovnika koji su imali najviše otkaza rezervacija i najviše vaučera.
Na pitanje jesu li 'čarteraši' lanjska uplaćena sredstva gostiju za rezervacije koje nisu iskoristili sačuvali ili potrošili, pretpostavlja da nitko nije bio u mogućnosti graditi financijske rezerve jer čarter industrija živi od avansnog plaćanja, primjerice vezova, a većina tvrtki je ta sredstva koristila za opću likvidnost.