Hrvatska
StoryEditor

Na strana se tržišta kreće tek kada doma postavite procese

24. Prosinac 2021.
Dragoljub Božiović, Aleksandar Lazinica - tvrtka Submarinefoto Lider Media
Prije nekoliko godina Submarine Burger otvoren je u Beogradu, ali zatvorili su ga jer, priznaju njegovi osnivači, na stranom tržištu nisu znali raditi. Pouke iz te epizode pomogle su im da dobro razmotre sve faktore izlaska na novo tržište pa su nedavno izabrali Bukurešt kao testni poligon za buduća inozemna tržišta

Zanimljiv, posve atipičan menadžerski i suvlasnički dvojac Dragoljub Božović i Aleksandar Lazinica tvrtku Yellow Submarine vode, naš je dojam, više neformalno sa svojim zaposlenicima nego prema strogim pravilima kakva uglavnom vladaju u tvrtkama. Komunikacija u tvrtki je opuštena, s puno šala i doskočica, a Yellow Submarine opet ozbiljno posluje (brend Submarine Burger u Hrvatskoj se već etablirao) i raste – prije dva tjedna u Bukureštu je otvoren restoran njegovih prepoznatljivih burgera. Tako je zakoračio na strana tržišta.

Božović, inače predsjednik Uprave, kaže da je Rumunjska zapravo test za buduća inozemna tržišta nakon što su se etablirali na domaćemu. U opciji za prvi takav korak bile su još Njemačka, Poljska, Mađarska i Italija, a odluka je ovisila o mnogo faktora: koliki je PDV, najam prostora, prodajna cijena, prosječna plaća, treba li platiti trinaestu plaću, kupovna moć, konkurencija... U toj križaljci, kažu obojica, Rumunjska je ispala trenutačno najbolja opcija. Ondje je PDV devet posto i prodajna je cijena slična kao u Hrvatskoj; najam je, doduše, skuplji, ali plaće su manje, konkurencija je manja nego na Zapadu, a tržište je golemo.

– Nakon samo tjedan dana informacije koje dobivamo su izvrsne, zato vjerujem da smo povukli dobar potez – kaže Božović.

Model 'dark kitchens'

Restoran u Bukureštu otvoren je prema modelu dark kitchens, odnosno virtualnog restorana iz kojega se može naručivati s pomoću dostavnih servisa. Taj je model sve popularniji u svijetu, pogotovo nakon pandemije koja je donijela nove navike konzumiranja hrane. Surađuju s Glovom, ali unatoč tomu daljnje širenje po rumunjskome tržištu, ali i tržištima diljem Europe, planiraju s pomoću fizičkih restorana koji su se pokazali dobrima u Hrvatskoj jer, kako obojica ističu, njihov je cilj da Submarine bude prepoznat ne samo po kvaliteti burgera nego i 'po atmosferi koja odiše u zanimljivim interijerima restorana'.

U Hrvatskoj više nemaju dark kitchens. Prije dvije godine, netom prije covida, otvorili su ga u centru Zagreba. Htjeli su testirati tu opciju s malim prostorom, praktički kuhinjom, jer znali su da je u Americi u posljednjih nekoliko godina dostava uzimala velik zamah i da će s dolaskom Glova i Wolta doći i k nama. Nisu htjeli imati vlastitu dostavu jer bi to, kažu, poremetilo organizaciju posla.

– Vidjeli smo da se tu nešto događa jer su sve najveće tvrtke, koje se nikad prije nisu bavile dostavom, ulazile u taj posao. Ali covid je to zaustavio, nakon čega su nam gotovo svi fizički restorani postali dark kitchens. Zbog toga smo tu kuhinju u centru zatvorili jer nije imala smisla i zbog blizine našeg restorana u Frankopanskoj, a ljude smo rasporedili po drugim restoranima – kaže Božović.

Doduše, lani u Rijeci otvorili su drugi restoran koji je kombinacija dostave i osobnog preuzimanja. Kažu da se taj model pokazao dobar zato što nije troškovno toliko zahtjevan, pogotovo ondje gdje se ne očekuje velik promet.

Suradnik postao partner

Tvrtkini prihodi svake godine rastu (lani 44,4 milijuna kuna), kao i dobit (2,9 milijuna kuna), a od prije dvije godine suvlasnik je s 51 posto postala zagrebačka zanatska pivovara The Garden Brewery s kojom Yellow Submarine i poslovno surađuje (primjerice, u točionici na Žitnjaku servira se burger). Kako je objasnio Božović, za odlučivanje je potrebna dvotrećinska većina suvlasnika i njihova suradnja do sada se pokazala vrlo dobrom.

Ipak, tvrtkini osnivači znaju najbolje kako je ona rasla. Dok smo razgovarali, nerijetko smo se svi smijali kako su Božović i Lazinica pekli zanat. Božović je prije toga radio u obiteljskoj tvrtki koja se bavila veleprodajom i maloprodajom kućanskih uređaja, a Lazinica, inače inženjer strojarstva (robotike), živio je tada u New Yorku. U Americi i danas ima tvrtku Underline Science koja organizira virtualne znanstvene konferencije i također je osnivač IntechOpena, vodećega, kaže, 'svjetskog izdavača znanstvenih open-access knjiga'. Lazinica tvrdi da je svjetski lider u znanstvenom izdavaštvu. Ali prije sedam godina obojica su krenula u sasvim drugu priču iako im je cilj bio da im taj posao bude više hobi. Da, hobi, koji su preozbiljno shvatili.

– Dugo smo prijatelji, družimo se privatno i na jednoj večeri rekli smo da bismo trebali otvoriti svoj restoran. Aleksandar je naš vizionar, čovjek s idejom. Tada je živio u New Yorku i vidio je da se ta gastroscena mijenja, da se stvara nova niša restorana koji su i brzi i u kojima se gosti osjećaju opušteno. Zapravo su nastale zanatske verzije svega, između fast fooda i klasičnog restorana – kaže Božović.

Otišao je u New York k prijatelju da vidi kako ti novi restorani rade. Ideju su razrađivali godinu dana, ne samo recepte nego i brendiranje, za što su angažirali agenciju. Njihov je koncept od početka da sve treba biti lokalno i što više organsko. Istodobno su tražili lokacije po Zagrebu. Iako obojica Riječani, znali su da je Zagreb najpropulzivniji grad u Hrvatskoj, s većim izgledima za uspjeh. Prva lokacija, a i odskočna daska, bila je u Frankopanskoj ulici.

Više pročitajte u novom broju digitalnog i tiskanog izdanja Lidera.

29. studeni 2022 05:19