Rasplamsavanjem četvrtog vala COVID-19 zaraze, epidemiološka situacija u Hrvatskoj je, čini se, svakim danom sve gora. Objavom 6.310 novozaraženih 04.11. uvjerljivo je premašena najveća dnevna brojka od početka pandemije. Podatak da je među testiranima bila gotovo polovica zaraženih te povećanje broja hospitaliziranih i onih koji su respiratoru, ne ulijeva optimizam da ima kraja ovoj globalnoj zdravstvenoj krizi.
S obzirom da kriza, pored neupitno najvećeg utjecaja i prijetnje za ljudske živote, ima izravan utjecaj i na ekonomiju, vijesti o pandemiji su od znatnog interesa za sudionike domaćeg tržišta kapitala. Dinamika pandemije oblikuje očekivanja ulagača s obzirom na ovisnost hrvatskog gospodarstva o turističkim aktivnostima te razornim posljedicama koja je kriza imala na poslovanje turističkih kompanija od kojih su određene uvrštene na Zagrebačkoj burzi.
Budući da posljednje vijesti o pandemiji mijenjaju sentiment investitora, prošlotjedne objave devetomjesečnih rezultata domaćih turističkih perjanica, koje uključuju ključno turističko treće tromjesečje, u ovim okolnostima nezasluženo su prošle ispod radara ako se imaju u vidu izvrsni turistički rezultati. Tablica u nastavku prikazuje ključne rezultate četiri vodeće turističke kompanije sa Zagrebačke burze u odnosu na 2020. godinu.
Za prvih devet mjeseci ove godine svi vodeći turistički hotelijeri zabilježili su snažan oporavak turističkog poslovanja u odnosu na isto razdoblje godinu ranije. Za razliku od prošle godine, kada su u većini svijeta bile na snazi mjere ograničenja kretanja s ciljem suzbijanja širenja zaraze, ove godine zahvaljujući postupnom ukidanju epidemioloških mjera i ponovnom otvaranjem ekonomije došlo je do oporavka putovanja i gotovo 55 postotnog rasta noćenja. Navedeno se preslikalo i na poslovanje domaćeg turističkog sektora. Vodeće turističke kompanije, poput Valamara, Maistre, Plave lagune i Arene udvostručili su prihode od prodaje. Oporavak prihoda bio je popraćen još snažnijim rastom operativnih pokazatelja poput EBITDA-e.
Oporavak rezultata u odnosu na kriznu 2020. godinu u određenoj mjeri je i očekivan s obzirom na sveukupan oporavak gospodarskih aktivnosti u cijelom svijetu. Ipak, posljednje objave, kao i komentari menadžmenta u njima, ukazuju na važan trend, tj. na početak normalizacije turističkog poslovanja. Naime, rezultati za prvih devet mjeseci ove godine uspoređeni sa rezultatima rekordne 2019. godine za turizam daju još optimističniju sliku u kojem se položaju nalazi ovaj sektor usprkos još uvijek aktualnoj pandemiji. Tablica u nastavku prikazuje spomenuto.
Valamar Riviera, vodeća hrvatska turistička kompanija vjerojatno je najbolji primjer s obzirom da upravlja hotelima, ljetovalištima i kampovima po cijeloj obali. Ostvarena operativna dobit (EBITDA) Valamara u prvih devet mjeseci 2021. godine dosegla je razinu od 93 posto pretkrizne 2019. godine, a poslovni prihodi u istom razdoblju iznose 1,5 milijardi kuna, odnosno 75 posto realizacije u 2019. godini. Menadžment je u komentaru rezultata spomenuo da iako su prva dva tromjesečja 2021. godine i dalje bila pod izraženim utjecajem pandemije, treće tromjesečje bilježi normalizaciju turističkog poslovanja u gotovo svim destinacijama. Kompanija također bilježi realizirano povećanje prosječne cijene od 7 posto uz povoljan razvoj svih glavnih kategorija troškova te očekuje nastavak normalizacije turističkog poslovanja tijekom 2022. i 2023. godine.
Sličan uspjeh ostvarila je i Maistra grupa koja je u devet mjeseci poslovanja 2021. ostvarila prihode od prodaje na razini 90 posto ostvarenja istog razdoblja 2019. godine. Za razliku od Valamara, EBITDA Maistre je čak premašila rezultate iz 2019. godine dok se neto dobit nalazi na gotovo jednakoj razini.
Nakon popuštanja epidemioloških mjera u srpnju i Plava laguna je zabilježila značajno povećanje potražnje za uslugama Grupe pa su ostvareni prihodi od prodaje za prvih devet mjeseci bili na razini 86 posto od onih u 2019. godini. EBITDA se sa 96 posto nalazi na gotovo jednakoj razini one iz 2019. godine, a kao i u slučaju Maistre, neto dobit se približila razinama prije pandemije.
Među promatranim kompanijama, Arena Hospitality Group se po spomenutim pokazateljima nalazi najdalje od rezultata iz 2019. godine što se može razumjeti s obzirom na izloženost Grupe tržištima Njemačke, Mađarske i Srbije kod kojih ritam oporavka varira ovisno o tržištu i sporiji je od onoga koji je zabilježen u hrvatskom odmorišnom segmentu. Ipak, trendovi u trećem tromjesečju u kojima je kompanija iskazala ukupne prihode koji su na razini 93 posto prihoda u odnosu na isto razdoblje 2019. ukazuju na isti trend normalizacije poslovanja.
Investitori nakon navedenih rezultata svakako trebaju biti zadovoljni s obzirom da se još u prvom dijelu godine kalkuliralo da bi oporavak ovih pokazatelja na razinu prije pandemije tek bio moguć u 2023. ili 2024. godini. Hoće li 2022. godina biti godina potpune normalizacije turističkog poslovanja ovisiti će naravno o daljnjem razvoju COVID-19 pandemije koja po zadnjim pokazateljima i tumačenjima stručnjaka možda nikada neće biti iskorijenjena već će postati endemska bolest.
IZJAVA O OGRANIČENJU ODGOVORNOSTI:
Sadržaj u ovom članku ne predstavlja investicijski savjet niti se smije tumačiti kao preporuka za kupnju odnosno prodaju ili poziv na kupnju odnosno prodaju financijskog instrumenta ili grupe instrumenata koji se u istom eventualno spominju. Sve izneseno u ovom članku dano je isključivo u informativne svrhe. Prije početka trgovanja bilo kakvim financijskim instrumentom važno je uzeti u obzir rizike povezane s ulaganjem u iste. Trgovanje dionicama, ETF-ovima i ostalim financijskim instrumentima uključuje visoki rizik, pa postoji mogućnost gubitka dijela ili cjelokupnog uloženog iznosa. Prethodni prinosi financijskih instrumenata nisu jamstvo budućih prinosa.