Hrvatska

Poduzetnici, pazite što dogovaraju vaši zaposlenici

Sastanak je stručne interesne udruge poduzetnika. Na njemu je tridesetak poduzetnika i raspravlja se o uvjetima poslovanja. U jednom trenutku rasprava skreće na temu cijena.

Većina poduzetnika želi povisiti cijene svojih proizvoda pa počinje razgovarati o postocima. Dio poduzetnika, njih desetak, ne sudjeluje u raspravi, ali i ne ograđuje se od nje i ne napušta sastanak. Nakon sastanka poduzetnici zajedno objavljuju da su odlučili povisiti cijene svojih proizvoda za tri posto.
Postavlja se pitanje: jesu li svi poduzetnici koji su sudjelovali na sastanku, pa i oni koji nisu sudjelovali u raspravi, sklopili zabranjeni sporazum? Jasno i glasno – DA!

Sve piše na webu Taj je hipotetski primjer naveden u dokumentu 'Program usklađenosti poslovanja' koji je na svojim internetskim stranicama objavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), na čijem je čelu Mladen Cerovac, a kojim se svim poduzetnicima, bilo malim i srednjim bilo velikim, objašnjava što im treba kako bi poslovanje uskladili sa zakonom.
Koliko je to usklađenje (engl. compliance) važno, pokazuje nedavni primjer Kraša i NTL-a koji su, prema AZTN-ovu rješenju, narušili tržišno natjecanje sklapanjem sporazuma koji je sadržavao zabranjene odredbe o minimalnim cijenama. AZTN im je zbog njega izrekao upravno-kaznenu mjeru u ukupnom iznosu od 2,58 milijuna kuna.
To je poprilično uznemirilo hrvatske poduzetnike, pogotovo velike, koji su u posljednjih nekoliko mjeseci užurbano počeli organizirati edukacije i radionice za svoje voditelje kako bi poslovanje bilo potpuno u skladu s propisima. Naime, mnogi strahuju da im AZTN ne zakuca na vrata i provjeri sve ugovore te ne 'opali' kaznu jer vodeći ljudi nisu znali što se i kako dogovara na nižim razinama.
- Svi poduzetnici, posebno oni u vladajućem položaju, trebaju stalno imati na umu da su Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja i podzakonski dokumenti prisilni propisi kojih se u svom poslovanju, neovisno o djelatnosti u kojoj posluju, moraju držati na svim tržištima zemalja članica EU na kojima posluju. (...) Međutim, praksa je pokazala da se ti propisi povređuju i zbog toga što menadžment i zaposlenici ne znaju da je riječ o prisilnim propisima - objašnjava Snježana Vujsić Sardelić, voditeljica Odjela za komunikacije u AZTN-u.
Napominje da zbog toga menadžment i zaposlenici moraju biti upoznati s osnovnim pravilima tržišnog natjecanja kako bi znali koje aktivnosti izazivaju povredu propisa, a osobito što sve znači teško ograničenje tržišnog natjecanja. Zato bi svaki poduzetnik za svoje zaposlenike trebao pripremiti program edukacije o pravu tržišnog natjecanja.
Poduzetnici moraju edukaciju svojih zaposlenika strukturirati tako da obuhvate pet cjelina: osnovna pravila tržišnog natjecanja, prevenciju, identifikaciju rizika, upravljanje rizikom i preporuke. Osnovna pravila tržišnog natjecanja odnose se na horizontalne sporazume, vertikalne sporazume i zloporabu vladajućeg položaja.

Provjera znanja  Zaposlenici moraju znati da neke vrste sporazuma gotovo uvijek znače kršenje propisa o zaštiti tržišnog natjecanja i da se s konkurentima nikad ne smije razgovarati ili razmjenjivati informacije o, primjerice, fiksiranju cijena.
Vrlo je važno da poslodavci izrade program usklađenosti poslovanja s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja te ga redovito provjeravaju.
- Postojanje takvih programa usklađenosti nije dovoljno samo po sebi, nego podrazumijeva redovitu provjeru znanja menadžera zaduženih za njihovu provedbu te provjeru znanja menadžmenta i zaposlenika - objašnjava Vujsić Sardelić.
A 'nova moć' AZTN-a, koju su posljednji osjetili Kraš i NTL, proizlazi iz Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja koji je stupio na snagu još 1. listopada 2010. Uz donošenje Uredbe Vlade RH o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere AZTN je dobio ovlast za izricanje upravno-kaznenih mjera. Sankcioniranje povreda propisa o zaštiti tržišnog natjecanja do tada je bilo u nadležnosti prekršajnih sudova.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju