Hrvatska
StoryEditor

[Poslovni putopis] Alius iz Viškova pred serijskom proizvodnjom pametne kutije za prijevoz lijekova

11. Veljača 2022.
Predrag Krndijafoto Ratko Mavar

Kad se novinarska ekipa s riječkog gata zaputi u zaleđe, nakon 20-ak minuta vožnje 'uzbrdo' po zavojitoj strmoj cesti samo uz dobar GPS uređaj pronaći će Marićevu dragu, u naselju Saršoni u općini Viškovo. Iznad je samo još nekoliko malih zaseoka i – planinarska tura do izvora Rječine. Čovjek u takvom okruženju ne bi očekivao visokotehnološku tvrtku poput Alius grupe, koja ima sjedište u jednoj lijepo uređenoj kući.  

Predrag Krndija osnovao je 2003. tvrtku koja za tehničku zaštitu koja se bavila, među ostalim, GSM dojavnicima i kontrolom radnog vremena. Onaj toliko potreban dašak poduzetničke sreće bila je činjenica da su radili i za JGL, koji je zbog osjetljivosti posla i usklađivanja s propisima EU naručio od njih temperaturni alarm. I onda je, zapravo, sve krenulo u smjeru kontrole hladnog lanca. Nastao je Pharmalogger, sustav za precizno laboratorijsko mjerenje i kontrolu temperature i vlage u farmaceutskoj industriji, koji nadzire uvjete okoline u svim fazama proizvodnje i distribucije lijekova. Ubrzo JGL nije bio jedini klijent. Razvijen je najprije fiksni sustav, za proizvodnju, skladišta i veledrogerije, a zatim i mobilni 'stand alone', koji kontrolira uvjete za vrijeme transporta lijekova u vozilima.

Tako je uspostavljena kontrola 'hladnog lanca' od proizvodnje do krajnjeg korisnika, koji dobiva osjetljivi preparat s temperaturnom listom, čime se garantira pravilno skladištenje i najbolji rezultat terapije. Danas Aliusov Pharmalogger nadzire 60-70 posto ljekarničkih hladnjaka u Hrvatskoj.

Sljedeći logični korak bio je zahtjevniji - 'pospremanje' Pharmaloggera u kutiju za transport lijekova. Tako je počeo razvoj Pharmaboxa, pametnog spremnika za prijenos termo-osjetljivih lijekova u kontroliranim uvjetima, s baterijom koja omogućava osmosatni autonomni rad i reguliranje temperature 2-8˚C. Izrađeni su prototipovi. Stotinjak Pharmaboxova već je u testnoj fazi, uglavnom u Hrvatskoj, te nešto u BiH. Sad predstoji serijska proizvodnja

Razvoj i komercijalizacija novog proizvoda nisu jednostavni, ali uz pomoć sa strana sve je lakše. Krndija objašnjava da je tvrtka imala podršku županije i EU, te je u tri projekta 'povukla' 3,6 milijuna kuna, na što je dodano više od dva milijuna vlastitih sredstava.  Krndija s ekipom istražuje i analizira tržište, a jedan od 'poguranaca' je sudjelovanje na ključnim europskim sajmovima. Spremaju se u Frankfurt i Moskvu, a bili su već u Milanu: – Tamo smo shvatili da imamo jedinstveno proizvod.

A koliko bi me stajao osnovni model Pharmaboxa od 45 litara (postoje i modeli s dvostrukim kapacitetom).

- Oko 10.000 kuna – odgovara Krndija.

Zahvalio sam jer mi se čini da je ipak prevelika investicija za piknik u prirodi.   

- Možda je previše za piknik – sa smiješkom će naš sugovornik - ali potencijalnim kupcima činilo se prejeftino, pa malo sumnjaju. Morat ćemo odmah podići cijenu!

No, osim pricingom, u Aliusu se bave i drugim aspektima razvoja. Uz proizvod dolazi i paket usluga – od mapiranja skladišta i temperaturne analize prostora do implementacije Pharmaloggera.

Sve to bilo bi nemoguće bez vlastitog laboratorija akreditiranog za umjeravanje temperature i relativne vlage.

- Danas mjerimo temperaturu, a sutra ćemo mjeriti i ugljični dioksid, tlak, leteće čestice…  Sudjelujemo i u programu Trace Box – zaštite IT infrastrukture i sljedivosti routera – kaže Krndija.

Ima li ambicije za ulazak u trgovačke lance sa svojim proizvodima?

- Ne hvala, tu vladaju drugačija pravila. Mi se držimo prvenstveno farmacije, ali zato ulazimo u medicinu, prvenstveno transfuzijsku, za transport krvi, a u perspektivi i organa – priča vlasnik Aliusa i dodaje da su u ponudu uveli i hladnjake, u koje su zapravo stavili svoje Pharma-boxove.

U Aliusu ne strahuju za budućnost tvrtke. Prvi korak je serijska proizvodnja 'pametnih kutija', a zatim usavršavanje proizvoda:

- Zdravlje nikad nije bilo u fokusu kao danas. Osim toga, predviđa se sve veći porast bioloških lijekova, posebno u onkologiji, koji su temperaturno osjetljivi – veseli se Predrag Krndija perspektivi svoje tržišne niše i priprema se za travanjski sajam farmaceutike u Moskvi.

Cjelovitu reportažu o poslovnoj sceni Primorsko-goranske županije možete pročitati u novom digitalnom ili tiskanom izdanju Lidera.

Sutra: Zašto su pioniri hrvatske e-prodaje svoj Web Studio prodali Assecu

22. studeni 2024 12:37