Hrvatska

'Prilagodbom cijena vlast bi dobila većinu vozila na autoceste'

Posljednji sudar dva kamiona s posljedicom dvoje mrtvih na državnoj cesti D1 u Vukmanićkom Cerovcu kod Karlovca, ponovo je aktualizirao prijedlog Hrvatskih cestovnih prijevoznika.

Naime, kažu u ovom gospodarsko-interesnom udruženju, D1 je alternativni pravac autocesti A1 Zagreb-Split, a 80 posto prijevoznika koristi alternativni pravac, što dovodi do veće prometne gužve. Predsjednik Uprave HCP-a Marijan Banelli kaže da je razlog visoka cijena cestarina na našim autocestama.
- Bez obzira na popust na ENC-u, ta cestarina u njihovim izračunima cijene vožnje stvara veliko opterećenje, pogotovo u ovim kriznim vremenima kada su mnogi prisiljeni ići prazni u jednom pravcu na utovar roba. U Dalmaciji, u kojoj je velikim dijelom uništeno proizvodno gospodarstvo, nema velikih mogućnosti utovara roba, pa su prijevoznici prisiljeni na preživljavanje. Većina od njih ima velike kredite na vozila i jedva spajaju kraj s krajem. Posebno se to odnosi na prijevoznike sa malim brojem vozila koji su vezani dužničkim obvezama prema bankama i moraju izvršavati svoje radne obveze pod svaku cijenu - kaže Banelli.
U kalkulacijama prijevoznika, bez obzira na popuste, A1 je preskupa, pa je HCP u zadnjih šest godina više puta predlagao upravama HAC-a prilagodbe cijena cestarina realnim mogućnostima cestovnih prijevoznika. No, uvijek bi stvar ‘pukla’, ističu, kod političke odluke vlasnika HAC-a, tj. Vlade.
- Jednostavno je neshvatljivo da vlast ne shvaća da bi prilagodbom cijena situaciji na terenu, dobila većinu vozila na autoceste, koja sada voze alternativnim pravcima. Time bi naplata bila bolja, a sigurnost veća. Sustav popusta mora, po uzoru na primjerice Francusku, biti prilagođen broju korištenja autoceste u jednom mjesecu te ekološkoj kategoriji vozila. Nažalost, sa aktualnom vlasti nije se razgovaralo o tom problemu, jer neki u nadležnom ministarstvu ili ga ne vidi, ili ga ne žele vidjeti - kaže Banelli.
Banelli je predstavio i HCP-ov konkretan prijedlog sustava naplate cestarina koji se može implementirati na svim autocestama u Hrvatskoj. Dodaje da bi ovakav potez barem malo pomogao u otplati kredita koje imaju HAC i ARZ, koji će baš zbog nemogućnosti otplate sada biti monetizirani.

Prijedlog Hrvatskih cestovnih prijevoznika:

- da se plaćanje vrši po sustavu kartica sa odgodom plaćanja,
- kartice moraju biti izdane na tvrtku i registraciju vozila,
- da se pritom, osim HAC –ovih kartica sa odgodom plaćanja, koriste i ostale kartice (INA, Shell, ESSO, UTA, DKV...),
- da se popust računa prema ukupnom broju prevaljenih kilometara svih vozila pojedine tvrtke unutar mjesec dana (tri mjeseca, šest mjeseci ili godinu dana), ili za svako vozilo posebno,
- prijevoznik za dogovoreno razdoblje plaća puni iznos i onda mu se na slijedećem računu ili razdoblju umanjuje iznos za dobiveni popust,
- da se u skladu s tim izrade normativi za početni popust prema prevaljenim kilometrima ili da se popusti računaju prema novčanim iznosima (primjerice, za ukupno prijeđenih X kilometara ili kuna popust je pet posto; za xx kilometara ili kuna popust je deset posto, itd.),
- da se prema uzoru na njemačke autoceste odrede tarife prema ekološkoj kategoriji vozila,
- ovakav način naplate može se izvršiti samo ENC naplatom kako bi se mogao prilagoditi računalni program.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju