Oko 13 sati čelni ljudi Udruge Glas poduzetnika trebali bi se obratiti javnosti, dok će u isto vrijeme grupe od po 40 prosvjednika stizati na Markov trg. Prijevoznici kreću s odmorišta Plitvice, vožnja se nastavlja prema leasing kućama u Škorpikovoj i Ilici koje nisu potvrdile da će postupiti po uputama HANFA-e. Vožnja završava u Palmotićevoj ulici gdje će se svakih pet minuta iskrcavati prijevoznici, a tamo će im se pridružiti i drugi prosvjednici.
Grupe po 40 ljudi formirat će se na Europskom trgu i preko Trga bana Jelačića ići će, jedna po jedna, prema Markovom trgu. Tamo će se kratko zadržati i prenijeti svoje poruke Vladi i premijeru te se spustiti preko Tomićeve ulice na Ilicu.
Inače, ministar turizma Gari Cappelli izjavio je u četvrtak da je zadovoljan sastankom s predstavnicima udruge Glas poduzetnika i povremenih prijevoznika, koji su također izjavili da su se složili oko važnih pitanja te sada više 'nema potrebe za oštrom retorikom na prosvjedu'. Sastanak je održan u četvrtak ujutro u Ministarstvu turizma, uoči sjednice Vlade i najavljenog prosvjeda poduzetnika i njihovih zaposlenika u organizaciji udruge Glas poduzetnika i Inicijative povremenog prijevoza putnika, a osim predstavnika udruga i ministra turizma na njemu su bili i predstavnici drugih turističkih udruga, Hrvatske gospodarske komore (HGK) i drugi.
Predstavnici udruga i inicijative su na sastanku izvijestili o nezavidnoj situaciji u kojoj su se našli povremeni prijevoznici. Zahvalivši se ministru što ih je primio i što su se riješili, kako je kazao, 'šumovi' u komunikaciji, predstavnik Inicijative povremenog prijevoza putnika Marko Slišković je izjavio kako su svime o čemu su i kako razgovarali na sastanku zadovoljni, ocjenjujući i da su time pokrenuli i 'pravi poduzetnički dijalog'.
- Svi smo na istoj strani i svi želimo raditi zajedno na rješavanju naših problema. Zakazali smo i idući sastanak, idućeg tjedna, kada ćemo imati nove informacije što se učinilo i što će se činiti, a sve što je Inicijativa do sada tražila možemo računati da će biti i ispunjeno te da ćemo spasiti ovu bitnu granu turizma i oko 20 tisuća radnih mjesta - rekao je nakon sastanka Slišković.
Očekuje da će idući tjedan na sastanku biti i predstavnici leasing društava, koji danas nisu pozvani, kako bi i s njima raspravili mogućnosti oko moratorija, otpisa kamata i ostalog odnosno kako da svi zajedno nađu rješenja i model obračuna i djelomičnog ili potpunog otpisa kamata. Izvijestio je i da za danas zakazani prosvjed ide prema planu, da su autobusi iz cijele Hrvatske krenuli prema Zagrebu te da to nisu samo prijevoznici nego i druge djelatnosti i ljudi koji daju podršku.
- Nećemo otkazati prosvjed, ali ćemo ublažiti retoriku, jer nema više smisla nakon ovog sastanka da budemo oštri, ako smo počeli s konkretnim dijalogom i spremni su za razgovore - poručio je, dodajući da su neke leasing kuće pokazale razumijevanje, a očekuju to i od drugih.
Predstavnici Glasa poduzetnika su kazali da očekuju bolje informacije i o mogućnostima sredstava iz EU fondova, a podršku je dao i predsjednik UHPA-e Tomislav Fain. Ministar Cappelli je istaknuo da će se sastajati češće, ići će se korak po korak, te da svi žele riješiti probleme zajedno.
- Vidjet ćemo u kojem smjeru mogu ići nove mjere oko zaštite sektora i spasa radnih mjesta, ali ova je Vlada dokazala da se zna nositi s krizom, a i vjerujemo u mehanizme EU i EK za sufinanciranje sektora iz EU sredstava. Na tomu svi u EU rade i o tomu se razgovaralo i na jučerašnjoj konferenciji ministara EU-a, na kojoj se i posebno govorilo i o transportu - rekao je Cappelli.
Bujas: Napokon su nas počeli shvaćati ozbiljno
Više od stotinjak ljudi na prosvjedu nosili su transparente "Stop parafiskalnim nametima", "Stop diskriminaciji event industrije", "Skinite nam namete" i slično.
Predsjednik Udruge Glas poduzetnika Hrvoje Bujas kazao je da su jutros po prvi put imali razgovore sa tri ministarstva – financija, turizma i mora, prometa i infrastrukture.
- Napokon su nas počeli shvaćati ozbiljno. Dobili smo jasna jamstva ministarstava - kazao je Bujas, istaknuvši da se po prvi put u hrvatskoj povijesti dogodio prosvjed poduzetnika.
- Danas smo čuli od ministra turizma Garija Cappellija da će se do 27. svibnja znati koliki će dio sredstava od 500 milijardi eura iz EU fonda za pomoć članicama dobiti Hrvatska. Je li to milijarda, dvije ili tri eura vidjet ćemo, i onda ćemo znati koliko će toga ići preko HBOR-a, koliko preko Hamag-Bicroa, za subvencije i eventualno produljivanje mjera. Danas su najavili da će se produljiti mjere potpore na bazi mjesec za mjesec, dakle za lipanj i srpanj, ali da neće biti kriteriji kao do sada, već rigorozniji - kazao je Bujas.
Za tjedan dana prosvjednici očekuju novi sastanak s predstavnicima spomenutih ministarstava, kada očekuju odgovore koliko EU novca ide Hrvatskoj te što će biti s leasing kućama koje ne žele razgovarati sa njima.
Povremeni prijevoznici od banaka i leasing društava, naime, traže moratorij na kredite i leasinge na rok od najmanje 12 mjeseci s otpisom kamata, ali i bespovratna sredstva iz fondova EU za spas branše, kao i produljenje mjera za očuvanje radnih mjesta na dodatna 3 mjeseca za te djelatnosti i ukidanje periodičkih tehničkih pregleda za vrijeme trajanja epidemije. Žele i da im se kamate na kredite otpišu ili smanje na razinu od 0,5 do 1 posto, sa sadašnjih 4 posto.
Također, traže i produljenje mjera za očuvanje radnih mjesta na dodatna 3 mjeseca za te djelatnosti te ukidanje periodičkih tehničkih pregleda za vrijeme trajanja epidemije.
Na sastanak u organizaciji udruge Glas poduzetnika i Inicijative povremenog prijevoza putnika o nezavidnoj situaciji u kojoj su se našli povremeni prijevoznici u utorak su došli samo predstavnici tri leasing - Erste, RBA i Unicredit te predstavnik Hanfe. Tada je s predstavnicima Erste, RBA i Unicredit dogovoren okvir po kojem će ubuduće poslovati.
Bujas je danas naglasio da ne želi da leasing kuće, koje se nisu pojavile na prosvjedu iako su i one poduzetnici, idu u bankrot. Zapitao je što u ovoj situaciji radi HBOR, koji financira jedan dio leasing plasmana s kamatom od 1,1 posto. Predložio je da kamatu spuste na 0,25 posto, koliko zaračunavaju za "Covid kredite".
Bujas je dodao i da je rečeno da će se uskoro relaksirati mjere za putničke autobuse i za evente.
U izjavi novinarima rekao je i također da želi da hrvatskoj vladi, sadašnjoj i onoj budućoj, budu jasni osnovni postulati kojima bi se omogućilo više rada bez 'ubijanja' s porezima.
- Gasite parafiskalne namete, a porezi neka budu pravični. Predlažemo "flat rate" od 20 posto na primjer te dajte 5.000 kuna osnovice koja je neoporeziva, da oni koji zarađuju najmanje imaju novca za život", naveo je Bujas. Drugi postulat je digitalizacija društva kako država ne bi tjerala poduzetnike na stotine šaltera, treći je "više pravde" odnosno plaćanje PDV-a kada poduzetnici naplate fakturu, a četvrti je 'manji porezi' - kaže Bujas.
Marko Slišković iz Inicijative povremenog prijevoza putnika rekao je da su danas zadovoljniji nego prije, ocijenivši da su imali dobar sastanak s predstavnicima Ministarstva turizma, koje je pokazalo da želi pomoći.
U povremenom prijevozu postoji 1.200 licenci u unutarnjem i oko 800 u međunarodnom prijevozu, branša zapošljava oko 20.000 ljudi, raspolaže s 15.000 vozila, kombija i autobusa, od kojih je minimalno 30 posto na leasingu.
Nadalje, više od 300 rent-a-car tvrtki ima oko 25.000 vozila, od kojih je 15.000 na leasingu. Stotinjak najvećih charter tvrtki ima ukupno oko 4.500 brodova na leasingu i oko 1.800 zaposlenih, a na njih se dodatno naslanjaju servisi, nautičke trgovine, ugostitelji na otocima i mnogi drugi.
Berislav Maštalek iz Odbora za evente Glasa poduzetnike ukazao je da ta industrija zapošljava 12.000 ljudi i godišnje uprihoduje 4,5 milijardi kuna, ali da trenutno ne posluje. Event industrija zalaže se za nastavak Hamag – Bicrovih kreditnih aranžmana, izjavio je.