Opisujući djelatnost Spotsie, tvrtke koja digitalno transformira rad u velikim industrijskim postrojenjima, suosnivač i direktor Roko Roić ističe da se radi o sustavu za lociranje alata, vozila, proizvoda, sirovine i djelatnika, čime se u industriji postiže veća sigurnost radnika, postrojenja te se podiže efikasnost rada. Aplikacija koristi Internet Of Things tehnologiju koja rješava probleme pozicioniranja i navigacije uz pomoć low energy bluetootha. U listopadu 2020. godine investicijski fond Fil Rouge Capital uložio je u Spotsie 1,5 milijuna kuna seed investicije, a Roić ističe da su trenutno u pregovorima za novu rundu investicije.
Čime se bavi Spotsie i kakve proizvode nudi?
– Spotsie podiže sigurnost ljudi i postrojenja, ali i efikasnost rada. Njegovi korisnici mogu graditi virtualne zidove u postrojenju. Sustav može uočiti pad s visine ili nepomičnost radnika i poslati medicinski tim na lokaciju. Isto tako, sustav vodi evidenciju rada djelatnika i vanjskih suradnika.
Kome su namijenjeni proizvodi Spotsieja i na kojemu su tržištu dostupni?
– Ponašamo se kao IoT enabled SaaS, što nam omogućuje da naš proizvod bude jednostavno isporučen na bilo kojoj lokaciji u svijetu. Nakon što se aktiviraju naši IoT uređaji, sva interakcija sa sustavom događa se u našem cloudu. Vertikalno gledano, gdje god postoji potreba za našim proizvodom je naše tržište, ali poseban je naglasak na veća postrojenja. Jedna od naših distinkcija je i da smo jedini IoT proizvod na tržištu koji je certificiran raditi u eksplozivnim okolinama.
Kako financirate razvoj proizvoda?
– Nas dvojica osnivača, Domagoj Madunić i ja, financirali smo izvornu pre-seed rundu s 350.000 eura, a u toj rundi pridružio se i Fil Rouge Capital sa 100.000 eura. Trenutačno se financiramo iz našeg redovnog poslovanja jer je Spotsie profitabilan. U pregovorima smo za sljedeću rundu investicije kojom bismo ubrzali globalno širenje.
Koliko su važne investicije startupu u razvoju poslovanja?
– Ovisi kakav je startup. Nama je ovo drugi zajednički startup. Prvi je bio Agency04, tvrtka koja se bavi razvojem softvera za klijente. U takvoj tvrtki, investicije nisu presudne. Postoje drugi faktori koji diktiraju tempo uspjeha. Agency04 danas ima 150 zaposlenih i 30 milijuna kuna prometa, a nikad nije financirana vanjskim investicijama.
Spotsie je tvrtka koja je razvila proizvod da bi ga nudila tržištu, a razvoj je trajao dvije godine. Takvi startupovi trebaju financiranje jer u vrijeme razvoja nisu likvidni. Postaju likvidni tek kad uspješno završe prve prodajne cikluse.
Kako se ulaganje odrazilo na vlasničku strukturu?
– Zasad je FRC nositelj jednog malog poslovnog udjela, a sve ostalo je nepromijenjeno. Domagoj Madunić i ja, osnivači Spotsieja, nosimo gotovo cjeloviti poslovni udjel u tvrtki. Nakon sljedeće runde vidjet ćemo koliko će se to promijeniti.
Po čemu je Spotsie jedinstven na tržištu i kakva je dugoročna perspektiva?
– Na istom smo tehnološkom tržištu na kojem je i GPS tehnologija, koja je kućansko ime s širokom prihvaćenošću. Za razliku od GPS-a i sličnih tehnologija, radimo u otvorenom i zatvorenom prostoru. Baterija našim uređajima traje godinama za razliku od maksimalno tjedan koliko traje GPS uređaj. Naši uređaji su certificirani za rad u eksplozivnim okolinama. Naši lokacijski algoritmi su napravljeni specifično za postrojenja, što čini veliku razliku. Uz te tehnološke prednosti, najvažnija distinkcija je da nismo tehnološki proizvod. Spotsie je od početka zamišljen kao rješenje za unaprjeđenje poslovanja, gdje je tehnologija samo dio priče.
Koliko imate zaposlenih, o kojim se kadrovima radi i kako ih nalazite s obzirom na nestašicu IT kadrova na tržištu?
– Proizvod je razvijalo petnaestak ljudi, jer je riječ o stvarno kompleksnom rješenju s puno matematike, softvera i elektronike. Tad smo proširili tim s vanjskim suradnicima. Sad nas je sedam u tvrtki i to je primjereno ovoj fazi razvoja. Trenutačno je polovica tima u businessu, a polovica u tehnologiji.
Kakvi su bili rezultati poslovanja prošle godine, a kakvi će biti ove?
– Prošle godine smo bili u razvoju produkta, tako da je ovo prva godina u kojoj prodajemo uslugu. Za prvu godinu smo presretni, imamo ugovorenih više od tri milijuna kuna usluga.
Koji su poslovni izazovi pred Spotsie i kako ćete ih rješavati?
– Globalni rast je izazov koji je uvijek drugačiji. U našem slučaju, zanimljivo će biti izgraditi partnersku mrežu u kratkom vremenu i jamčiti za kvalitetu njihove isporuke. Okružit ćemo se ljudima koji imaju to iskustvo, jer želimo biti brzi i iskoristiti to što smo jedinstveni na tržištu da zauzmemo što veći udio.
Planirate li brzi rast i je li moguće, s obzirom na brzi razvoj novih tehnologija, usporavati razvoj ovakve tvrtke?
– Spotsie planira brzi rast i globalni nastup, odnosno već tako nastupamo. Naše iskustvo je da je trendom rasta ponekad teško upravljati, ali to su slatke muke.
U kojim je to situacijama opravdano i koliko može biti pogubno za opstanak?
– Ako ne možete isporučiti kvalitetnu uslugu, onda se pretjerali s rastom. To je često put koji ne vodi u dugoročni uspjeh.
Hoće li Spotsie ostati u kategoriji malih tvrtki i je li nužno biti velika IT tvrtka da bi se uspjelo na svjetskom tržištu?
– Nadamo se da nećemo ostati mala tvrtka ni po kojem parametru. Kompanije koje nude proizvod ne moraju imati puno zaposlenika da bi bile globalno prisutne, ali drugi parametri će svakako morati rasti.