Još prije četiri godine Saša Cvetojević, vlasnik tvrtke Insako, prepoznao je potencijal razvoja tržište mikrologistike i pokrenuo u Hrvatskoj za čitavu regiju franšizni sustav Mail Boxes Etc. (bivša članica američke UPS grupe). MBE je franšizni sustav u kojem poslovanje pojedinih MBE centara preuzimaju i vode poduzetnici koji sklapaju ugovor s MBE Adriatic d.o.o. – Zagreb, nositeljem MBE Master franšize za Hrvatsku, Sloveniju, Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Crnu Goru i Kosovo, dok globalno MBE posluje u preko 2600 centara širom svijeta. Glavni klijenti MBE centara su mikro i mala poduzeća, a glavne usluge isporuke paketa, posebno pakiranje i mikrologistika, registracija adresa i iznajmljivanje poštanskih sandučića, fulfillment, usluge grafičkog dizajna i printa te web dizajn i video produkcija. Cvetojević nastoji biti vodeći logističar za male i srednje e-biznise u jadranskoj regiji te objašnjava što jednog franšizera čini uspješnijim od drugoga.
Kako je tekao neki vaš put razvoja franšiznog poslovanja i s koliko franšizera danas surađujete?
Danas imamo 15 poslovnica u Hrvatskoj te po jednu u Sloveniji i BIH. Upravo smo potpisali i ugovor za otvaranje prvog MBE centra u Srbiji, u Beogradu.
Pred potpisivanjem smo ugovora za još dva MBE centra u Hrvatskoj. Od navedenih, dva MBE centra su u našem vlasništvu - MBE Adriatic doo (nositelja master franšize MBE za regiju), jedan je u našem većinskom vlasništvu a ostali su u 100 postotnom vlasništvu naših franšizera.
Kako izgleda točno model vaše suradnje? S kojim sve financijskim i infrastrukturnim kapacitetima zainteresirani franšizer mora raspolagati da bi postao vaš partner?
MBE centri su klasična franšiza u kojoj primatelj treba demonstrirati financijski i organizacijski kapacitet za otvaranje i vođenje poslovanja sukladno MBE standardima, a samu infrastrukturu (odabir lokacije i opremanje) franšizer i mi rješavamo zajedno. Predznanje i iskustvo u poslovima povezanima s prodajom i/ili logistikom su poželjni ali nisu uvjet, obzirom da svi franšizeri prolaze proces edukacije.
Što jednog franšizera čini uspješnijim od drugoga i o kojim sve faktorima to ovisi?
Motiviranost i upornost u primjeni metoda naučenih tijekom edukacije daju nekim franšizerima bolji start, ali i osiguravaju trajnost prihoda. Faktor veličine tržišta koju pokriva pojedini MBE centar olakšavajuća je okolnost za uspješan MBE centar, ali nikako nije presudna, jer imamo primjere iznimno uspješnih MBE franšizera u manjim mjestima. Ključ je u pridobijanju poslovnih korisnika, jer oni daju volumen prodaje. No, u nekim okolnostima i na nekim lokacijama, MBE centar može biti uspješan i na temelju same mikrolokacije. Kako god, logistika je posao koji ljudi rade s ljudima i aktivnost vlasnika franšize - poduzetnika je presudna.
Koliko se franšizni model pokazao otpornim u odnosu na druge poslovne modele tijekom pandemije?
Obzirom da MBE poslovni model nije ograničen jednim jednim izvorom prihoda, pokazao se vrlo otpornim na krize. Primjerice, prihodi od grafike, tiska, izrade reklama itd. su pali tijekom pandemije, ali su paketna dostava, profesionalno pakiranje i fulfillment (potpuna usluga brige o robi - od prijema i skladištenja do komisioniranja po nalogu kupca, pakiranja i dostave) značajno rasli.
Što biste naveli kao neke globalne trendove u franšiznom biznisu koji možda kod nas ne postoje, a možemo ih očekivati?
Kod nas je samo franšizno poslovanje daleko manje razvijeno nego u Americi ili EU. Zadnjih godina imamo veliki trend samozapošljavanja, uslijed poticaja koje daje država, a kako je franšiza ipak lakši početak pokretanja posla od potpuno samostalnog kreiranja uspješnog poslovnog modela, očekujem da će se sve više poduzetnika odlučiti kreirati svoj poslovni put unutar raznih franšiznih modela. Veseli me što imamo i sve više uspješnih franšiza koje su krenule iz Hrvatske i nadam se kako ćemo imati još primjera poput Surf'n' Friesa.