Kako stvari stoje, napredak tehnologije polako oduzima ljudima i jednu tako ljudsku osobinu, laganje, što bi moglo predstavljati smrt anketne industrije u njenom trenutačnom obliku, pogotovo nakon pamtljivih promašaja u posljednjih nekoliko godina u raznim političkim arenama. Problem s anketama, od Brexita preko Trumpa do 'uvjerljivog vodstva' Ive Josipovića, proizlazi iz oslanjanja na ono što ljudi govore, a to, ljudi obično vrlo rano u životu nauče, nije pretjerano pouzdan izvor informacija, naprotiv.
Pomaci u neuroznanosti i metodama analiza društvenih mreža sve bolje uspijevaju detektirati što ljudi zaista misle i žele, a to čini se ugrožava klasičnu anketnu industriju. Takozvani pametni testovi koje je razvila poljska tvrtka Neurohm mjere brzinu kojom ispitanici odgovaraju na testove na mobilnim uređajima i tako utvrđuju značajne razlike između onoga što su ispitanici odgovorili i onoga što su mislili, odnosno osjećali dok su odgovarali. Koncept je temeljen na recentnim otkrićima u području neuroznanosti.
Jednako tako, tvrtke poput Oracluma anketna pitanja kombiniraju s ponašanjem na društvenim mrežama što im omogućuje osjetno bolje prognoziranje ljudskog ponašanja od običnih anketa.
- Koristimo svojevrsnu disrupciju gdje kombiniramo drukčiji način postavljanja pitanja sa analizom društvenih mreža. Polazimo od kombinacije mudrosti masa i pitamo ljude da nam kažu što drugi oko njih misle napraviti ili žele kupiti ili za koga će glasati te potom skupljamo sve njihove odgovore i odgovore prijatelja u jednu veliku mrežu prijateljstva - tumači novu metodu jedan od osnivača Vuk Vuković.
Gledišta o posljedicama ovih promjena variraju. Dok Vuković smatra da je tradicionalna anketna industrija ugrožena, bivši ravnatelj Državnog zavoda za statistiku Marko Krištof nešto je skeptičniji i vidi ove novosti kao dopunu postojećih anketnih tehnika.
- Ne bih rekao da trenutni razvoj metoda ukazuje na sumrak anketne industrije već da ju itekako može osnažiti - kaže Krištof i zaključuje kako nove metode ne predstavljaju čitanje misli nego samo nov izvor metapodataka koji povećavaju pouzdanost postojećih procjena.
Kako u Oraclumu koji je pogodio Brexit i pobjedu Donalda Trumpa nisu radili prognoze za hrvatske predsjedničke izbore, na ovom aktualnom primjeru tradicionalno i novo neće se moći testirati 'glavom u glavu', premda Vuković ostavlja mogućnost izrade predviđanja u drugom krugu kada ostanu dva kandidata. U svakom slučaju, Krištof ne vjeruje da nove metode mogu zamijeniti klasičnu anketnu industriju niti vidi naznake toga. Ipak, dojam je da anketna industrija kakvu je svijet dugo poznavao pred dubokim promjenama.