Jedna od najvećih hrvatskih gospodarskih priča posljednjih mjeseci svakako je ona solinske kompanije AD Plastik, vodećega hrvatskog proizvođača komponenti interijera i eksterijera za automobile koji je u Rusiji dogovorio nove poslove vrijedne 157,9 milijuna eura. Završna runda dogovora, teška četrdesetak milijuna eura, odnosi se na proizvodnju vanjskih strugača stakla i statičkih brtvi za različite modele vozila alijanse Renault – Nissan – AvtoVAZ. Komplet statičkih brtvi za novi model vozila Lada Granta te vanjski strugači stakla za Renault Logan i Sandero proizvodit će se u tvornici AD Plastik Togliatti u ruskoj Samari i jednoj od ukupno osam tvornica koje AD Plastik ima u pet država (Hrvatska, Rusija, Srbija, Mađarska i Rumunjska).
– Zbog novih projekata, sljedeće godine povećat će se kapaciteti u proizvodnom pogonu brizganja i nabaviti novi strojevi koji će omogućiti i proizvodnju novih komponenata s kojima ćemo u budućnosti moći konkurirati. To će pratiti i infrastrukturne promjene, a u prvoj polovini sljedeće godine osuvremenit ćemo i novu liniju ekstruzije. Da bi se uspješno uvela sva unaprjeđenja, prilagodit će se i izgled lokacije kako bi se mogli prihvatiti novi poslovi te obaviti što bolje i kvalitetnije – rekao je Alexander Lebed, direktor tvornice u Togliattiju.
Novi poslovi, jača pozicija
Početak serijske proizvodnje ugovorenih komponenti planira se u drugom i trećem tromjesečju 2021. te je predviđeno trajanje projekta osam godina. AD Plastik Grupa bit će zadužena za industrijalizaciju i serijsku proizvodnju ugovorenih proizvoda. Razvoj je pripao Hutchinson grupi, čiji velik dio ukupnih prihoda dolazi upravo iz poslovanja u segmentu razvoja i proizvodnje brtvi.
– Ugovoreni poslovi na ruskom tržištu osnažuju naš položaj razvojnog dobavljača u toj zemlji. Projekti koje smo dogovorili prilično su zahtjevni i veliki, ali zahvaljujući znanju i iskustvu sigurno ćemo postaviti dobre temelje za učinkovitu dugogodišnju proizvodnju. Dugoročni je cilj jasan: uspješno provedenim projektima, dobrim proizvodima i sa zadovoljnim kupcima stvoriti preduvjete koji će nam osigurati nove poslove i što veći udio razvoja – istaknuo je Mate Gojsalić, direktor Odjela razvoja brizganih i puhanih proizvoda u AD Plastiku.
Dogovaranjem spomenutih poslova stavljen je šlag na tortu vrlo uspješne godine. Naime, u srpnju je tvrtka predstavila poslovne rezultate za prvo polugodište 2019. koji su pokazali da je ostvarila 57 milijuna kuna neto dobiti, što je rast od 1,3 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje. Uz to je zabilježila rast poslovnih prihoda od 12,4 posto, odnosno na 713,7 milijuna kuna, i rast prihoda od prodaje od 9,8 posto, na 68,7 milijuna kuna.
Pogon u Jankomiru
Sve to bio je dovoljan razlog da posjetimo tvornicu na zagrebačkom Jankomiru iz koje izlaze komponente dobro poznate svima onima koji voze Renaultove, Fordove, Opelove ili Volvo automobile. Zagrebačka tvornica danas ima oko osamsto zaposlenih, a u cijeloj Hrvatskoj ih je 1600. Zbog povećanja opsega posla AD plastik zapošljava veliki broj radnika u proizvodnji, među kojima su vozači viličara, električari i alatničari, i to najviše u Zagrebu. U pogonu na Jankomiru proizvode se prednji poklopci, blatobrani, branici, instrument ploče i mnogi drugi dijelovi koji se poslije šalju tvornicama automobila na sklapanje.
Plastika dolazi u obliku malih granula nalik na rižu koje se injekcijskim prešanjem tope u cilindru stroja i ubrizgavaju u kalupe teške nekoliko desetaka tona. Riječ je o postupku koji traje šezdesetak sekundi, nakon čega komadi odlaze u pogon za lakiranje u kojem se čisti, flamira i boji. Završni je korak polusatno sušenje u posebnoj komori na osamdeset Celzijevih stupnjeva. Poslije izlaska s linije svi proizvodi prolaze temeljitu kontrolu. Treba napomenuti da je cijeli postupak automatiziran, odnosno da u AD Plastiku rame uz rame rade ljudi i roboti. Inače, linije bojenja u tvornici su potpuno automatizirane.
Solinska kompanija ubraja se među predvodnike robotizacije na našem području – cijela AD Plastik Grupa već se može pohvaliti sa stotinu robota i/ili manipulatora koji su optimizirali procese proizvodnje i poboljšali kvalitetu proizvoda. Upotreba robotske ruke znatno je povećala i proizvodnju, pa su neki procesi dvostruko brži nego prije petnaestak godina.
Velika zagovornica DOP-a
Tvrtka je razvila i sustav edukacije budućih zaposlenika, pa su tako i za najjednostavnije poslove potrebna dva tjedna školovanja do početka samostalnog rada, a kompleksnija zaduženja katkad zahtijevaju do pola godine obrazovanja. AD Plastik također je jedan od primjera društveno odgovornog poslovanja, o čemu smo prošlog mjeseca pisali u sklopu Tjedna DOP-a u Lideru.
– Automobilska industrija velika je zagovornica društveno odgovornog poslovanja, nemoguće je biti njezinim dijelom ako ne poslujete tako. Nastoji se razvijati smanjujući pritom štetne emisije i povećavajući sigurnost krajnjih korisnika. Na to su usmjereni i inženjeri našeg Odjela istraživanja i razvoja koji u suradnji s kupcem razvijaju materijale i dijelove koji pozitivno utječu na težinu vozila. Stalnim razvojem i unaprjeđivanjem tehnologija pridonosimo kvaliteti proizvoda, učinkovitosti proizvodnje, sigurnosti zaposlenika, zaštiti okoliša i općenito poslovanju. Mnoge nagrade i priznanja potvrda su da naš napredak u društveno odgovornom poslovanju prepoznaju svi naši dionici – rekao nam je tijekom posjeta tvrtki Marinko Došen, predsjednik Uprave AD Plastika.
Za društveno odgovorno poslovanje lani je AD Plastik primio i Indeks DOP-a, nagradu za velika poduzeća u organizaciji Hrvatskoga poslovnog savjeta za održivi razvoj (HR PSOR) i Hrvatske gospodarske komore. Isto tako, AD Plastik dobio je nagradu Green Frog za izvješćivanje o ljudskim pravima.