Tvrtku Vivatip iz Sesveta osnovala je obitelj Vancaš 1995. krenuvši u posao samo s jednom starom gravirkom. U to vrijeme bio je to hazarderski potez, ali vjerovala je u svoj plan i način na koji ga ostvariti. Početak je bio prilično težak. Bez potrebne opreme i strojeva bilo je teško započeti ozbiljan posao, ali krenuli su s izradom pečata. To su bili prvi proizvodi koji su izašli iz Vivatipa, koji danas svoje primarne djelatnosti temelji na fizičkim reklamama u svim oblicima, sportskim nagradama i ostalim grafičkim uslugama.
– Kad kažem da izrađujemo sve fizičke reklame, mislim na izloge, svjetleće reklame, reklame na vozilima, gravirne ploče i slično – počinje svoju priču Tomislav Vancaš, direktor tvrtke i druga generacija obitelji Vancaš koja je ostala vezana uz obiteljski posao. Tom djelatnošću, kaže Vancaš, pokrivaju mnogo velikih tvrtki i korporacija u Hrvatskoj, a drugom, izradom medalja i pehara, čak i dio Europe.
Ostvareni san
– S djelatnošću izrade pehara i medalja počeli smo 2003. U to se uz njih ubrajaju i razne sportske plakete, nagrade i trofeji – objašnjava Vancaš, koji smatra da su u toj djelatnosti na putu prema liderskoj poziciji u Hrvatskoj, dodajući i da su nedavno pokrenuli poslovnu liniju namijenjenu tvrtkama i korporacijama za koje izrađuju razne nagrade od pleksiglasa.
Danas je poduzeće, nakon gotovo 25 godina rada, poznato među klijentima i u industriji. Posao obavlja na tri lokacije: dvije su u Sesvetama, gdje je i sjedište, a zapadni dio pokriva poslovnicom u Savskoj ulici u Zagrebu.
– Sve je to zaista fantastično u usporedbi s teškim putom mojih roditelja koji su pokrenuli tvrtku. Njihov su se trud i rad isplatili pa se danas možemo pohvaliti s dvadesetero zaposlenika, o čemu su oni tih devedesetih godina mogli samo sanjati – kaže Vancaš.
I, doista, ta mala obiteljska tvrtka iz godine u godinu, sa svakim novim kupljenim strojem ili programom, samo je rasla i proširivala znanje i broj proizvoda, a danas svoje kvalitetne proizvode izvozi i izvan hrvatskih granica.
Europski put
– Naše medalje i pehari pronašli su svoj put prema Europi, i zbog toga smo vrlo zadovoljni. Zasad pokrivamo nekoliko europskih sportskih saveza, primjerice Europski džudo savez, Europski kajakaški savez, izrađujemo medalje za dijamantnu ligu Biljarskog saveza, pokrivamo razna prvenstva i europske kupove te borilačke priredbe – nabraja Tomislav.
Osim sa stranim savezima, Vivatip surađuje s domaćima, poput košarkaškog, vaterpolskog i tekvandoaškog saveza, a i glavni je za medalje i pehare na europskim i svjetskim prvenstvima u hrvanju. Tajna osvajanja Europe medaljama i peharima krije se u personalizaciji. Budući da je danas sve personalizirano i da svi tomu teže, nije čudno što se i u toj industriji sve počelo personalizirati. Okrugla jednostavna medalja više nikoga ne veseli, pa ne začuđuje što i natjecatelji radije pohode natjecanja koja uz dobar nagradni fond dijele zanimljive medalje ili pehare. Među gomilom jednakih osvojenih medalja personalizirane se ističu, i svaki ih sportaš rado ima u vlasništvu.
– Točno je da natjecanja i utrke s najljepšim medaljama privlače i najviše sportaša. To smo mi prepoznali na vrijeme pa smo ih počeli personalizirati, što nas izdvaja iz konkurencije i sad nam se vraća, iako moram naglasiti da nam reklamna djelatnost donosi više profita s obzirom na to da su sportski savezi, klubovi i slični na proračunu,zbog čega i oni moraju paziti na svoje financije – objašnjava Vancaš.
Cilj je 'napasti' Europu i reklamnim sadržajem, kažu u Vivatipu, što objašnjavaju lakoćom poslovanja s europskim zemljama.
– Kod nas se cijene još pokušavaju spustiti što više, a vani se poštuju rokovi, ne kasni se s plaćanjem. Njima je važno da je to kvalitetno i na vrijeme, a mi im to možemo isporučiti – govori Vancaš.
Ukorak s tehnologijom
Kao u svakom poslu, i sesvetski grafičari iz dana u dan moraju ići ukorak sa stanjem u industriji i pratiti inovacije kako bi ostali konkurentni na tržištu.
− Kako bismo bili konkurentni na domaćem i europskom tržištu, iz godine u godinu trebaju nam novi strojevi. Bez novoga strojnog parka u ovom se poslu ne može. Ako želite biti kvalitetni i ako želite raditi pravi posao, strojevi to moraju pratiti – govori Tomislav pa dodaje da svake godine kupe barem jedan novi stroj, bilo pisač bilo gravirku ili potrebne programe.
– Čim pomislite da imate sve, iziđe nešto novo. Tu nema prevelike mudrosti: ili kupiš ili ne možeš poštovati sve želje klijenata pa oni odu drugamo. Vrlo je jednostavno – smatra Tomislav.
Iako je to industrija u kojoj nema velikih promjena proizvoda jer pehar je uvijek pehar, a medalja uvijek medalja, Vivatip uvijek radi na inovacijama.
– Inovacija i progresivnost guraju nas među lidere u industriji. Mi smo, prije svega, educirani grafičari koji znaju svoj posao, a i naš strojni park, koji je možda i najjači u Hrvatskoj, omogućava nam da radimo sve što znamo. Kažem to tako jer bez obzira na najbolje printere i ostale strojeve, ako nemate čovjeka koji će na njima znati raditi i iskoristiti njihov maksimum, sve postaje uzaludno. Zato uvijek naglašavam da je kvaliteta zaposlenika na prvome mjestu – kaže Tomislav.
Dvadesetero zaposlenika, koliko ih radi u Vivatipu, odnosi se prema tvrtki obiteljski, što Tomislav smatra njezinom velikom snagom. Vivatip je stvorio pravi spoj iskustva i mladosti u tvrtki: najmlađa zaposlenica ima tek 21 godinu, najstariji zaposlenik 62.
Spoj iskustva i mladosti
– Rekao bih da nas upravo obrazovan kadar izdvaja od konkurencije i stavlja nas koju stepenicu više od drugih. Imamo diplomirane dizajnere koji rade na medaljama i peharima. I upravo njihovo znanje i kreativnost rađaju personalizirane proizvode koji se sve više traže. Takve zaposlenike teško je naći, pogotovo danas, ali ako ih imate, samo je nebo granica – tvrdi Tomislav.
U tvrtki rade razni profili zaposlenika, od navedenih grafičara, pismoslikara, ekonomista do skladištara.
– Moram reći da diploma kod nas nije presudna, važniji je odnos prema poslu i radnome mjestu. Kod nas svaka osoba sama kreira svoju plaću i ne postoje dvije iste u poduzeću. Sve ovisi o poslu, zalaganju i želji za radom i učenjem. Sve se gleda i na kraju se na temelju svih parametara izračunava plaća. Nitko nije ograničen i svi imaju prostora za napredak ako to žele – objašnjava direktor Vivatipa.
Sve to zvuči zaista sjajno, ali problem se počinje javljati među mlađim generacijama, koje sve žele odmah − sve pogodnosti, sva prava i veliku plaću, ali po mogućnosti bez ijedne obveze.
– Nažalost, mladi danas, a to govorim iz iskustva, ne razumiju da se za sve to treba i malo namučiti. Oni bi sve odmah a da se muče poslije ili nikad – kaže Vancaš pa to objašnjava primjerom.
– U posljednjih godinu dana uzeli smo nekoliko ljudi na probni rad od mjesec dana i moram reći da sam nakon toga počeo razmišljati o ugovoru na tjedan dana jer je i to dosta da se vidi tko je kakav radnik i ima li volje. Uzimamo i praktikante iz srednjih škola i često nam se događa da nam dođu roditelji tih učenika i ispričavaju se u njihovo ime jer oni ne dolaze ili ih jednostavno nije briga – objašnjava.
Neki bi to zazvali erozijom kadra, ali čini se da se takvi problemi javljaju u gotovo svim industrijama te da Vivatip nije izoliran slučaj. Vancaš smatra da je problem i u školstvu jer strukovna škola nije prvi izbor pa u njima završavaju oni sa slabijim ocjenama ili oni problematični. Također, zbog pritiska roditelja i priče da se 'mora' u gimnaziju već sad nema kvalitetnih radnika, a u budućnosti će ta slika biti još lošija.
Novi proizvodi
– Danas su svi odlikaši i gimnazija je prvi izbor, a mnogi ne razumiju da je bolje lijepiti reklame za odličnu plaću nego sjediti u nekom uredu za prosječnu plaću – smatra Vancaš pa dodaje da je i percepcija javnosti takva da se majstore smatra 'lošijima'.
– U Njemačkoj majstoru u 'manduri' otvaraju vrata, a kod nas bježe od njega da ih slučajno ne zaprlja. Karikiram, ali to je trenutačno stanje koje primjećujem – govori Vancaš.
Iako budućnost nije svijetla, barem što se tiče kadra, Vivatipovi planovi ne staju i grabe prema još većem tržišnom kolaču. Dugo su, kaže Tomislav, tražili nišu koju bi još mogli spojiti sa svojom primarnom djelatnošću i pronašli su je sudjelujući na europskim sajmovima pa bi se u mjesec-dva na hrvatskom tržištu trebao pojaviti posve nov proizvod.
– Riječ je jednoj vrsti promocijskih sustava. Do sada smo to radili nekako sramežljivo, ali smatramo da ćemo s tom novotarijom iskoračiti i na to područje – kaže Vancaš.
Također, kad govori o budućnosti, Vivatipov direktor najavljuje i novosti u Sesvetama.
– Kad smo prije pet godina kupili sjedište u Sesvetama na osamsto kvadrata, naslijedili smo i to skladište koje uskoro rušimo i gradimo veliku halu na dva kata. To je milijunsko ulaganje, ali novi prostor omogućit će nam automatizaciju procesa, ubrzat ćemo način rada, povećati efikasnost i smanjiti troškove. To je ulaganje nužno kako bi se nastavio naš trend rasta – zaključuje direktor Vivatipa Tomislav Vancaš.