Svijet
StoryEditor

Infografika: Tvrtke koje su definirale 2021.

30. Prosinac 2021.

U 2021. nekoliko se tvrtki izdvojilo iz čopora, dominirajući narativima i utječući na društvo na pozitivne, ali i negativne načine. Kako bi izdvojili najbolje, gledali su se mnogi mjerni podaci, uključujući Google pretraživanja, izvedbe u odnosu na konkurente kao i ostale specifične pokazatelje za određene industrije, a tvrtke koje su bile dominantne u 2021. su Robin Hood, Pfizer, Coinbase, Tesla, TikTok i Facebook/Meta.

Robin Hood

Početak 2021. godine obilježila je Robinhoodova aplikacija za trgovinu dionicama i dionica lanca trgovina video-igara GameStop. Naime, sve je počelo kada su korisnici društvenih mreža na Redditu i drugim forumima odlučili kupovati dionice Gamestopa kako bi im podigli cijenu. Time su željeli kontrirati hedge fondovima koji su uložili velik novac u špekulacije s padom njezine cijene. Fondovi su se služili taktikom 'short-sellinga', posuđujući dionice GameStopa kako bi ih u očekivanju pada cijene prodali i potom, nakon određenog vremena, otkupili po nižoj cijeni. Razliku su trebali zadržati i vratiti posuđene dionice. No, trgovci amateri s Reddita poremetili su im planove, kupujući dionice GameStopa i podižući im cijenu, kojom se trgovalo po 325 dolara dok je cijena dionice prije akcije 'redittovaca' iznosila malih 18 dolara. Fondovima su zaprijetili ogromni gubici, a Robinhood je zabranio kupnju dionica GameStopa. Unatoč kontroverznoj zabrani, Robinhoodova platforma sada ima više od 22 milijuna korisnika. 

image
foto

Pfizer

U 2021. nije bilo veće priče od cjepiva protiv COVID-19. Početkom godine krenula je utrka za osiguranjem cjepiva. Bogate zemlje pokušavale su kupiti sve i uvesti široke programe cijepljenja uoči proljeća. A tvrtke koje su uspjele proizvesti učinkovita cjepiva poput farmaceutskog diva Pfizera sretno su trljale ruke. Cjepivo protiv COVID-19 tvrtke, proizvedeno u partnerstvu s njemačkom tvrtkom BioNTech, na kraju je postalo najpoželjnije cjepivo na svijetu za borbu protiv pandemije. Tvrtka ove godine predviđa prihod od 36 milijardi dolara od svog cjepiva. Kako se pandemija nastavlja s varijantom omikron koja se brzo širi diljem svijeta, Pfizer i njegovi konkurenti i dalje će imati utjecaja u novoj godini. Tvrtka je najavila antivirusnu pilulu protiv COVID-19 koja se planira izdati u bliskoj budućnosti, a učinkovitija cjepiva i pojačivači protiv drugih varijanti i dalje su vruća roba.

Coinbase

2021. je bila ključna godina za kriptovalute. Cijene su dosegle nove vrhunce, a na tržište su se slijevale i institucije i mali ulagači. Sa svojom korisničkom aplikacijom i fokusom na sigurnost, Coinbase je bio u dobroj poziciji da ima koristi od rasta interesa za kripto pa nije čudno da je i više nego udvostručio svoju bazu korisnika u 2021. godini. Također, Coinbase je ove godine imao i inicijalnu ponudu dionica, no iako im je cijena dionice pala, ulazak kripto tvrtke na burze je dobar poticaj za slične tvrtke u budućnosti. 

image
foto

Tesla

Nitko ne plijeni pažnju i stvara kontroverze kao Teslin izvršni direktor, Elon Musk. Većina Teslinih akcija usko je vezana uz slavnog poduzetnika, koji je poznat po svojoj drskoj online prisutnosti. Muskova persona na društvenim mrežama toliko je jaka da jedan tweet može dovesti do pada Teslinih dionica, kao što je bio slučaj prošle godine nakon što je Musk na Twitteru rekao da su "Tesline dionice previsoke." Iako mnogi kritiziraju Teslu i Muska, tvrtka ima neke impresivne brojke koje podupiru hype. Inače tvrtki su u 2020. godini dionice rasle za impresivnih 700 posto s procjenom vrijednosti od 630 milijardi dolara. Taj momentum se prelio i na 2021. godinu kada su svakog tromjesečja prihodi rasli, a u listopadu je tržišna vrijednost tvrtke premašila bilijun dolara. 

image
foto

TikTok

TikTok je već bio popularan 2020. godine, ali je ove godine uistinu učvrstio svoj status kulturnog fenomena. Aplikacija je premašila milijardu korisnika 2021., samo pet godina nakon lansiranja 2016. Što se tiče konteksta, Facebooku i Instagramu je trebalo gotovo osam godina da dosegnu istu prekretnicu. TikTokov video format kratkog stila postao je toliko popularan da je inspirirao niz aplikacija, posebno u regijama poput Indije gdje je TikTok zabranjen. Čak su i etablirane tvrtke poput Mete pokušale oponašati TikTokov uspjeh. Godine 2020. Instagram je pokrenuo "reels", vlastitu značajku kratkih video zapisa u kojoj korisnici mogu stvarati i dijeliti videozapise od 30 sekundi, ali to ipak nije polučilo uspjeh kakvom su se nadali.

image
foto

Facebook/Meta

Facebook se često prevrće po medijima, a ove godine su za to zaslužna dva događaja. Prvi je bio pobuna u Capitolu u SAD-u 6. siječnja 2021. Nakon ovog događaja, mnogi su krivili Facebook da nije učinio dovoljno da ublaži negativne učinke svoje platforme – polarizaciju, teorije zavjere i govor mržnje. Kontroverza je dosegla vrhunac u rujnu 2021., kada su objavljeni interni dosjei koje je 'pustila' zviždača Frances Haugen.

image
foto

Ovi dokumenti razotkrili su unutarnje borbe Facebooka u borbi protiv dezinformacija, kao i neslaganja zaposlenika. Naposljetku, Facebook je prebrodio oluju i odlučio odbaciti svoju prtljagu pod novim imenom. Ne samo da to pomaže tvrtki da se odvoji od svojih prethodnih skandala, već je u skladu s ambicijama Marka Zuckerberga da bude pionir u metaverzumu. Nakon objave, "metaverzum" je eksplodirao preko noći i postao jedna od top tema 2021. 

image
foto

21. svibanj 2022 14:04