Svijet
StoryEditor

Samo što ne poleti - Električni zrakoplov ‘Alice‘ je sve bliže svom prvom letu

05. Veljača 2022.

Potpuno električni putnički zrakoplov tvrtke Eviation, nazvan Alice, sve je bliže svojem prvom letu. Na radost svih entuzijasta po pitanju električnog zrakoplovstva, zrakoplov Alice prošlog je tjedna prošao testiranje motora u zračnoj luci Arlington te bi, prema riječima Omera Bar-Yohaya, izvršnog direktora Eviationa, uskoro mogao na svoj prvi let.

Zrakoplov ima baterijski sustav sličan onima u električnim automobilima te mjesta za svega devet osoba. Tako opremljen, trebao bi moći letjeti jedan sat i oko 440 nautičkih milja s maksimalnom brzinom od 287 milja na sat, navodi CNN Business.

Inače, na zrakoplovu se od prosinca provode testovi taksiranja (kretanje po manevarskim površinama aerodroma), a ona će se nastaviti u sljedećim tjednima čime se provjerava snaga zrakoplova te sustavi za upravljanje i kočenje.​ A iako je Eviation na početku imao plan da Alice poleti prije 2022. godine, zbog loših vremenskih uvjeta krajem godine nisu mogli provesti sva potrebna testiranja. 

Tvrtka je inače fokusirana isključivo na električni zračni promet, a Alice su prvi puta predstavili 2019. godine. Također, nadaju da bi njihovi zrakoplovi u budućnosti mogli primiti 20 do 40 putnika te da bi kroz sedam do deset godina mogli biti u svakodnevnoj uporabi.

DHL dostava zrakoplovom

Ovi zrakoplovi prvenstveno su predviđeni za prijevoz putnika na kratkim, čak prigradskim relacijama, ali i za prijevoz specijalnog tereta. Kako prenosi CNN Business, upravo je tvrtka DHL od Eviationa naručila dvanaest zrakoplova koji bi se trebali koristiti za prijevoz tereta na kraćim relacijama, a očekuje se da će biti isporučeni 2024. godine.

- Cilj nam je da damo doprinos u smanjenju ugljičnog otiska, a napredak tehnologije i obnova vozila nam mogu uvelike pomoći u postizanju tog cilja - rekao je Mike Parra, izvršni direktor DHL Express America, u intervjuu za CNN Business .

Osim toga, iz Eviationa su najavili suradnju i sa zrakoplovnom kompanijom CapeAir koja bi s njihovim zrakoplovima već 2023. trebali povezivati kratke relacije (Boston, Martha's Vineyard, Nantucket i Hyannis). Ostatak suradnji kompanija planira objaviti nakon prvog leta Alice.

Inače, Eviation nije jedina kompanija koja radi na ideji električnog zrakoplovstva. NASA je u rujnu 2021. dala 253 milijuna dolara tvrtkama GE Aviation i MagniX s ciljem da do 2035. razviju tehnologiju koju bi koristile američke flote, dok Boeing ulaže 450 milijuna dolara u Wisk Aero, tvrtku koja gradi potpuno električni, autonomni putnički zrakoplov, navodi CNN Business.

Baterije kao prepreka

No, iako ove informacije pokazuju da je postignut napredak u razvoju električkih zrakoplova, stručnjaci i dalje tvrde da zbog premalog trajanja baterija električni zrakoplovi neće tako skoro posti standard u putničkom prometu. Osim toga, prijeko-oceanski letovi još uvijek daleko od mogućeg.

- Kamen spoticanja je tehnologija baterija. I to još više nego kod automobila zbog mase zrakoplova. Električni zrakoplovi će zaživjeti čim budemo imali bolji baterijski sustav - rekao je Ross Aimer, izvršni direktor Aero Consulting Expertsa.

Svejedno, zagovornici električnog zrakoplovstva predviđaju da će Alice i slični zrakoplovi postati uobičajeno prijevozno sredstvo, a kako objašnjava Bar-Yohay biti će uključeni u svakodnevni život pa čak i odlazak na posao.

- Kada počnemo viđati ovakve zrakoplove, promijenit će se način na koji gledamo gdje živimo, kako idemo na posao, kako idemo na odmor. Oni če postati brzi vlakovi bez željeznice - rekao je Bar-Yohay.

Pa iako su veliki električni zrakoplovi za duge relacije ipak budućnost, Aimer smatra da su upravo zrakoplovi za kratke relacije prvi korak nakon kojeg ćemo, kroz desetak godina, možda imati masovno električno zrakoplovstvo.

22. studeni 2024 10:32