Tehnopolis
StoryEditor

14 neobičnih činjenica o ranim danima Amazona

12. Svibanj 2014.
Piše:
lider.media

Kada je Amazon 1995. godine počeo kao web stranica specijalizirana za prodaju knjiga, njegov osnivač Jeff Bezos već je imao jasnu viziju napretka i dominacije online prodajom. U startu je imao ideju prodaje svega.

Evo nekoliko neobičnih činjenica o Amazonu iz knjige Brada Stonea, autora knjige ‘The Everything store: Jeff Bezos and the Age of Amazon‘:

Amazon nije originalno ime kompanijeBezos je želio tvrku nazvati ‘Cadabra‘, ali ga je Amazonov prvi odvjetnik, Todd Tarbert, uvjerio kako to zvuči preslično riječi ‘Cadaver‘ (truplo, leš), pogotovo preko telefona.Na kraju je odabrano ime ‘Amazon‘ jer se Bezosu svidjela poveznica s najvećom rijekom na svijetu.

Zvonce za svaku pojedinačnu kupnjuNa samom početku Amazonovog poslovanja, svaki put kad bi netko nešto kupio, u uredu bi zazvonilo zvonce i svi bi se zaposlenici okupili da provjere poznaju li kupca.Nakon samo nekoliko tjedana ta je praksa ukinuta jer je zvonce stalno zvonilo.Amazon je započeo u Bezosovoj garaži, a serveri koje je tvrtka koristila su zahtijevali toliko struje da Bezos i njegova žena nisu mogli upaliti usisavač ili fen u kući bez da izlete osigurači.

Amazon je od bankrota spasila knjiga o lišajevimaDistributeri knjiga zahtijevali su narudžbu od najmanje deset knjiga odjednom, što si Amazon u to vrijeme nije mogao priuštiti jer tvrtka tada nije imala toliko novca.Stoga su našli zaobilazni put. Distributer je zahtijevao od Amazona da naruči deset knjiga, no tvrtka nije morala primiti tu količinu ukoliko su naručene knjige nedostupne. Stoga je Amazon uveo sljedeći sistem naručivanja: naručio bi jedan primjerak knjige koja im je trebala, te devet opskurnih knjiga, primjerice o lišajevima, kojih nije bilo na zalihama.

Sastanci u Barnes & NobleU danima kada je Amazon brojao tek troje zaposlenika, sastanke su održavali u prostorijama lokalnog Barnes & Noblea.Bezos se 1996. godine našao s vlasnicima na večeri, a oni su mu rekli da se dive njegovom radu, ali da će ubrzo lansirati stranicu koja će uništiti Amazon.

Radni tjedan od minimalno 60 satiBezos je od svojih zaposlenika očekivao da rade minimano 60 sati tjedno.Jedan od prvih zaposlenika je osam mjeseci tako neumorno radio (svaki dan je biciklirao na posao rano ujutro i vraćao se kasno navečer) da je u potpunosti zaboravio da je parkirao automobil u blizini svog stana. Nije imao vremena baviti se poštom, a jednom kad ju je napokon pregledao, našao je hrpu kazni za parkiranje, obavijest o tome da mu je pauk digao auto, upozorenja od tvrtke koja mu je odnijela auto i, na kraju, obavijest da mu je automobil prodana na aukciji.

Prva luda božićna sezona 1998. godineTvrtka je te godine imala takav manjak zaposlenika da su oni dovodili obitelj i prijatelje da im pomognu, a neki su spavali u autima do sljedeće smjene.Nakon te godine, Amazon više nikad nije imao manjak radne snage za vrijeme Božića, što je razlog zašto Amazon zapošljava tako mnogo sezonskih radnika.

Pokušaj natjecanja s eBayjemKad se eBay pojavio, Amazon je pokušao pokrenuti aukcijski sistem kako bi se natjecao. Ideja je propala, ali se Bezosu svejednako svidjela pa je kupio kostur medjveda iz ledenog doba za 40.000 dolara i izložio ga u predvorju kompanije s natpisom ‘Molimo, ne hranite medvjeda‘. Kostur je tamo i dan danas.

Posljedice naglog rastaAmazon je prošao kroz brojne probleme u razdoblju naglog rasta u kasnim devedesetima i ranim godinama 21. stoljeća.Pogoni su se gasili na nekoliko sati zbog gubitaka tijekom skladištenja, hrpe proizvoda su stajale posvuda jer su ih radnici ignorirali.Kada su prvi put počeli sa kuhinjskim potrepštinama, noževi su stizali nezapakirani pa je to uzrokovalo brojne medicinske tegobe i radni su uvjeti zaista bili opasni.

Timovi za dvije pizze2002. godine Bezos je zaposlenike podijelio u timove s manje od deset ljudi, što je odgovaralo kvotama od dvije pizze za večeru, pri čemu su morali paralelno raditi da bi zadovoljili fiksne radne kvote koje je Bezos odredio kao mjerio uspješnosti.Bezosova izjava da je ‘komunikacija znak nefuncionalnosti, te kako bi trebalo tražiti načine funkcioniranja sa što manje komunikacije’ dosta dobro opisuje njegova stajališta.

Amazonov ‘Block view‘Amazon je imao ‘Block view‘ prije Googleovog ‘Street viewa‘. 2004. je pokrenuo tražilicu A9.com koja je uparivala ulične fotografije trgovina i restorana s rezultatima pretraživanja A9 tražilice.Odustali su od projekta dvije godine kasnije.

Vrištanje za vrijeme božićne sezoneSezona božićnih praznika iznimno je stresna za zaposlenike Amazona, čak i za sezonske radnike. Amazonov menadžer Jeff Wilke je stoga dopuštao zaposlenicima ili timovima zaposlenika koji bi postigli značajne radne rezultate da mu vrište na telefon i tako se oslobode stresa.

Radni uvjeti i pobuneNajčudnija priča vezana uz teške radne uvjete u pogonima za pakiranje jest ona iz Kanzasa 2004. godine gdje je jedan radnik tjedan dana dolazio i odlazio s posla na vrijeme, ali nije postojao trag njegovog rada. Ispostavilo se da je radnik izgradio ‘jazbinu‘ među drvenim paletama te si od Amazonovih proizvoda složio krevet. Također se hranio kradući neke proizvode. Na kraju je, očekivano, otpušten, iako je trebalo tjedan dana da ga otkriju.

Originalno ime Kindlea je FionaOriginalno ime Kindlea, Fiona, dolazi iz knjige ‘The Diamond Age‘ autora Neala Stephensona.Riječ je o romanu čija je radnja smještena u budućnost, a glavni lik je inženjer koji krade interaktivni udžbenik kako bi zadovoljio goleme potrebe za znanjem svoje kćeri Fione.Tim koji je radio na Kindleu molio je Bezosa da zadrži ime Fiona, ali on se na kraju ipak odlučio za Kindle.

Bezos kao ekstremno zahtjevan šefBezos je poznat po svojim eksplozivnim i sarkastičnim ispadima prema zaposlenicima s kojima nije zadovoljan.Primjerice, jednom je timu rekao da su njegovi članovi glupi, te da bi se na posao trebali vratiti za tjedan dana kad shvate svoje zadatke. Nakon nekoliko koraka se okrenuo i dodao: -Ali, obavili ste dobar posao.

23. travanj 2024 18:10