Neuspjeh Fire Phonea nerijetko se navodi kao razlog Amazonovih katastrofalnih financijskih rezultata na kraju kvartala, ali to nije u potpunosti točno.
Sama jezgra Amazonovog poslovanja – prodaja knjiga i drugih medija – postala je nesiguran teritorij. Problem leži u činjenici da ljudi više ne žele kupovati stvari. Žele ih iznajmiti, odnosno posuditi. Amazon nije jedina kompanija zahvaćena ovom promjenom uzusa. Promjena konzumentskih prioriteta – od posjedovanja do pristupa – nagrizla je i Apple.
U posljednjem je kvartalu Amazonova prodaja knjiga, glazbe, filmova i igara u Sjevernoj Americi narasla za pet posto u usporedbi s prodajom u isto vrijeme prošle godine. Iako je to na prvi pogled izvrstan rezultat, činjenice su drugačije – to je najniža stopa rasta prodaje u Sjevernoj Americi u posljednjih pet godina.
- Teško je situaciju ne povezati s Amazonovom prepirkom s izdavačkom kućom Hachette, odnosno negativnim publicitetom usmjerenim na Amazon zbog odluke o prestanku prodaje pojedinih naslova. Sigurno je to izazvalo revolt čitateljstva prema Amazonu. - tvrdi Colin Gillis, analitičar na Wall Streetu.
Ljudi više ne žele kupovati proizvode. Radije bi ih iznajmili.
S druge strane, iz Amazona tvrde da je temeljni problem nešto sasvim drugo – udžbenici.
- Ako pogledate rezultate za Sjevernu Ameriku, uočit ćete promjenu stava vezano uz udžbenike. Ljudi ih više ne kupuju, već ih posuđuju. – objašnjava Amazonov CFO Tom Szkutak.
Ironija je u tome da je upravo Amazon zaslužan za takvu situaciju. Naime, posudba udžbenika eksplodirala je upravo zato što je Amazon korisnicima nevjerojatno olakšao taj proces. Umjesto da se najmodavci i najmoprimci međusobno traže, Amazon je vlasnicima omogućio da knjige jednostavno ponude na Amazonu.
Isto tako, kupovanje ili posuđivanje, primjerice, digitalnih videa nikada ne uključuje stvarno skidanje. Zapravo nikada ne morate fizički posjedovati proizvod. Jednostavno se streama s Amazonovog clouda na aplikacije, tražilice ili internet TV.
Nagrizanje Applea
Kada je postalo jasno da Amazon ima problema, u gotovo isto se vrijeme pojavio i Appleov financijski izvještaj, koji je pokazao da i Apple ima brojne poteškoće. The Wall Street Journal je objavio kako je prodaja glazbenog sadržaja pala za 13 do 14 posto od početka godine. To predstavlja problem i za glazbenu industriju, s obzirom da je Apple najveći prodavač glazbe. Naime, ako manje ljudi kupuje glazbu od Applea, manje ljudi kupuje glazbu. Točka.
Razlog je jasan, a kao i u Amazonovom slučaju, Apple je sam pridonio problemu. Jednostavno objašnjeno, iPhone je odgovoran za činjenicu da je streamanje postalo popularan način konzumiranja glazbe. Apple je taj trend priznao kupnjom usluge Beats Music.
Nedavno je pisac Dan Brooks za New York Times Magazine objasnio zašto žali za gubitkom kulturnog identiteta vezanog uz posjedovanje glazbe. Krivac za to je, tvrdi Brooks, činjenica da usluge i platforme za stream glazbe omogućavaju svima pristup gotovo svakoj pjesmi koja je ikada snimljena. Brooks objašnjava da je ironija u tome da je streamnig neizmjerno olakšao pronalazak tzv. opskurne glazbe. To, međutim, nije omelo samo hipstere, već i mainstream tehnološke kompanije koje zbog toga bilježe gubitke – naime, pomogle su da pristup postane bitniji od posjedovanja. Od cijele su situacije profitirali jedino korisnici.
Ostaje samo jedan problem – ako nitko nije plaćen, ništa se ne stvara.