Koja je konekcija automobila i smartphonea, naših limenih cestovnih prometala i sve pametnijih i prisutnijih pametnih telefona? Veliki automobilski proizvođači sve više prihvaćaju tehnologije iz pametnih telefona, ali i drugih mobilnih uređaja, takozvanih gadgeta, kako bi njihova pametna rješenja što cjelovitije integrirali u automobile.
Pritom je cilj postići određeni industrijski standard za povezive aute, pri čemu bi vodeća uloga trebala pripasti Googleovoj otvorenoj platformi Android, premda im i ljuta konkurencija Apple gura svoj operativni sustav iOS.
Google je tako osnovao savez Open Automotive Alliance, sastavljen od nekih proizvođača automobila i dobavljača komponenti, koji bi trebao (u)činiti ono što je savez Open Handset Alliance učinio na mobilnom tržištu, a to je da različiti proizvođači budu uniformirani, odnosno, da umjesto nekompatibilnih upravljačkih ploča i drugih automobilskih sustava upotrebljavaju jedinstveni Googleov sustav Android. U Open Automotive Allianceu zasad su GM, Honda, Audi i Hyundai te proizvođač čipova Nvidia, koji bi trebao surađivati na dovođenju Androida u njihova prometala. Google se nada da bi se savezu moglo pridružiti još više proizvođača automobila, jer kada bi postojala standardizirana platforma u automobilima, bilo bi i mnogo više (potrebnih i nepotrebnih) aplikacija koje bi pomogle u poboljšanju vožnje, ali i svemu onome što vožnju čini doživljajem.
Istodobno, Honda i Hyundai i s Appleom rade na implementaciji iOS-a u vozila. Stvari stubokom napreduju, pa su automobili sve napredniji i pametniji. Tako je, primjerice, Audi nedavno predstavio svoju novu verziju samovoznog modela A7, kojim upravlja tehnologija koja stane na karticu i ‘skenira’ podatke o okolini koji joj stižu preko ugrađenih lasera, radara, kamera, senzora i čega sve ne. Korejski je Hyundai svojim Connectivity Conceptom privukao podosta pozornosti jer je koncept osmišljen tako da bi se pametni telefon trebao upotrebljavati umjesto ključeva, na način da se auto otključa te stavi u pogon.
Nadalje, informatički div Intel najavio je novu liniju proizvoda In-Vehicle Solutions, kojima je cilj potaknuti razvoj automobila u smjeru boljeg informiranja, pomaganja i preuzimanja kontrole nad vozilom. Prvi su dostupni proizvodi osmišljeni za sustave za informiranje i zabavu s naprednim mogućnostima za pomoć vozačima, a budući će proizvodi biti usmjereni na napredna vozačka okruženja, kao što su već spomenuti autonomni ili samovozeći automobili.
LTE tehnologija i mobilne aplikacije već su se, dakle, toliko udomaćili na upravljačkim pločama novih automobila da ih tržište već prihvaća zdravo za gotovo. Kako će izgledati tečajevi autoškola u budućnosti teško je i zamisliti. No može li se i stari automobil ‘opametiti’, može li se sva navedena sila pametnih uređaja ugraditi u stare i pomalo već potrošene automobile, može li proces biti obrnut?
Može, i to praktički za šaku kuna, smatra Krunoslav Ćosić, urednik web-portala VidiAuto.com.
- U svojoj staroj ‘kanti’ možete imati gotovo sve što imaju i najmoderniji automobili, za mnogo manje novca.
Moderni automobili dolaze s velikim ekranima osjetljivima na dodir, imaju hard diskove, navigaciju, spajanje na internet, vremensku prognozu, cijenu goriva na ekranu, pa čak i aplikacije. Najluksuznije inačice dolaze s dva ekrana. Tako nabrojanu dodatnu multimedijsku opremu platit ćete 10 do 15 tisuća kuna. Imate li u svojem automobilu stari, pomalo već zaboravljeni ‘kasetaš’, vrijeme je za postavljanje tableta, koji stoji od 400 kuna na više. Preporuka je da, ipak, kupite nešto noviji (time i skuplji) model radi kvalitete ekrana na suncu, kao i mogućnosti spajanja drugih uređaja. Na tablet spojite USB stick i imat ćete tisuće pjesama sa sobom. Istodobno dobit ćete i videoplayer tako da suputnici mogu gledati filmove tijekom vožnje. Na tržištu se nude tableti s 3G/4G internetskom vezom tako da svoj internetski promet s pametnog telefona možete dijeliti putem dodatne SIM kartice - kaže Ćosić.
Mogućnosti je, naravno, bezbroj, pa tako spojite li svoj pametni telefon na tablet dobivate pristup elektroničkoj pošti, YouTubeu, neograničenom broju radijskih postaja iz cijelog svijeta... - objašnjava dalje Ćosić i ističe: - Preko tableta možete imati i navigaciju, pa tako za 50 kuna možete imati kompletnu legalnu kartu ili se pak možete malo potruditi i pronaći ćete besplatne alternative u trgovinama aplikacijama.
Želite li u svojoj staroj, ali dobroj limuzini imati igraću konzolu, vrijeme je da naslon za glavu iz vašega vozačkog i/ili suvozačkog sjedala zamijenite novim koji u sebi ima integriranu igraću konzolu s ekranom. Za tih nekoliko stotina kuna djeca će na stražnjoj klupi imati stotine igara, a vi ćete imati mir prilikom vožnje. Čak i dok ih vozite na kratkim rutama, do škole ili vrtića. Za naše je prilike visoka kazna od 500 kuna za telefoniranje prilikom upravljanja vozilom, bez upotrebe handsfree opreme.
Za daleko manje novca, objašnjava Ćosić, možete nabaviti prijenosni Bluetooth handsfree, koji se postavi na sjenilo za sunce iznad vaše glave i svaki put kada uđete u vozilo vaš će se pametni telefon spojiti i moći ćete istovremeno telefonirati i upravljati vozilom. Čak i svoju mnogobrojnu, omiljenu kolekciju CD-a s glazbom možete arhivirati na tavan jer se sve rjeđe u novim automobilima nude CD playeri. Očigledno je, zaključuje Ćosić, da pametna tehnologija ulazi u sve sfere našeg života (telefoni, satovi, usisavači...), a sada su na red došli i automobili. Pa bili oni i starijeg datuma proizvodnje.