Osam tjedana stara društvena mreža Ello ima manifest – bez oglasa, bez data-mininga, bez algoritama koji umjesto vas odlučuju što ćete vidjeti.
Ako nakon čitanja manifesta kliknete ‘Slažem se‘, stavit će vas na listu čekanja pozivnice bez koje ne možete postati korisnik. Ako kliknete ‘Ne slažem se‘, prebacit će vas na Facebookova pravila privatnosti.
Kreator mreže, Paul Budnitz, na svojem Ello profilu kaže kako ‘želi stvoriti prekrasne stvari koje će promijeniti svijet‘. Živi u Burlingtonu u Vermontu, gdje ‘prodaje najljepše gradske bicikle na svijetu‘. U njegovoj biografiji piše i da piše knjige, snima filmove te sakuplja ‘kulturno vrijedne i nosive predmete‘, kao što je par Air Jordan tenisica koje je prodao za 16 tisuća dolara.
Trenutno su njegove oči uprte u Facebook: – Facebook je platforma za oglašavanje, a ne društvena mreža. Korisnici se tretiraju kao proizvodi. Facebook želi saznati što više o vama kako bi vam plasirao reklame. –
Ello je na sebe privukao pažnju i stampedo zahtjeva za pozivnicama zahvaljujući Facebookovom gafu. Naime, prošlog je mjeseca Facebook zatvorio profile drag performera kao što su Sister Roma i Lil Hot Mess i brojnih drugih zbog nekorištenja pravih imena. Budnitz tvrdi da je to pokrenulo lavinu zahtjeva za pozivnicama od strane LGBTQ+ populacije. Navodno im je stizalo četiri tisuće zahtjeva po satu. Bilo je riječi i o brojkama od 50 tisuća sign-upova po satu, ali tu je zapravo riječ o ukupnom broju novih profila, poslanih i zatraženih pozivnica. Osim toga, Budnitz se, kako kaže, ne želi upuštati u ‘igru s brojkama‘.
Trenutno Ello prihvaća samo one kojima su postojeći članovi poslali pozivnice, kako ne bi došlo do rušenja sistema usred prekapacitiranosti. Na taj se način zapravo povećava broj ljudi koji žele pristupiti toj društvenoj mreži, budući da se stvorio dojam ekskluzivnosti. Čini se kako trenutno više ljudi priča o toj društvenoj mreži nego što je koristi.
Facebook je shvatio razmjere svog postupka te se u srijedu ispričao.
Budnitz se nada da će usprkos tome korisnici uvidjeti prednosti njegove društvene mreže: - Prekrasna je i nije zatrpana oglasima. Sve je kronološki organizirano. Ljudi vide samo ono što žele vidjeti. – objašnjava.
Ello je inicijalno predstavljen 2013. godine kao privatna mreža devedesetak prijatelja kojima su postojeće društvene mreže došle preko glave. Tražili su nešto ljepše i jednostavnije. Međutim, zahtjevi za uključivanjem su počeli stizati u velikom broju pa je Budnitz sakupio 435 tisuća dolara poduzetničkog kapitala i u kolovozu pokrenuo mrežu kojom se pristupa putem pozivnica.
Što se financijskog plana tiče, Budnitz planira korisnicima naplaćivati neke dodatne usluge, što će, naravno, biti proizvoljna odluka svakog korisnika. Stranica je trenutno beta verzija i mnoge su usluge, poput blokiranja neželjenih profila, trenutno u izradi ili fazi testiranja.