Tehnopolis
StoryEditor

I hrvatski poduzetnici odlučuju se za brži start iz Silicijske doline

18. Srpanj 2014.

Želite li biti svjetski poznati glumac, možete to postati bilo gdje, no najveći su izgledi da se to dogodi u Hollywoodu. Što je Hollywood za filmsku umjetnost i glumce, to je Silicijska dolina za internetske tvrtke.

Kapital, ljudi, uvjeti, sve je ondje najbolje – objasnio je slikovito Matija Špes, vlasnik informatičke startup-tvrtke Rank-Star koja posluje u Silicijskoj dolini i istoimene mobilne aplikacije koja nudi mnogo informacija o biznisu, a u koju su novac uložili neki od najboljih hrvatskih rukometaša Mirko Alilović, Ivano Balić... Špes, koji je poduzetničku karijeru počeo u Čakovcu, namjerno je otvorio tvrtku u SAD-u kako bi olakšao poslovanje i privukao ulagače te pozicionirao svoj proizvod na svjetskom tržištu. – Biste li kupili nešto internetom od tvrtke koja je registrirana i posluje u Americi ili u Hondurasu? – protupitanjem odgovara Špes na upit zašto je registrirao tvrtku u Silicijskoj dolini. – U ovoj fazi ne osjećamo veliku prednost zato što je tvrtka registrirana u SAD-u, ali moram priznati da je ‘kul’ reći da smo tvrtka iz Amerike jer čak osam od deset ulagača ima Hrvatsku na ‘crnoj listi’. Bez obzira na ideju i njezin potencijal poslovanje preko hrvatske tvrtke ne bi nam išlo u prilog. Najveći je plus to što potencijalnim ulagačima možemo reći ne samo da se želimo širiti na američko tržište nego da ondje imamo i registriranu tvrtku, proizvod ispitan na tržištu te ured i zaposlenike – objašnjava Špes.

Mladi i poduzetni Špes primjer je poželjne fleksibilnosti koja se promiče kao jedan od uvjeta opstanka u svijetu rada i kapitala. Nije mu bilo teško kretati se jer je već u djetinjstvu zbog obiteljskih prilika živio ‘fleksibilno’. Rođen je u Hrvatskoj, no dio djetinjstva proveo je u Sloveniji, zatim se s majkom vratio u rodni kraj i završio srednju školu, stekao zvanje hotelijera komercijalista i kratko se bavio tim poslom. Nakon toga upisao je studij menadžmenta u Sloveniji, ali napustio ga je kad mu je slovenska investicijska kuća ponudila dobar posao u Lijepoj Našoj. Radio je to samo dvije godine jer je nalet ekonomske krize tvrtku odveo u stečaj. Nakon toga je obavljao razne poslove kao i svi oni koji ostanu bez posla, a ne žele živjeti na tuđi račun: konobario, prodavao automobile, bio marketinški menadžer te turistički vodič u Turskoj. Iskustvo iz Turske posebno ističe jer je najviše utjecalo na ono što radi danas – na razvoj mobilne aplikacije Rank-Star. – Rank-Star najlakše je opisati kao najbrži, najučinkovitiji, najkonkretniji i najjednostavniji način za odgovor na pitanje koji je biznis najbolji. Mjerilo su preporuke, a biznis može biti bilo koji: od banke do kumice na placu. Aplikacijom se može koristiti svatko tko ima pametni telefon bez obzira na to pokreće li ga operativni sustav Android ili iOS – kaže Špes.

No prije nego što je Špes sa svojim timom razvio mobilnu aplikaciju Rank–Star, imao je tvrtku i mrežnu stranicu koja je pokrivala samo Međimursku županiju i nudila informacije o tvrtkama. Njegov projekt ‘Infostar’ živio je samo godinu i pol jer je i ta tvrtka zbog krize otišla u stečaj pa je projekt propao. – Nakon tvrtkina stečaja otišao sam raditi kao turistički vodič u Tursku, gdje sam shvatio da je preporuka najbolja promidžba pa sam počeo pisati nov projekt i potražio ulaganja. U toj fazi pisao sam projekt kao nešto što neće pokrivati samo jednu županiju u Hrvatskoj nego cijeli svijet. Do prvog ulaganja došao sam 2012. i pokrenuo razvoj mrežne stranice www.rank-star.com. Potrošio sam mnogo novca na ispitivanje tržišta jer ništa nisam htio prepustiti slučaju. Znao sam da, koliko god ideja bila fantastična, korisnik kraju mora prihvatiti konačni proizvod – objašnjava Špes koji je, nakon što su poslovni anđeli uložili novac u njegov posao, otišao u San Francisco registrirati tvrtku. Iako još nije imao gotov proizvod, obilazio je tvrtke i pojedince po Kaliforniji i razgovarao s njima o tome što im se sviđa, što ne, koliko se snalaze u uporabi. Shvatio je da Rank-Star mora biti pristupačniji i jednostavniji te postati nešto što se može upotrebljavati bilo gdje i bilo kada. – Odgovor je bio mobilna aplikacija. U tvrtku su u to vrijeme ušli novi ulagači i pokrenut je razvoj mobilne aplikacije. U posao su se uključila još dva developera te dvije osobe za marketing. Aplikacija je predstavljena 2. svibnja – kaže Špes.

Od prve verzije aplikacije Rank-Star do gotovog proizvoda prošlo je šest mjeseci, a u početnoj fazi na njoj je radilo mnogo ljudi. Za tehnološki razvoj pak bili su zaduženi Hrvoje Gosarić, glavni programer, Alen Karlovčec, developer za iPhone, te Karim Ančić za Android. Rank-Starom danas se koristi više od sedamsto korisnika u četrnaest država. U Hrvatskoj ih je najviše, 37 posto, ali ima ih i u Kini, Alžiru, Meksiku, čak i Burkini Faso. Riječ je o naraštajima u dobi između 25 i 40 godina. Špes se na putu prema cilju pomalo koristio i poslovnom strategijom Facebooka, koji je prije sedam-osam godina bio mrežna stranica i društvena mreža, a danas je glavni kanal komuniciranja i širenja informacija diljem svijeta.– Rank-Star danas je samo projekt koji uključuje mrežnu stranicu i mobilnu aplikaciju. Sutra želimo biti nešto što će ljudima biti prvo na pameti kad budu željeli pretraživati biznis. Danas sedamdesetak posto ljudi ima pametni telefon i ta brojka i dalje raste. Zbog toga možemo reći da je Rank-Staru mjesto na svakome petom pametnom telefonu u svijetu – otkriva Špes poslovne planove i naglašava da, iako se mora boriti s konkurencijom, divovima kao što su Foursquare ili Yelp, Rank-Star prvi u svijetu nudi cjelovit i jednostavan pregled biznisa i njegova je prednost u jednostavnosti i preglednosti.

O uloženom novcu Špes ne želi govoriti, riječ je o poslovnoj tajni, a tvrdi i da je teško procijeniti vrijednost aplikacije jer nije riječ samo o programiranju i dizajniranju nego i rudarskom radu troje-četvero ljudi koji su dva mjeseca mobitelom, e-poštom, Skypeom i uživo na ulici anketirali ljude iz Hrvatske, SAD-a, Koreje, Japana, Australije, Meksika itd. postavljajući pitanja poput ‘Sviđa li vam se ovo (riječ je o konkretnim detaljima aplikacije)? Koja vam je ikona bolja? Kako vam se čini ime Rank-Star? Biste li da je pozadina ekrana mobitela crna ili crveno-bijela?’ i slična. – Zasad, nažalost, nema načina za utvrđivanje vrijednosti aplikacije jer ona u ovoj fazi ne donosi zaradu i tako će ostati još neko vrijeme. Možda bismo mogli reći da je vrijednost aplikacije na tržištu sedamdeset tisuća eura ako je u nju toliko uloženo. Međutim, na tržištu postoje programeri koji bi takav posao procijenili na trideset tisuća eura, a ima i onih koji bi ga napravili za sto tisuća eura. Dok aplikacija ne stvara prihod, većina će reći da ne vrijedi ništa – kaže Špes.

Teško da bi se upustio u takav posao bez plana za osvajanja tržišta i očekivane zarade, ali još traži dodatna ulaganja. Sad je usredotočen na pregovore s ulagačima iz Rusije čiji novac namjerava uložiti u otvaranje razvojnog centra u Hrvatskoj te tako zadržati u odnosu na SAD jeftiniju radnu snagu, a poslovni dio posve preseliti u San Francisco. - Treba mnogo vremena da se pripremi baza aplikacije prije izlaska na američko tržište, a za to je potreban i jači tim. Zasad se, osim SAD-om, ne namjeravamo nikamo širiti. Poslujemo i poslovat ćemo prema načelu ‘najbolji je novi klijent sadašnji klijent’. Tek kad vidimo da se stvar sama po sebi počela širiti, primjerice u Brazil ili Južnu Koreju, možemo poslovanje širiti u te države. Projekt će korisnici i vrijeme odrediti sami, odnosno pokazati što i kako dalje. Želimo li dugoročan uspjeh na čvrstim temeljima, moramo biti vrlo strpljivi i ništa ne forsirati. Samo se jedanput u takvu poslu dogodio milijunski bum preko noći i to je bio Facebook. Rank-Star nije Facebook nešto takvo neće nam se dogoditi samo po sebi. Ali jesmo dovoljno ludi da vjerujemo da možemo promijeniti svijet – naglašava Špes, itekako svjestan da jedna mobilna aplikacija nije dovoljna sama po sebi za poslovni uspjeh, kao i toga da slijedi niz nadogradnji koje bi je držale u vrhu potražnje. 

Kaže da je u poslu kojim se bavi najjednostavnije reći da nadogradnje nikad ne staju jer proizvod kao što je Rank-Star mora ići dalje. Katkad zbog promjene na tehnološkom tržištu, a većinom zbog napretka, širenja i olakšavanja uporabe korisnicima. Divota je u ovom poslu što nikad nećete biti najbolji što možete, misli Špes. Koliko god originalan i kvalitetan proizvod bio, uvijek se može bolje.

19. svibanj 2024 02:29