Želite li biti svjetski poznati glumac, možete to postati bilo gdje, no najveći su izgledi da se to dogodi u Hollywoodu. Što je Hollywood za filmsku umjetnost i glumce, to je Silicijska dolina za internetske tvrtke.
Kapital, ljudi, uvjeti, sve je ondje najbolje – objasnio je slikovito Matija Špes, vlasnik informatičke startup-tvrtke Rank-Star koja posluje u Silicijskoj dolini i istoimene mobilne aplikacije koja nudi mnogo informacija o biznisu, a u koju su novac uložili neki od najboljih hrvatskih rukometaša Mirko Alilović, Ivano Balić... Špes, koji je poduzetničku karijeru počeo u Čakovcu, namjerno je otvorio tvrtku u SAD-u kako bi olakšao poslovanje i privukao ulagače te pozicionirao svoj proizvod na svjetskom tržištu. – Biste li kupili nešto internetom od tvrtke koja je registrirana i posluje u Americi ili u Hondurasu? – protupitanjem odgovara Špes na upit zašto je registrirao tvrtku u Silicijskoj dolini. – U ovoj fazi ne osjećamo veliku prednost zato što je tvrtka registrirana u SAD-u, ali moram priznati da je ‘kul’ reći da smo tvrtka iz Amerike jer čak osam od deset ulagača ima Hrvatsku na ‘crnoj listi’. Bez obzira na ideju i njezin potencijal poslovanje preko hrvatske tvrtke ne bi nam išlo u prilog. Najveći je plus to što potencijalnim ulagačima možemo reći ne samo da se želimo širiti na američko tržište nego da ondje imamo i registriranu tvrtku, proizvod ispitan na tržištu te ured i zaposlenike – objašnjava Špes.
Mladi i poduzetni Špes primjer je poželjne fleksibilnosti koja se promiče kao jedan od uvjeta opstanka u svijetu rada i kapitala. Nije mu bilo teško kretati se jer je već u djetinjstvu zbog obiteljskih prilika živio ‘fleksibilno’. Rođen je u Hrvatskoj, no dio djetinjstva proveo je u Sloveniji, zatim se s majkom vratio u rodni kraj i završio srednju školu, stekao zvanje hotelijera komercijalista i kratko se bavio tim poslom. Nakon toga upisao je studij menadžmenta u Sloveniji, ali napustio ga je kad mu je slovenska investicijska kuća ponudila dobar posao u Lijepoj Našoj. Radio je to samo dvije godine jer je nalet ekonomske krize tvrtku odveo u stečaj. Nakon toga je obavljao razne poslove kao i svi oni koji ostanu bez posla, a ne žele živjeti na tuđi račun: konobario, prodavao automobile, bio marketinški menadžer te turistički vodič u Turskoj. Iskustvo iz Turske posebno ističe jer je najviše utjecalo na ono što radi danas – na razvoj mobilne aplikacije Rank-Star. – Rank-Star najlakše je opisati kao najbrži, najučinkovitiji, najkonkretniji i najjednostavniji način za odgovor na pitanje koji je biznis najbolji. Mjerilo su preporuke, a biznis može biti bilo koji: od banke do kumice na placu. Aplikacijom se može koristiti svatko tko ima pametni telefon bez obzira na to pokreće li ga operativni sustav Android ili iOS – kaže Špes.
No prije nego što je Špes sa svojim timom razvio mobilnu aplikaciju Rank–Star, imao je tvrtku i mrežnu stranicu koja je pokrivala samo Međimursku županiju i nudila informacije o tvrtkama. Njegov projekt ‘Infostar’ živio je samo godinu i pol jer je i ta tvrtka zbog krize otišla u stečaj pa je projekt propao. – Nakon tvrtkina stečaja otišao sam raditi kao turistički vodič u Tursku, gdje sam shvatio da je preporuka najbolja promidžba pa sam počeo pisati nov projekt i potražio ulaganja. U toj fazi pisao sam projekt kao nešto što neće pokrivati samo jednu županiju u Hrvatskoj nego cijeli svijet. Do prvog ulaganja došao sam 2012. i pokrenuo razvoj mrežne stranice www.rank-star.com. Potrošio sam mnogo novca na ispitivanje tržišta jer ništa nisam htio prepustiti slučaju. Znao sam da, koliko god ideja bila fantastična, korisnik kraju mora prihvatiti konačni proizvod – objašnjava Špes koji je, nakon što su poslovni anđeli uložili novac u njegov posao, otišao u San Francisco registrirati tvrtku. Iako još nije imao gotov proizvod, obilazio je tvrtke i pojedince po Kaliforniji i razgovarao s njima o tome što im se sviđa, što ne, koliko se snalaze u uporabi. Shvatio je da Rank-Star mora biti pristupačniji i jednostavniji te postati nešto što se može upotrebljavati bilo gdje i bilo kada. – Odgovor je bio mobilna aplikacija. U tvrtku su u to vrijeme ušli novi ulagači i pokrenut je razvoj mobilne aplikacije. U posao su se uključila još dva developera te dvije osobe za marketing. Aplikacija je predstavljena 2. svibnja – kaže Špes.
Od prve verzije aplikacije Rank-Star do gotovog proizvoda prošlo je šest mjeseci, a u početnoj fazi na njoj je radilo mnogo ljudi. Za tehnološki razvoj pak bili su zaduženi Hrvoje Gosarić, glavni programer, Alen Karlovčec, developer za iPhone, te Karim Ančić za Android. Rank-Starom danas se koristi više od sedamsto korisnika u četrnaest država. U Hrvatskoj ih je najviše, 37 posto, ali ima ih i u Kini, Alžiru, Meksiku, čak i Burkini Faso. Riječ je o naraštajima u dobi između 25 i 40 godina. Špes se na putu prema cilju pomalo koristio i poslovnom strategijom Facebooka, koji je prije sedam-osam godina bio mrežna stranica i društvena mreža, a danas je glavni kanal komuniciranja i širenja informacija diljem svijeta.– Rank-Star danas je samo projekt koji uključuje mrežnu stranicu i mobilnu aplikaciju. Sutra želimo biti nešto što će ljudima biti prvo na pameti kad budu željeli pretraživati biznis. Danas sedamdesetak posto ljudi ima pametni telefon i ta brojka i dalje raste. Zbog toga možemo reći da je Rank-Staru mjesto na svakome petom pametnom telefonu u svijetu – otkriva Špes poslovne planove i naglašava da, iako se mora boriti s konkurencijom, divovima kao što su Foursquare ili Yelp, Rank-Star prvi u svijetu nudi cjelovit i jednostavan pregled biznisa i njegova je prednost u jednostavnosti i preglednosti.
O uloženom novcu Špes ne želi govoriti, riječ je o poslovnoj tajni, a tvrdi i da je teško procijeniti vrijednost aplikacije jer nije riječ samo o programiranju i dizajniranju nego i rudarskom radu troje-četvero ljudi koji su dva mjeseca mobitelom, e-poštom, Skypeom i uživo na ulici anketirali ljude iz Hrvatske, SAD-a, Koreje, Japana, Australije, Meksika itd. postavljajući pitanja poput ‘Sviđa li vam se ovo (riječ je o konkretnim detaljima aplikacije)? Koja vam je ikona bolja? Kako vam se čini ime Rank-Star? Biste li da je pozadina ekrana mobitela crna ili crveno-bijela?’ i slična. – Zasad, nažalost, nema načina za utvrđivanje vrijednosti aplikacije jer ona u ovoj fazi ne donosi zaradu i tako će ostati još neko vrijeme. Možda bismo mogli reći da je vrijednost aplikacije na tržištu sedamdeset tisuća eura ako je u nju toliko uloženo. Međutim, na tržištu postoje programeri koji bi takav posao procijenili na trideset tisuća eura, a ima i onih koji bi ga napravili za sto tisuća eura. Dok aplikacija ne stvara prihod, većina će reći da ne vrijedi ništa – kaže Špes.
Teško da bi se upustio u takav posao bez plana za osvajanja tržišta i očekivane zarade, ali još traži dodatna ulaganja. Sad je usredotočen na pregovore s ulagačima iz Rusije čiji novac namjerava uložiti u otvaranje razvojnog centra u Hrvatskoj te tako zadržati u odnosu na SAD jeftiniju radnu snagu, a poslovni dio posve preseliti u San Francisco. - Treba mnogo vremena da se pripremi baza aplikacije prije izlaska na američko tržište, a za to je potreban i jači tim. Zasad se, osim SAD-om, ne namjeravamo nikamo širiti. Poslujemo i poslovat ćemo prema načelu ‘najbolji je novi klijent sadašnji klijent’. Tek kad vidimo da se stvar sama po sebi počela širiti, primjerice u Brazil ili Južnu Koreju, možemo poslovanje širiti u te države. Projekt će korisnici i vrijeme odrediti sami, odnosno pokazati što i kako dalje. Želimo li dugoročan uspjeh na čvrstim temeljima, moramo biti vrlo strpljivi i ništa ne forsirati. Samo se jedanput u takvu poslu dogodio milijunski bum preko noći i to je bio Facebook. Rank-Star nije Facebook nešto takvo neće nam se dogoditi samo po sebi. Ali jesmo dovoljno ludi da vjerujemo da možemo promijeniti svijet – naglašava Špes, itekako svjestan da jedna mobilna aplikacija nije dovoljna sama po sebi za poslovni uspjeh, kao i toga da slijedi niz nadogradnji koje bi je držale u vrhu potražnje.
Kaže da je u poslu kojim se bavi najjednostavnije reći da nadogradnje nikad ne staju jer proizvod kao što je Rank-Star mora ići dalje. Katkad zbog promjene na tehnološkom tržištu, a većinom zbog napretka, širenja i olakšavanja uporabe korisnicima. Divota je u ovom poslu što nikad nećete biti najbolji što možete, misli Špes. Koliko god originalan i kvalitetan proizvod bio, uvijek se može bolje.