1999. godina za Microsoft označava vrhunac moći – dionice te tvrtke dosezale su rekordne visine, a tržišna kapitalizacija iznosila je gotovo 620 milijardi dolara. Da je netko tada rekao kako će Apple Computer biti uspješnija tvrtka, svi bi tu tvrdnju odbacili s posprdnim smješkom.
Apple je tada bio na rubu bankrota, a Microsoftov operativni sustav je bio toliko dominantan da je vlada smatrala kako je monopol te tvrtke protuzakonit.
Kvartalna izvješća
Ovog su tjedna Microsoft i Apple objavili financijska izvješća za posljednji kvartal 2014. godine, a ono što je nekoć bilo nezamislivo postalo je stvarnost – Appleova tržišna kapitalizacija dosegla je iznos od 683 milijarde dolara, što je znatno više od 338 milijardi dolara, koliko iznosi tržišna vrijednost Microsofta.
Appleov CEO, Tim Cook, posljednji je kvartal okarakterizirao kao ‘povijesni‘, a zaradu ‘nevjerojatnom‘. O uspjehu kompanije svjedoči suluda činjenica da je Apple prodao 34 tisuće iPhonea 6s svakog sata svakog dana posljednjeg kvartala!
Zarada Applea u tom razdoblju doseže brojku od 18 milijardi dolara – pri čemu je prihod 75 milijardi – što nije uspjelo niti jednoj drugoj kompaniji u povijesti.
CEO Microsofta, Satya Nadella, je prilikom komentiranja kvartalnih izvješća bio u znatno nezahvalnijem položaju od Cooka. Prihod Microsofta dosegao je jedva trećinu Appleovih prihoda, a poslovni prihodi iznose 7,8 milijardi dolara, što nije niti četvrtina onoga što je zaradio Apple. Dionice Microsofta su nakon izvješća pale za devet posto.
‘Nezamislivo‘ je postalo stvarnost
U jednom intervjuu za Vanity Fair iz 1998. godine, Bill Gates je izjavio kako ne može ‘zamisliti situaciju u kojoj bi Apple mogao postati veća i profitabilnija tvrtka od Microsofta‘. Dodao je i kako je i sam Steve Jobs svjestan da ne može pobijediti Microsoft.
Niti dva desetljeća kasnije, Apple je pobijedio. Razlog ovakvog raspleta događaja zapravo je vrijedna lekcija i za sam Apple – kompanija je danas jednako ovisna o iPhoneu kao što je Microsoft bio ovisan o Windowsima. iPhone je, naime, zaslužan za čak 69 posto Appleovih prihoda.
Svakoj uspješnoj kompaniji je potrebna vizija. U ovom slučaju je imaju obje kompanije – jedina je razlika što su Appleove vizije bile radikalnije. Microsoft je predvidio računalo na svakom radnom stolu, ali Apple je predvidio računalo u svakom džepu. Steve Jobs je vjerovao da je mobilnost budućnost, a vjerovao je i u važnost estetike i dizajna.
Kao i mnoge uspješne kompanije, Microsoft je njegovao svoju dominantnu poziciju, ali uz rizik propuštanja bitnim inovativnih momenata. Kompanija je previše energije usmjerila na zaštitu Windows franšize i to je, u konačnici, dovelo do trenutnog stanja.
Apple je razmišljao drugačije, objašnjava Robert Cihra iz kompanije Evercore:
- Kada je iPod postao nevjerojatan izvor prihoda, Jobs je uvidio kako će jednog dana proizvođači mobitela shvatiti da mogu dovesti glazbu na mobitele, stoga je odlučio da Apple to mora prvi učiniti, bez obzira na to što bi veći iPhone mogao naštetiti prodaji iPada. –
Trenutna situacija je takva, objašnjava Cihra, da Apple postavlja trendove, a Microsoft ih prati. Kupnjom Nokie Microsoft je tržištu ponudio vlastiti smartphone – Windows Phone. Iako je uređaj dobio pozitivne kritike, Cihra objašnjava kako nije siguran da korisnicima uz Android i iOS treba treća opcija. Microsoftov ionako minijaturan udio na tržištu smartphonea polako pada.
Apple funkcionira po principu kojeg su ostali proizvođači odavno napustili – kompanija sama proizvodi sve komponente uređaja, od softvera, hardvera do dizajna. Microsoft je nekoć hardverska rješenja kupovao od kompanija kao što je Intel, što se dugo vremena činilo uspješnim poslovnim modelom. Na koncu se Appleova strategija pokazala opravdanom – i svakako isplativom.
Apple je imao sreće i kad je riječ o vodstvu – Tim Cook, koji je naslijedio Jobsa, pokazao se kao vizionar i uspješan vođa. To ne znači da su Steve Ballmer i Satya Nadella neuspješno upravljali Microsoftom. Štoviše, sve do kvartalnih izvješća Microsoftove su dionice dosezale rekordne visine.
Opasnosti uspjeha
Neki investitori brinu da će Apple postati zarobljenik vlastitog uspjeha. Drugim riječima, strahuju od činjenice da je čak 69 posto prihoda vezano uz iPhone, što kompaniju čini ovisnom o jednom proizvodu.
Problem bi mogao postati i ‘izazov velikih brojki‘. Cihra objašnjava kako se tržišna kapitalizacija približava brojci od 700 milijardi dolara, a tako velike brojke plaše ljude. Počinju se pitati kako je moguć tako golem uspjeh i koliko još kompanija može rasti.
Unatoč uspjehu, kompanija zapravo ima mnogo prostora za rast. Naime, Apple ne drži masivni udio tržišta, već drži mali dio masivnog tržišta, što je jedinstvena taktika koja se pokazuje profitabilnom.
Appleu je sve teže, objašnjava Cihra - investitori se počinju pitati koji će proizvod biti ‘sljedeći iPhone‘, a očitog odgovora nema.
- Gotovo je nemoguće zamisliti proizvod koji će stvoriti biznis vrijedan 140 milijardi dolara iz ničega – zaključuje.