Tehnopolis

Legenda o putu na Mjesec

Hoće li film slovenskog redatelja Žige Virca ‘Houston, we have a problem!’ odgovoriti na pitanje je li bivša Jugoslavija imala svemirski program koji je prodala SAD-u, a koji je ‘Amere’ vinuo u svemir?

Virc zbog ugovornih obveza ne može govoriti o tome, ali kad je prije godinu dana na Youtubeu najavio snimanje filma, izazvao je popriličnu znatiželju. Oko milijun ljudi pogledalo je što ima reći mladi slovenski redatelj čiji je film ‘Trst je naš’ bio 2010. nominiran za studentskog Oscara. Posljednjih su se dana o tezama iz njegove novije ‘dokudrame’ raspisali i američki mediji te počeli spekulirati o stvarnim vezama između dva kultna državnika - Josipa Broza Tita i Johna Fitzgeralda Kennedyja.

Još kao student Virc je snimajući film ‘Trst je naš’ za diplomski rad izazvao veliko zanimanje na prostoru bivše države i silno razljutio talijanske desničare zato što je mlada junakinja filma galopirajući na konju i noseći na glavi djedovu partizansku kapu ‘osvojila’ Trst. Virc je na premijeri filma u Sežani, namjerno održanoj u blizini talijanske granice, za hrvatske novine izjavio da se samo poigrao ‘nerazjašnjenim situacijama iz povijesti bivše Jugoslavije’. Prema usmenoj predaji predaka i na temelju proučavanja povijesnih dokumenata, Vircu se mnogo toga učinilo ‘zamračenim’. To što ga je talijanska desnica onda proglasila državnim neprijateljem broj jedan Virca nije omelo, ovaj put meta mu je SAD.
Iako je rođen u vrijeme bivše države, Virc nije stigao položiti ‘pionirsku prisegu’ niti učiti u školi hvalospjeve domovini; ‘najboljoj, najljepšoj, najuspješnijoj, najpametnijoj i najpravednijoj’ na svijetu. Ali je shvatio da je još svježu nostalgiju brojnih pripadnika ‘pionirskih generacija’ moguće umjetnički obraditi i financijski iskoristiti, što znači privući financijere filma i publiku u kino. Danas se to najlakše postiže provokacijom, ekskluzivnom idejom i nevjerojatnom pričom, a nema bolje od one da je mala balkanska zemlja, stiješnjena između željeznog Istoka i demokratskog i bogatog Zapada, imala svemirski program, koji je prodala SAD-u za dvije i pol milijarde dolara.

Za jugoslavenski svemirski program Sjedinjene Američke Države navodno su doznale potkraj 1960. godine, otkupile ga u ožujku 1961., a dva mjeseca potom američki je predsjednik John Fitzgerald Kennedy najavio da se američki astronauti spremaju put Mjeseca. Navodno je taj program nastao u podzemlju zračne luke Željava, zračne vojne baze bivše JNA sagrađene u utrobi Plješevice na razmeđu Hrvatske i BiH, u koji je bivša država ulupala četiri i pol milijarde dolara. Riječ je bila o najsuvremenijem vojnom objektu u ondašnjoj Europi, jedino je Švedska imala bolji. Prema njemu je sagrađena i Željava, zračna baza koja je mogla izdržati udar 20-kilotonske bombe, a u kojoj su bili stacionirani borbeni zrakoplovi i najbolji piloti bivše JNA spremni u svakom trenutku braniti državu od napada izvana. No nažalost, 1991. godine obrušili su se na svoj narod, isti onaj koji još i danas plaća dugove za gradnju te vojne baze, koju je povlačeći se JNA razorila u svibnju 1992. Znalci su izračunali da se novcem uloženim u Željavu mogla sagraditi autocesta od Triglava do Đevđelije, ali nema ceste, ondašnje države, a ni Željave.

Hrvatski zračni prostor čuva NATO, a povijesni fatalizam BiH omilio se bjelosvjetskim političarima pa ga njeguju i ‘krčme’ zajedno s lokalnima. Na naplatu stižu stari dugovi, a gomilaju se novi. Otkad je ‘svijeta i vijeka’ tako to biva; račun za povijesno glupe odluke uvijek plati puk iliti raja, ovisi o vokabularu s jedne ili druge strane granice.
Je li doista u utrobi Željave bivša Jugoslavija razvijala svemirski program? Virc svoj film ne temelji samo na maštariji, nego razgovorima s brojnim sugovornicima te radovima Hermana Potočnika, slovenskog znanstvenika čijih se tajnih dnevnika o svemirskom programu navodno 1947. godine dokopala bivša Jugoslavija. Potočnik, poznat i kao Noordung, sin generala austrougarske vojske, rođen je 1892. godine u Puli. U Mariboru je završio tehničku vojnu akademiju, studirao je strojarstvo na Visokoj tehničkoj školi u Beču, gdje je diplomirao raketnu tehnologiju i nakon čega je proučavao raketnu tehniku i astronautiku. Prije smrti (Potočnik je umro mlad, bilo mu je samo 36 godina) objavio je knjigu ‘Problem vožnje svemirom’, postavivši temelje za put u svemir. Bavio se gravitacijom, raketnim pogonom svemirskog motora, uzlijetanjem i slijetanjem raketa, boravkom čovjeka u svemiru, što znanstvenicima prije njega nije palo na pamet, satelitima, svemirskom postajom... Nacrtao je geostacionirani satelit točno odredivši visinu od 35,9 tisuća kilometara na kojoj će kružiti kao i brzinu od 3080 m/s.

Ipak, teško je povjerovati da je Amerikanac Neil Armstrong, prvi čovjek koji je 21. srpnja 1969. godine zakoračio na Mjesec, učinio to zahvaljujući svemirskom programu smišljenom u bivšoj Jugoslaviji.
Budimir Lončar, veleposlanik i ministar inozemnih poslova bivše Jugoslavije, za takav program nije znao.
- Iako sam bio u tijeku mnogih događaja, nemam pojma o razvoju svemirskog programa u bivšoj Jugoslaviji. Mogu reći samo da je znanost bila forsirana, posebno vojno-strateška jer se morao naći najbolji način za obranu države u slučaju napada SSSR-a. Zbog toga se nakon razlaza Jugoslavije i SSSR-a mnogo ulagalo u znanost. Na vojno-znanstveno-istraživačkim programima radili su brojni znanstvenici i generali inženjeri, ali svi su pokojni osim generala Zlatka Rendulića. Vojska je surađivala i s institutima ‘Ruđer Bošković’ iz Zagreba i Vinča iz Beograda, koji su bili neovisne znanstvene institucije, ali su korištene usluge njihovih znanstvenika i rezultati istraživanja - kaže Lončar.

Zlatko Rendulić, 92-godišnji umirovljeni general JNA, dipl. ing. strojarstva i aeronautike, koji je magistrirao aeroinženjering u SAD-u, u jednom je intervjuu za Vircov film izjavio da ‘ako nije riječ o satiri, onda jest o gluposti’. Rendulić je bivši pilot, projektant vojnih zrakoplova i sudionik nastajanja vojne baze Željava. Izjavio je da nitko u bivšoj državi nije imao pojma o svemirskom programu pa ga nije ni moglo biti.
Ali što god tko mislio, film ‘Houston, we have a problem!’ u završnoj je fazi pretprodukcije, trenutačno se čeka potvrda o financiranju. Producent filma i pisac scenarija je Boštjan Virc, a ‘Houston, we have a problem!’ bit će snimljen u suradnji Slovenije, Hrvatske i Njemačke.
- Pregledali smo dokumente u arhivima od Beograda do Kennedy Space Centera na Floridi u SAD-u, razgovarali s brojnim sugovornicima i posjetili mnoga mjesta. Scenarij je u završnoj fazi i obavili smo probna snimanja. Ponešto od toga učinili smo i u Hrvatskoj. Hrvatski partner projekta je Nukleus film u Zagrebu, producent Siniša Juričić, čiji je dokumentarni film ‘Sofia’s Last Ambulance’ nagrađen u Cannesu i Karlovym Varyma - kaže Vric, koji obožava svemirske tehnologije, a kao jedan od razloga snimanja filma navodi to što voli veliku priču. Želi da film vidi što više gledatelja, koji će iz kina izaći zadovoljni zbog novih spoznaja. Virc je odlučio najaviti snimanje dokudrame ‘Houston, we have a problem!’ želeći potaknuti zanimanje javnosti, ali priznaje da nije očekivao tako veliki odaziv.
- Zahvaljujući medijima priča se proširila i zahvalan sam novinarima na tome. Odazvali su se čak iz SAD-a, od NASA-e do ABC Newsa. Zovu i obični ljudi govoreći: ‘To ste vi, vidio sam na televiziji. Da, Tito je bio stvarno legenda!’ - kaže Virc, koji ne želi govoriti o sudionicima filma i hoće li potvrditi postojanje svemirskog programa u bivšoj Jugoslaviji.
- Ugovorom je određeno da se takvi detalji ne mogu iznositi u javnost prije distribucije filma, u kojem će sudjelovati mnogo zanimljivih ljudi na neki način povezanih u odnosima SAD - Jugoslavija i sa svemirskim programom. Bit će dosta snimki vojnih objekata iz Hrvatske, a važan dio priče događa se na jednom od jadranskih otoka. Radnja filma puna je komplikacija, špijunaže i na ‘rubu situacije’. Gledatelji će ostati zaprepašteni - tvrdi Virc.

Najava snimanja ‘Houston, we have a problem!’ odlično se odrazila i na Vircovu karijeru, ali mu je donijela i veliku obvezu pred publikom. Snimanje filma doživljava osobnim izazovom, pogotovo nakon što je ‘Trst je naš’ bio nominiran za Oscara u kategoriji stranoga kratkog studentskog filma, što mu je bio veliki poticaj za dalji rad.
- ‘Houston, we have a problem!’ međunarodni je projekt, važno je razumjeti da je međunarodna filmska produkcija složen proces. Neke od najvećih svjetskih televizijskih mreža zainteresirane su za projekt. Možete očekivati na početku filma logotipe velikih svjetskih filmskih i televizijskih produkcija. Priča je globalna, zanimljiva je europskoj i američkoj publici. No zbog održavanja integriteta autorskog prava, najbolje je držati proizvodnu bazu kod kuće, u našem obiteljskom poslovnom Virc studiju u Novom Mestu. Mnogi redatelji u prošlosti završili su u velikim i uglednim produkcijskim kućama gdje im je ograničena umjetnička sloboda - kaže Virc, koji je na najboljem putu da na mitovima i legendama bivše države izgradi svjetsku redateljsku karijeru.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju