Vjerovali ili ne u svijetu se sve više razvijaju rješenja letećih osobnih vozila koja nam daju sliku kako bi neba iznad naših gradova mogla izgledati u budućnosti.
Nadolazeće doba letećih osobnih vozila u kojima će automobili biti lansirani u zrak ravno s ceste mogla bi rješiti problem sve veće zakrćenosti urbanog prometa, ali i donosi nove izazove koji će morati biti uzeti u obzir. Projekt Europske unije poznat kao myCopter prikupio je sredstva od 4.2 milijuna eura za istraživanje mogućnosti uvođenja Osobnog zračnog vozila (OZV) u mnoge zakrčene europske gradove.
- Cilj nam je razviti tehnologije koje mogu biti upotrijebljene za uspostavljanje novog prometnog sustava za osobni prijevoz koji upotrebljava treću dimenziju te uzima u obzir sporna pitanja oko očekivanja potencijalnih korisnika, kao i reakciju i interakciju javnosti s takvim sustavom - rekao je za Gizmag profesor Heinrich Bülthoff s Max Plank Instituta za biološku kibernetiku u Njemačkoj.
Projekt myCopter predviđa da će OZV-i u početku biti korišteni za letove na niskim visinama i za putovanja između kuće i radnog mjesta. Leteći na visinima ispod 600 metara očekuje se da će novi prometni sustav djelovati izvan kontroliranog zračnog prostora, bez kontrole leta i bez utjecaja na postojeći zračni promet. Iako je koncept vrlo privlačan postoje značajne prepreke realizaciji kao što su legislativa zračnog prostora, sigurnost te urbano planiranje lokacija za uzlijetanje, slijetanje i parkiranje.
- Pitanje sigurnosti vrlo je važna tema koja zahtijeva pažljivo promišljanje kada vizija myCopter projekta postane stvarnost. Predviđamo da će automatizacija igrati ključnu ulogu u tom prometnom sustavu. Stoga je vrlo vjerojatno da će se formirati zone u kojima će let OZV-a biti zabranjen tako da će automatizacija unutar vozila onemogućavati let prema tim zonama - objašnjava Bülthoff.
Još jedna privlačnost myCopter projekta je potencijal smanjenja emisije stakleničkih plinova omogućavanjem prijevoza koje ide izravnijim putem između dvije lokacije. S obzirom na činjenicu da se očekuje da će prosječni OZV letjeti na kratke distance ispod 100 kilometara te prevoziti jednog do dva putnika buduća zračna vozila mogla bi biti potpuno električna. - Već sada postoje tehnologije i prototipi kao što su eCO2Avia komapnije EADS koje pokazuju da je vertikalni let pogonjen električnom energijom moguć, iako je još uvijek potreba dizelski generator kako bi punio baterije za let - dodaje Bülthoff. myCopter planira upotrijebiti bespilotna zračna vozila kako bi demonstrirao automatizacijske tehnologije koje su razvili poput izbjegavanja prepreka, planiranje puta i let u formaciji.
Kada će prvi OZV biti dostupan?
Za to da nećemo morati dugo čekati pobrinula se američka tvrtka Terrafugia sa svojim Transition zračnim vozilom koje dolazi na tržište već iduće godine. Transition će biti prvo dostupno zračno vozilo koje može letjeti kao normalan zrakoplov te sletjeti u zračnu luku prije no što skupi krila i nastavi voziti po cesti. Kada je u automobilskom načinu rada može se kretati uobičajenom brzinom te parkirati na svako parkirno mjesto. Transition će biti opremljen sigurnosnom opremom kao i svaki automobil po američkim propisima s dodatnom sigurnosnom opcijom vožnje do odredišta ako uvjeti za let nisu povoljni. Kao zrakoplov Transition će letjeti brzinom od 187 kilometara na sat, imati kapacitet prtljage od 195 kilograma i doseg od 740 kilometara. Očekivana cijena kreće se oko 194.000 dolara, a do krajnjih kupaca trebao bi doći do početka iduće godine. Već sada kupci mogu uplatiti depozit od 10.000 dolara kako bi zauzeli mjesto u redu za ovo revolucionarno vozilo.
Tvorci zaslužni za razvoj Solotrek zračnog vozila otkrili su planove da stvore prvi hibrid zračnog vozila koji će upotrebljavati gorivo i električnu energiju. Michael Moshier i Robert Bulaga iz tvrtke Trek Aerospace osnovali su novu kompaniju kako bi razvili hibridni leteći automobil koji će spojiti najnovije tehnološke napretke u materijalima i elektronici. Moshier i Bulaga trenutačno su u potrazi za financiranjem zračnog vozila koje bi trebalo letjeti pomoću četiri propelera.
Kada tome još pripojimo i izum lebdećeg motocikla autralca Chrisa Malloya koji je izgradio prototip koji se nalazi u fazi testiranja, vidimo da se naziru obrisi osobnih zračnih vozila kao djela naše budućnosti. Njegov prototip namijenjen je jednom vozaču koji umjesto kotača ima dva propelera, dok je osovina izrađena od ugljičnih vlakana ojačanih kevlarom. U idućih par mjeseci biti će provedeno testiranje Malloyevog lebdećeg motocikla kada ćemo znati više o njegovoj primjenjivosti i karakteristikama. (Zlatko Salahović)