Tehnopolis
StoryEditor

Predviđanja: Kada će samovozeći automobili istisnuti vozače?

20. Listopad 2014.
Piše:
lider.media

Postoji šansa da ćemo za manje od 15 godina raspravljati o tome smiju li ili ne ljudi i dalje voziti automobile.

Ljudi su skloni nervozi u prometu. Gužva ili zastoj u prometu, raznorazna ometanja kao što su mobiteli, uzrokuju prometne nezgode. Zbog svega toga potrebna su nam ograničenja brzine, prometna policija, ležeći policajci i brojne druge preventivne mjere.

Samovozeći automobili neće podlijegati takvim ograničenjima. Oni će uvelike smanjiti broj prometnih nezgoda i prekršaja te poboljšati život.

Teslina najava autopilotnog vozila približava nas toj viziji budućnosti. Naravno da i dalje postoje neke tehničke i logističke prepreke – neki stručnjaci vjeruju kako će biti potrebno cijelo desetljeće kako bi se ti automobili naučili kretati urbanim džunglama. Odnosno, bit će potrebno desetljeće nadogradnje softvera do trenutka kada vozači više neće biti potrebni.

Tesla nije jedina kompanija koja se bavi samovozećim automobilima. Mnogi proizvođači automobila sada nude napredne opcije kao što su automatsko prilagođavanje brzine, upozorenja o nadolazećim pješacima i brojne druge inovacije.

Google je ispred Tesle kad je riječ o izradi robota-automobila. Psim toga, već je nekoliko njihovih samovozećih automobila na cestama Kalifornije i prešli su milijun kilometara samostalno. Google ide na sve ili ništa – njihovi najnoviji prototipi nemaju čak niti volan.

Problem s kojim se susreću svi koji se bave ovim tehnologijama jest taj da sustav mora biti savršen da bi bio pušten na cestu bez čovjeka koji bi nadzirao rad. Osim toga, tu su i pravna i etička pitanja – tko je odgovoran u slučaju nesreće?

Pitanje odgovornosti kad je riječ o automobilima bez vozača zapravo je jednostavno – proizvođač automobila ili softvera bit će odgovoran za nesreće ukoliko se ne utvrdi da je odgovoran čovjek. Veći problem je ono što profesor sa Sveučilišta u Washingtonu, Ryan Calo, naziva ‘društvenim značenjem‘ tehnologije. Samovozeći automobili sigurno će biti bolji u izbjegavanju kolica za kupnju i dječjih kolica. Međutim, što ako se automobil bez vozača istovremeno nađe suočen i sa kolicima za kupnju i sa dječjim kolicima? Čovjek bi se instinktivno zabio u kolica za kupnju, ali bi li isto učinio samovozeći automobil?

U budućnosti će biti mnogo teških izbora i etičkih pitanja kad je riječ o ovoj tehnologiji. Dobra strana je što im neće trebati nadzor – moći će samostalno komunicirati i pregovarati o brzini, upozorenjima, opasnostima i slično. Prava opasnost su nepredvidljivosti koje stvaraju ljudi. Zbog toga bi ljudi u budućnosti trebali odustati od uloge vozača.

Na koncu, samovozeći automobili štedjeti će gorivo. Također, nećemo se morati brinuti oko parkinga jer će nas samovozeći automobili dovesti do destinacije i vratiti se po nas. Možda čak nećemo morati posjedovati automobile.

19. svibanj 2024 02:25