Kako definirati leadership u okruženju gdje menadžment nije prepoznao važnost nabave, pitao je Draško Jelavić, osnivač konzultantske kuće Cirtuo, sudionike okruglog stola o Leadershipu u nabavi, ujedno i slogana 11. konferencije o nabavi.
- Ne ovisi rad voditelja nabave o tome shvaća li CEO koliko je važna njegova uloga, ponudila je svoj odgovor Jasmina Malnar, voditeljica dijela nabave u Hrvatskom telekomu.
Suosnivačica i predsjednica Združenja nabavnikov Slovenije (ZNS), Marina Lindič pojasnila je da se strateški pozicija nabave ne razlikuje puno u Sloveniji i Hrvatskoj. Njezino mišljenje jest da je na voditeljima nabave i na udruženjima zadatak da dižu ugled profesije i svojim dobrim radom pokažu da nabava može doprinijeti dobrim rezultatima poduzeća.
Osim svojim radom, lideri čine promjene i svojim karakteristikama koje bi, prema mišljenju Gjane Bekić, direktorice nabave u Francku, trebale ujediniti liderske i menadžerske vještine.
- Ne slažem se s kolegicom Miletić da postoji razlika između menadžera i lidera. Mislim da je jako bitno da u svojoj svakodnevnoj ulozi menadžer bude i lider. Svatko u ovoj sobi se našao u situaciji da je preko noći morao ući u ulogu lidera i iz operativne prijeći u taktičku funkciju i to bez pripreme jer se bavio gašenjem požara. Zadaća svakog lidera je da organizira tim, prepusti mu kontrolu i da ne bude control freak. Jedino tako da svojim ljudima da samostalnost i povjerenje odskočit će on i njegovi ljudi iz operativne u taktičku funkciju, kazala je direktorica nabave Francka.
S njom se složio i Goran Popović, brewery menadžer u Heinekenu u Srbiji koji je protumačio da lideri upravljaju tako što organiziraju timski rad.
- Svi se suočavaju kada ogromne procedure ne daju rezultate, ali zapravo se radi o stvaranju ambijenta. Izazovno je i liderstvo treba pojednostaviti. Važno je prepoznati prioritete, jer učestalo se odlazi u fire fighting mode ako se prioritetima dugoročno ne pristupa ozbiljno, kazao je Popović.
Prostor za leadership nalazi se upravo tamo gdje ima puno prepreka, smatra Ana Miletić, voditeljica strateškog savjetovanja u tvrtki Selectio.
- Liderstvo je najviše na kušnji kad su prisutne prepreke jer onda lider mora pronaći način kako iskomunicirati neku poruku i vidjeti mogućnosti iza tih prepreka. Tu dolazi do izražaja snaga, entuzijazam i sposobnosti. Mislim da je uobičajeno da svaka struka želi da se u upravi firme prepozna njihov doprinos. Liderstvo je itekako relevantno i može dovesti do toga da se napravi transformacija pozicije nabave u firmi, kazala je Miletić.
Transformacija nabave
Transformacija nabave smatra se daljnjim razvojem ovog područja koja bi trebala procese nabave s operativno-taktične razine odvesti na višu razinu koja bi se bavila strategijama i analitikom. To je proces u kojem je osim ostvarivanja preduvjeta poput poznavanja potreba tržišta, razvoja strategije, aktivnog upravljanja rizicima i dobavljačima, potrebno imati prave, kvalitetne, ka budućnosti usmjerene lidere.
Transformacija se prema mišljenju sudionika ovog okruglog stola odvija prvenstveno unutar lidera, a potom se promjene prenose cijelim timom.
- Lider mijenja mindset u svom timu. Počinje sam drugačije razmišljati i prenosi to dalje te tako članovi tima isto mijenjaju način razmišljanja, rekla je Ana Miletić. Na istom je pragu i Gjana Bekić koja punu transformaciju vidi kao mobilizaciju tima u kojoj pravi ljudi završe na pravim mjestima, odnosno da zaista rade ono za što su stvoreni.
Jasmina Malnar iz HT-a kaže da je uloga lidera da prepozna svoje ljude, njihove dobre i loše strane te da ih poveže s internim korisnicima koji im leže i u kategorijama koje im leže.
- Alati neće zamijeniti ljude, oni jesu tu važni, ali ova transformacija kreće od ljudi. Svojom kontribucijom poslu internih korisnika moramo sebi osvojiti mjesto pod suncem, kazala je Malnar koja svoju ulogu lidera vidi kao nekoga tko omogućuje timu da radi svoj posao.
- Transformacija se generalno događa u ljudima. Ključni resurs su ljudi kojima se danas stalno vraćamo. Treba puno vremena provoditi s njima i to je uloga lidera. Najljepši doživljaj kada od nekoga tko nije bio svjestan svoje sposobnosti uspijeva spoznati svoje mogućnosti. Lider prvo radi na sebi, unaprijeđuje se, a onda kad bude svjestan okruženja radi transformacije, zaključio je Goran Popović.
Transformacija nabave u punome je jeku i u Sloveniji gdje se na okruglim stolovima mlađi voditelji nabave obraćaju udruzi tražeći savjete, ispričala je Marina Lindič koja je objasnila da je udruživanjem porasla svijest da je nabava jako bitna u firmi.