Preporučeno
StoryEditor

Mastercard: 22% Hrvata kupuje online najmanje jednom tjedno, a najčešće se odlučuju za odjeću i obuću

29. Ožujak 2017.

Prvo istraživanje Masterindex o e-trgovini i novim trendovima u plaćanju, koje je Mastercard proveo među ispitanicima iz više od 20 europskih zemalja, je potvrdilo da Europljani redovito kupuju online. Očekuje se da će europsko tržište e-trgovine od 2015. do 2018. rasti za 45%, a ovo istraživanje pokazalo je da je 25% Europljana s pristupom internetu u 2016. online kupovalo proizvode ili usluge najmanje jednom tjedno. Istu praksu je imalo 22% Hrvata.

Popularnost e-trgovine vidljiva je diljem Europe, a istraživanje je ukazalo na različitosti među tržištima kad je riječ o tome koliko često stanovnici kupuju online, što kupuju i koje metode plaćanja koriste.

- Naše duboko razumijevanje načina na koje Europljani prihvaćaju digitalna ponašanja omogućava svima nama u Mastercardu da u suradnji s parterima diljem regije kreiramo rješenja, proizvode i tehnologije koje svakodnevicu čine jednostavnijom. U sve kompleksnijem digitalnom okruženju Mastercard stvara takva rješenja bez kompromisa kad je riječ o učinkovitosti i sigurnosti, rekao je Javier Perez, predsjednik, Mastercard Europe.

Koliko često se kupuje online?

Čak 90% Europljana kupuje online najmanje jednom godišnje, 63% to čini barem jednom mjesečno, a 25% njih najmanje jednom tjedno. U Hrvatskoj 82% ispitanika kupuje barem jednom godišnje, barem jednom mjesečno to čini 57% njih, a najmanje jednom tjedno 22%.

U ukupnom poretku, na internetu najviše kupuju britanski korisnici interneta. Postotak Poljaka (9%), Litvanaca (9%) i Talijana (8%) koji svakodnevno kupuju online je sličanVelikoj Britaniji (8%), no Britanci se ističu kad je riječ o kupnji barem jednom tjedno (41%).Nakon njih slijede Irci (32%) i Nijemci (30%). Na našem tržištu svakodnevno online kupuje 4% ispitanika. Na kraju spektra – kad je riječ o kupnji barem jednom tjedno – su Finci (17%), Estonci (16%) i Danci (16%).

Što se najčešće kupuje online?

Odjeća i obuća su najpopularnije kategorije za kupnju online u Europi (48%), a slijede ih ulaznice (34%), elektronika (33%), knjige (31%) i hotelski smještaj (30%). Popularnost pojedinih predmeta razlikuje se s obzirom na tržište:

Dvaput je vjerojatnije da će na internetu namirnicekupiti Britanci(33%) nego njihovi susjedi Nizozemci(16%) i Francuzi (15%). Za usporedbu, namirnice online kupuje 13% Hrvata. Grčki online kupci će četiri puta češće (43%) rezervirati daleka putovanja od ispitanika u Hrvatskoj (10%).

Za ispitanike iz Hrvatske (48%), Irske, Estonije i Latvije je najvjerojatnije da na internetu kupuju odjeću i obuću.

20% Hrvata online kupuje dječje proizvode i igračke. Proizvodi za djecu popularni su i u Poljskoj (25%) i Italiji (20%), dok je na razini Europe prosjek 14%. Finska (31%), Švedska (22%) i Norveška (22%) su jedine zemlje s više od jednogod pet online kupaca uključenih u online kockanje.

Koje su omiljene metode plaćanja online?

U Češkoj, Njemačkoj, Nizozemskoj i Poljskoj online bankarstvo je dvostruko popularnije od kartica. No, u zemljama poput Velike Britanije, Francuske, Španjolske, Irske i Italije kartice su najpopularnije metode plaćanja. U Hrvatskoj pri plaćanju s mobilnog uređaja predvodi online bankarstvo (41%), a slijede kartice (31%).

Studija je istražila i nove metode plaćanja kao što su digitalni novčanici, aplikacije banaka i skeniranje QR kodova te utvrdila snažan potencijal za rast u ovim segmentima. Iako u Europi postoji jasna otvorenost prema korištenju novih tehnologija, interes nije uvijek u korelaciji sa stvarnom uporabom.

Primjerice, španjolski online kupciu teorijipokazuju najviše entuzijazma (54%) za e-novčanike, alis 14% ispitanika koji trenutno koriste ovu tehnologiju zaostaju za Norvežanima (20%), Grcima (20%) i Fincima (19%). Istovremeno, 41% Hrvata pokazuje interes za digitalnim novčanicima, a pri kupnji preko mobitela koristi ih 4% ispitanika.Zanimljivo, Hrvati su sa 16% jedna od tri nacije, uz Italiju (47%) i Španjolsku (17%), koje pokazuju najveći interes za digitalnom valutom (bitcoin itd.).

Koje se brige vežu uz online kupnju?

Unatoč trendovima koji se razlikuju od zemlje do zemlje, brige Europljana vezane uz e-trgovinu su slične. Strah od prijevare je najčešći razlog za izbjegavanje kupnje na internetu u svim promatranim zemljama. Ipak, u nekim je zemljama zabrinutost veća: Grčka (71%), Hrvatska (65%) i Španjolska (64%), a u nekima manja: Danska (46%) i Francuska (48%).

Koliko su popularne inozemne e-trgovine?

Čak 58% online kupaca u Hrvatskoj kupujeu inozemnim e-trgovinama barem jednom godišnje, dok u Europi to čini 41% njih. Online kupnju u inozemstvu najviše vole Austrijanci i Irci (preko 60%). Glavni razlog zbog kojeg ne kupuju u inozemnim e-trgovinama Europljani navode dostupnost onoga što žele kupiti. Istraživanje je tako pokazalo da 40% online kupaca u Finskoj i Poljskoj smatra da stranice u njihovoj zemlji zadovoljavajunjihove potrebe, a percepcija je slična u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj.

Manjak povjerenja u inozemne webshopove je najveći među francuskim i belgijskim ispitanicima, dvostruko veći nego primjerice u Španjolskoj ili Italiji. U Hrvatskoj kao barijeru za kupnju u inozemnim e-trgovinama ispitanici najčešće navode pretpostavku o kompliciranom povratu robe (28%).

U inozemnim e-trgovinama Europljani najviše kupuju odjeću i obuću (37%) te knjige, glazbu, DVD-e i videoigre (21%), a kupce ponajprije privlače dobra ponuda (40%) i dostupnost (37%). U Hrvatskoj je situacija nešto drugačija – uz odjeću i obuću (50%), najpopularniji su digitalne kamere i audio uređaji (19%), kozmetika (18%) i igračke (16%).

Među ključnim faktorima za rast, prekogranične e-trgovine i one na domaćem terenu, sunastavak izgradnje povjerenja u e-trgovinu te unaprjeđenje online ponude i uvjeta.

Više od 40% online kupaca u Bugarskoj, Češkoj, Francuskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Litvi, Nizozemskoj, Poljskoj, Rumunjskoj i Slovačkoj kažu da nikada nisu kupili nešto sinternetske stranice u drugoj zemlji, a s njima se slaže 26% online kupaca u Hrvatskoj.

S druge strane, gotovo 90% ljudi koji kupuju na internetu u Austriji i Irskoj tvrde da su na internetu kupili proizvode iz inozemstva barem jednom u životu. Isto vrijedi i za dva od tri online kupaca u Italiji, Španjolskoj i Velikoj Britaniji.

Ukupni rezultati ukazuju na snažan potencijal za rast prekogranične e-trgovine, s prosječno više od 40% europskih online kupaca koji već sudjeluju u prekograničnoj e-trgovini najmanje jednom godišnje.

E-commerce Europe B2C e-commerce Report 2016 – Velika Britanija, Francuska, Njemačka, Rusija, Španjolska, Italija, Nizozemska, Danska, Švedska, Švicarska, Turska, Belgija, Norveška, Poljska, Austrija, Finska, Irska, Grčka, Češka, Portugal, Rumunjska, Mađarska, Ukrajina, Estonija, Latvija, Litva, Bugarska

09. svibanj 2025 11:01