Žene u Europi napreduju u potrazi za jednakošću na radnom mjestu, a ulazak u poduzetništvo jedan je od načina na koji to čine. Međutim, još uvijek postoji veliki jaz između muškog i ženskog poduzetništva - samo 5,4 posto žena u Europi osniva vlastiti biznis, dok je ta brojka gotovo dvostruko veća u slučaju muškaraca - 10,1 posto. Situacija u Hrvatskoj je slična. Iako se malo poboljšala, i dalje su niske stope poduzetničke aktivnosti kod žena - ženski osnivači tvrtki predstavljaju 5,7 posto ukupnog stanovništva, dok 9,7 posto otpada na muške osnivače.
Stoga je za promicanje poduzetništva među djevojkama i ženama potrebno razumjeti koje su glavne izazove morale svladati pri pokretanju vlastitog biznisa, što je ujedno i cilj projekta Europske komisije – FACE Entrepreneurship. Temeljem razgovora s poduzetnicama, kroz projekt su identificirane glavne kočnice žena u poduzetništvu koje se vezane najviše uz karijeru i financije te društvene strahove i vlastitu percepciju. No i ovdje postoje značajne razlike među muškim i ženskim osnivačima tvrtki.
Muškarce brine novac, žene samopouzdanje
Zajednički nazivnik za većinu budućih poduzetnika je strah od gubitka prihoda, sposobnosti da plate troškove ili povrate novac uložen u pothvat. Međutim, dok su strahovi vezani uz novac prisutniji kod muškaraca, mnogo su manje istaknuti kod žena poduzetnica, čiji je glavni strah povezan s vlastitim mogućnostima. Osjećaj da nemaju dovoljno veza, znanja i sposobnosti da bi se pokrenula tvrtka, glavna je kočnica za žene u poduzetništvu.
Suosnivačica Kweekweeka Tina Mashaalahi smatra da žene u pravilu nisu toliko sigurne u sebe kao muškarci i ne eksponiraju se kao oni. Ova britanska poduzetnica priznaje da se i sama borila s tim strahovima, ali i da je uspjela postići ravnotežu kroz broj žena i muškaraca zaposlenih u njenom startupu.
Janneke Niessen, suosnivačica nizozemske tvrtke Improve Digital, također spominje stereotipe koje ljudi otkrivaju kada govore o uspješnom poduzetniku:
-Uvijek zamišljaju muškarca i to bijelca, a ne ženu! – ističe Niessen.
Društveni pritisak i strahovi vezani za karijeru muče i žene i muškarce
Čak i kada potencijalni poduzetnici i poduzetnice imaju novca i mogućnosti kretanja u poduzetničke vode, to nerijetko znači ostavljanje iza sebe sigurnog posla. To se često pretvara u veliki strah od gubitka profesionalnog statusa i osjećaja da će napori u prethodnom obrazovanju i radu biti uzaludni. Drugi je to najvažniji strah koji sprječava i muškarce i žene od pokretanja vlastitog biznisa.
-Radila sam kao direktorica u Googleu i nakon sedam godina odlučila napustiti tvrtku te krenuti vlastitim putem. Mnogi ljudi su me tada pitali jesam li luda – otkiva svoje iskustvo i Laurence Fontinoy, suosnivačica Wooma.
Društveni pritisak je još jedan vrlo prisutan strah. Poduzetnici se često boje onoga što drugi misle ili kažu, izloženosti svojim prijateljima, obitelji i suradnicima koji bi mogli sumnjati u njih ili se čak smijati njihovim ideja. Iako je taj strah prisutan kod muškaraca i žena, kod muškaraca se on više odnosi na strah od razočaranja bližnjih, dok je kod žena više vezan uz stereotipe, obeshrabljenost i strah zbog same činjenicu da su žene.
- Poduzetnice se često pita jesu li sigurne da žele osnovati vlastitu tvrtku, zar ne žele imati obitelj i sl. i uvijek morate dokazivati da osnivanje posla i obitelji nisu dvije stvari koje su odvojene jedna od druge – govori Freya Oehle, suosnivačica njemačkog startupa Spottster.
Dodaje da će, kada je u pitanju poslovanje vezano uz modu ili kulinarstvo, ljudi vjerovati da žena to može učiniti, ali to se mijenja kada žena počne govoriti o tehničkim stvarima, kao što je, primjerice, big data.
Važnost uzora i razmjene iskustava
Ženske poduzetničke aktivnost u Europi posljednjih godina rastu, no i dalje sporo. Prema posljednjem izvješću Global Entrepreneurship Monitor, rast se dogodilo zahvaljujući novim inicijativama i programima za poticanje poduzetničke aktivnosti među ženama. Vrlo je važno, što naglašava i Niessen, pružiti uzore s kojima se žene može identificirati kako bi ih se ohrabrilo na uzimanje još aktivnije uloge u poduzetništvu i cjelokupnom društvu. To je ujedno i cilj FACE Entrepreneurship projekta: potaknuti na poduzetnički iskorak, dijeleći iskustva drugih poduzetnika o tome kako su se suočavali i svladavali strahove i izazove koji su se našli na njihovom poduzetničkom putu.