Ekonomalije
StoryEditor

Tektonske promjene na novinskoj izdavačkoj sceni

13. Ožujak 2008.
Piše:
lider.media

Internet oduzima teme dnevnim novinama, pa one moraju obrađivati sadržaje koji su se dosad mogli naći u tjednicima. Tjednici pak moraju nuditi formate dosad rezervirane za mjesečnike

Piše: Miodrag ŠajatovićOva e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Styria teško može dostići lepezu EPH-ova izdavaštva, ali EPH unatoč promjenama ostaje defenzivan u dnevnom segmentu

Novinska industrija postala je ovih dana jedan od najdinamičnijih sektora u hrvatskom biznisu. U najvećoj medijskoj kući Europapress holdingu (EPH) događaju se tektonske promjene. Nakon deset godina s mjesta glavnog urednika Jutarnjeg lista otišao je Tomislav Wruss. Na njegovo je mjesto, nakon odrađenog zadatka u Slobodnoj Dalmaciji, došao Mladen Pleše. Iz EPH poručuju da ‘utemeljenjem EPH Medije i formiranjem Uprave počinje novo razdoblje najveće medijske kuće‘.

U konkurentskoj VL Grupi smjenu glavnog urednika Večernjeg lista obavili su prošle godine, proslavili su treću godišnjicu tiražno uspješnog projekta 24sata, a preuzeli su i posrnuli Poslovni dnevnik. Gotovo istodobno riješene su vlasničke dileme u riječkom Novom listu, gdje je glavni dioničar postao tamošnji poduzetnik Robert Ježić. A u Nacionalovoj medijskoj grupi pokrenuli su mjesečnik 90 minuta i ulaze u posao distribucije vlastitih izdanja.

S obzirom na to da sam u svojim ‘prethodnim životima‘ radio i u Večernjem listu i u EPH-u, izbjegavam pisati o medijskoj industriji. Ali, kad se događaju promjene kakve su upravo na djelu, ogradama nema mjesta. Osim toga, uspješna realizacija našega samostalnog projekta Lidera omogućuje da na medijsko tržište gledamo s objektivnim odmakom i nepristranošću. K tome, i sami, pokretanjem posebnog izdanja Lidera za tržište Bosne i Hercegovine (kreće sljedećeg tjedna), sudjelujemo u izazovnom razdoblju tiskanoga medijskoga biznisa.

Kad je riječ o budućnosti tiskane medijske scene u Hrvatskoj, bez obzira na trenutačna velika restrukturiranja i traženja, karte su najvećim dijelom podijeljene. Kao i u mnogim drugim branšama u Hrvatskoj, na tržištu su se profilirala dva glavna igrača. Na jednoj je strani EPH, gdje još koegzistira skoro desetljeće dugo turbulentno suvlasništvo utemeljitelja Ninoslava Pavića i njemačkog WAZ-a. Izazivač je VL Grupa, u kojoj je vlasnička situacija jasnija, jer vlasnički suvereno Večernjim listom i 24sata vlada austrijska Styria. Tim grupacijama teško se u srednjem roku itko može ozbiljnije suprotstaviti.

U devedesetima je imaginacija bila dovoljna, danas se novinski projekti vode menadžerskim metodama

Pitanje je tek hoće li se EPH, koji se posljednjih godina širi gotovo isključivo akvizicijama, a ne lansiranjem vlastitih uspješnih projekata, uspjeti organizacijski konsolidirati. Iz EPH poručuju da ‘najveća medijska kuća u Hrvatskoj dovršava transformaciju iz novinsko-izdavačke u multimedijsku kompaniju‘. Ali, uspjeh EPH u bliskoj budućnosti neće ovisiti prije svega o tome koliko će biti multimedijski uspješni. Tvrtka se ni petnaestak godina od postanka nije uspjela iz ‘umjetnički razbarušene‘ brzorastuće kompanije dovoljno transformirati u organizaciju u kojoj će formalni odnosi nadjačati neformalne strukture moći. To će biti ključni ispit za Stipu Oreškovića, koji je u posljednje vrijeme, na iznenađenje mnogih starosjedilaca, postao uz Pavića najmoćniji čovjek EPH.

Dok su u devedesetim godinama imaginacija i ‘impresionizam‘ bili dovoljni, danas se traži i vođenje novinskih projekata prema modernim menadžerskim metodama. Upravo takav hladni pristup ekonomskom vođenju novinskih projekata, brzina reakcije, realan poslovni plan i njegovo čvrsto provođenje komparativne su prednosti koje su Styriji omogućile da ozbiljno zaprijeti EPH-u. Druga razina na kojoj treba pratiti događanja na novinskoj sceni odnosi se na internet. Ako postoji područje koje web žestoko trese, a nema pravog odgovora, to su tiskani mediji. Internet oduzima sadržaj dnevnim novinama. Pa one u dnevnom ritmu moraju obrađivati sadržaje koji su se dosad mogli naći u tjednicima.

Tjednici, opet, moraju u tjednom ritmu sve zahtjevnijim čitateljima nuditi formate koji su bili rezervirani za mjesečnike. A mjesečnici? Oni su u gabuli, osim ako nisu superusko specijalizirani. Izraz koji se sve više spominje je ‘integrirana redakcija‘. Novinari će biti osuđeni da pišu za internetska izdanja svojih novina, snime videoklip, napiše detaljniji tekst za novine. Pokazat će se da su vlasničke i uredničke pretumbacije lakši dio izazova na tiskanoj medijskoj sceni. Ali, tko ih kvalitetno ne provede, sigurno neće proći na multimedijskom ispitu.

20. travanj 2024 13:16