Vlada i biznismeni nespremni priznati dolazak bolne krize
Građani će bitno promijeniti strukturu potrošnje. To će 2009. prouzročiti slom u stotinama neprilagođenih tvrtki
Piše: Miodrag Šajatović |
Najveću zrelost pokazuju potrošači. Nikad nisu bili pesimističniji. Suočili su se sa stvarnošću, za razliku od vlasti i poduzetnika |
Negiranje. Rezignacija. Pomaknuta agresija. Racionalizacija. Supstitucija. Kompenzacija. Projekcija. Regresija. Fiksacija. To su najvažniji obrambeni mehanizmi prema neugodnim, bolnim ili teško rješivim problemima. Sredinom 2008. moglo bi se reći da građani, biznismeni i političari na sada već sasvim očit i sve teži početak ekonomske krize (nafta iznad 140 dolara za barel, inflacija raste prema sedam posto, industrijska proizvodnja pada, vanjskotrgovinska bilanca se urušava...) kolektivno primjenjuju neke od spomenutih obrambenih mehanizama. Posebno negiranje. Kao da je sramota priznati: 'Da, kriza me već pogađa. Nisam tomu kriv, takve su okolnosti. Dajte da racionalno promislimo kako smanjiti štetu i preživjeti do boljih vremena.' Poduzetnici se pogrešno tješe da će kriza pogoditi konkurente, a ne njih Trebalo je otići izvan Hrvatske pa vidjeti što je ozbiljan i odgovoran pristup. U londonskom sjedištu American Expressa, u kojem se obilježava 50 godina prve njegove kartice, u prezentaciji za novinare nije se prešutjelo da je milijarda dolara dobiti ostvarena u prvom kvartalu 2008. na globalnoj razini bila 11 posto manja nego početkom 2007. Kad tvrtka takve podatke iznosi u javnost, vrlo je vjerojatno pripremila scenarije za različite stupnjeve ekonomske oluje koja može naići. Odnos negiranja hrvatskih poduzetnika i menadžera prema stvarnosti donekle se može razumjeti. Ublažavanje pravog stanja i umanjivanje svih opasnosti koje prijete predvodi Vlada premijera Sanadera. Iz Banskih dvora koristit će argument uvezene globalne krize kad treba pokriti brljotinu državne administracije. Ali, generalno, Vlada poslovnoj zajednici šalje signal da nije pristojno dizati prašinu. A poslovni ljudi u Hrvatskoj naučili su da vlast zna biti osvetoljubiva prema onima s dugim jezikom. Istina je da su stvari tako ozbiljne da bi trebalo poslati poruku kako naoblaka neće proći do jeseni, ali pažljivo. Tako da se ne izazove panika i lančana reakcija koja onda može krizu dodatno učiniti bolnom. S druge strane, pretjerano širenje optimizma i nečinjenje ponovno će prouzročiti nekontrolirane procese. Stvari su vrlo delikatne i traže velike majstore za upravljanje krizom. Ova Vlada ne pokazuje da ima te sposobnosti. Posebno je dramatičan u tom smislu bio nedavni intervju neslužbenoga Sanaderovog ekonomskog savjetnika Željka Lovrinčevića. Nakon čitanja intervjua zaključak je: premijer ne sluša ekonomsku logiku. Toliko o Vladi i biznismenima. Od aktera tu su još građani-potrošači. O njihovu će ponašanja sljedeće godine (kad će se usporeno iskazivanje krize prenijeti u poslovne rezultate tvrtki) ovisiti sudbine mnogih poduzeća. Hrvatskoga potrošača s pravom se karakterizira kao lakog na potrošnji. 'Skužio' je to i netko iz Amexa, kad je prije 35 godina prvu franšizu izvan SAD-a sklopio s dubrovačkim Atlasom (danas PBZ Card). Ali, najnovija istraživanja daju naslutiti da su građani u ovom trenutku zreliji priznati skorašnju krizu od ministara i biznismena. |