Kanibali i filantropi

Zašto bi bila bitna Deloitteova lista?

Ispadanje s liste 500 najvećih tvrtki u Srednjoj Europi zasigurno nije najveći problem u jednoj od naših najvećih prehrambenih kompanija.

Riječ je o koprivničkoj Podravci, kompaniji čiji su čelnici uvijek rado upravo tu svoju 'regionalnost', 'internacionalnost', 'snažnu poziciju u Srednjoj Europi' spremno koristili kao alibi za loše rezultate i stagnaciju. U tom kontekstu, ovo je ispadanje za Podravku bolno i razotkrivajuće. 

Službeno, ako je vjerovati globalnoj tvrtki poput Deloittea, Podravka nije među 500 (ne pet) najvećih kompanija u 'svojoj' regiji Srednje Europe. Istina je da su na listi zastupljeni svi sektori i da se prehrambenoj kompaniji teško probiti u društvo velikih i bogatih energetskih kompanija, telekoma i sličnih. S druge strane, na listi najvećih su Agrokor i Atlantic i to uzlaznoj putanji, a ako nastave s akvizicijama put prema gore biti im će još brži.

Podravci bi ovo pak trebao biti signal da ne ide dobrom putanjom. Lako za Deloitteovu listu, nije to stvar prestiža nego neumoljivih brojki. Snažnoj regionalnoj kompaniji ili multinacionalki, o čemu sanjaju u Koprivnici, izgovor za stagnaciju ne može biti pad potrošnje, kriza upravljanja na nekom tržištu, porezi koje plaćaju multinacionalke i slične stvari. Niti je dovoljno reći da je kompanija u procesu (vječnog) restrukturiranja i da se vrijedno radi na petogodišnjem strateškom planu. Ne treba ni spominjati da je to, u ovom slučaju, barem jednogodišnji rad. I da će sve biti bolje kada se osvoji rusko tržište. Piece of cake.

Unatoč svesrdnom uvjeravanju sebe i drugih da stvari idu u dobrom smjeru, upravi Podravke će trebati ipak više opipljivih podataka koji to potvrđuju. Ispadanje s liste najvećih kompanija Srednje Europe može se shvatiti i kao simbolički problem. Pad na prošlogodišnjoj listi 1000 najvećih kompanija po prihodu u Hrvatskoj (prije toga stagnacija) možda je veći problem. Doduše, čim se spomene pad na domaćem tržištu u Podravci će spremno odgovoriti da oni ionako veće nade polažu u izvozna tržišta. Pretpostavljam, ponajprije, Srednje Europe. A Deloitte bi mogao napraviti uslugu Podravci pa dogodine objaviti listu 1000 najvećih u Srednjoj Europi tako da budu sigurno zastupljeni među najvećima.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju
vezani članci