
Poduzetnik je kažnjen na temelju pogrešnih podataka poreznika

Problem s kojim se suočio moj sugovornik mogao bi biti zaista zabrinjavajući za sve poduzetnike. Naime, inspektor rada rješenjem mu je blokirao račun jer nije isplatio plaće do kraja mjeseca za prethodni mjesec. No u dokumentaciji koju je dostavio jasno je da zapravo sustav u Poreznoj upravi nije evidentirao takvo plaćanje.
Prema Zakonu o osiguranju potraživanja radnika u slučaju stečaja poslodavca (čl. 20a) poslodavac koji do zadnjeg dana u mjesecu nije isplatio plaću odnosno naknadu plaće za prethodni mjesec dužan je za svakog radnika prvoga sljedećeg radnog dana Fini dostaviti zahtjev za prisilnu naplatu. Nemajući pojma što se događa, moj sugovornik nije ni podnio zahtjev Fini, a i zašto bi kad je isplatio plaće na vrijeme. No sustav, kako je rečeno, nije to evidentirao, pa je našem sugovorniku na vrata pokucao inspektor rada. Rekao mu je da mora napisati rješenje kojim će mu tvrtka biti blokirana i sredstva usmjerena za isplatu minimalnih plaća radnicima. Uvjeravao ga je da su plaće isplaćene, ali inspektor je pokazao izvještaj Porezne uprave da plaće nisu isplaćene.
Priznali pogrešku Račun mu je blokiran, a onda je poduzetnik otišao u banku i dobio izvode o isplati plaća svim zaposlenicima. Odnio ih je u Inspektorat rada i pokazao inspektoru, koji je tada zaključio da je očito riječ o pogrešci i da treba napisati novo rješenje na temelju kojeg će mu Fina deblokirati račun.
– Tada mi je rečeno da će mi, ako se ne budem žalio, odmah biti vraćena blokirana sredstva. U suprotnom novac bih mogao dobiti možda i za godinu dana, pa sam pristao na to. Novo rješenje je napisano i novac je istog dana sjeo na moj račun, ali umanjen za 500-tinjak kuna – priča.
Dogodilo se to da mu je Fina naplatila postupak blokade i deblokade računa. U Ministarstvu rada i mirovinskog sustava, u čijem je sklopu Inspektorat rada, rekli su da nemaju ništa s tim.
– S obzirom na to da Inspektorat rada u ovom slučaju postupa prema zaprimljenim podacima Ministarstva financija, Porezne uprave, predlažemo da od toga tijela državne uprave zatražite pojašnjenje zašto je neki od konkretnih poslodavaca na popisu onih koji nisu isplatili dospjele plaće – poručuju.
Nisam ja, on je U Poreznoj upravi pak potvrđuju da su u slučaju neisplati plaće, odnosno naknade plaće dužni izvijestiti Inspektorat rada, a te podatke preuzimaju iz obrazaca JOPPD koje dostavljaju tvrtke. Kako je pak moj sugovornik dokazao da je isplatio plaće, očito nešto nije funkcioniralo u sustavu. Iako smo ražili objašnjenje što se sve moglo dogoditi, ipak nam nisu razjasnili u čemu je problem. No kao i kolege im iz Ministarstva rada, odgovornost prebacuju na drugu stranu. – Nismo mi napravili blokadu već Inspektorat rada, stoga snošenje troškova blokade i deblokade nije u nadležnosti Porezne uprave – kažu u PU-u.
Naše je mišljenje da je odgovorna Porezna uprava jer je ona poslala informaciju Inspektoratu rada na temelju koje je inspektor donio rješenje o blokadi. Dakle, bilo bi pošteno da troškove blokade i deblokade snosi Porezna uprava. No ostaje problem sustava koji nije otklonjen. Mjesec dana nakon prvog rješenja mom je sugovorniku opet došao inspektor rada i donio rješenje o blokadi računa. Moj je sugovornik opet donio izvode, opet su mu vraćena sredstva i opet je izgubio 500 kuna.