Što i kako
StoryEditor

Kada je pravo vrijeme za uspješan izlazak na burzu i koji mu koraci prethode

18. Prosinac 2024.
Odabir pravog trenutka za inicijalnu javnu ponudu ključan je korak koji zahtijeva sveobuhvatnu analizu kako bi se osigurala uspješna realizacija procesa i maksimirala vrijednost dionica za sve dionike. Idealno vrijeme ovisi o složenoj kombinaciji vanjskih faktora, tržišnih uvjeta i spremnosti kompanije koja ulaskom u IPO želi pribaviti kapital. Ali proces nije nimalo jednostavan…

Piše: Dino Dürrigl, Intercapital

Inicijalna javna ponuda (IPO) prva je javna ponuda dionica nekog privatnog ili državnog društva prema investicijskoj javnosti. To je važan trenutak za kompaniju jer omogućuje pristup široj bazi ulagača i kapitalu potrebnom za daljnji razvoj. Taj proces uključuje niz pravnih, financijskih i strateških koraka koji su ključni za uspješnu javnu ponudu.

Koji su osnovni razlozi zbog kojih se kompanije odlučuju na izlazak na burzu, kada je pravo vrijeme za to, koje radnje prethode IPO-u i postoje li nove prilike koje možemo očekivati u idućem razdoblju na Zagrebačkoj burzi?

Pripravnost kompanije

Odabir pravog trenutka za inicijalnu javnu ponudu ključan je korak koji zahtijeva sveobuhvatnu analizu kako bi se osigurala uspješna realizacija procesa i maksimirala vrijednost dionica za sve dionike. Idealno vrijeme ovisi o kombinaciji vanjskih faktora, tržišnih uvjeta i interne spremnosti kompanije.

Prvi je aspekt pripravnost kompanije. Ona mora biti spremna operativno, financijski i organizacijski. To uključuje čiste i pregledne financijske izvještaje, definiranu strategiju rasta i planove za korištenje sredstava prikupljenih IPO-om. Također, tim koji vodi proces mora biti spreman odgovoriti na pitanja investitora, a korporacijsko upravljanje mora biti usklađeno s najvišim standardima. Hrvatski investitori uglavnom preferiraju i spremnost kompanije da redovito isplaćuje dividende s atraktivnim prinosima te su često otvoreniji za ulaganje u takve kompanije.

Nadalje, u obzir treba uzeti makroekonomske pokazatelje. Globalna ekonomska situacija može znatno utjecati na tržišta kapitala. Primjerice, stabilno političko okružje, rast BDP-a i pozitivni trendovi u zapošljavanju ili potrošnji pružaju dodatnu potporu povoljnom vremenskom okviru za IPO. S druge strane, događaji poput pandemije bolesti COVID-19 i rata u Ukrajini pokazali su kako globalni izazovi mogu iznimno – direktno i indirektno – utjecati na vrednovanje kompanija i znatno smanjiti atraktivnost IPO-a.

Sentiment i privlačnost

Sentiment na tržištu kapitala još je jedan ključan čimbenik. Ako je tržište u pozitivnom trendu, dionički indeksi rastu, valuacije su atraktivne i vjerojatnije je da će kompanije prikupiti kapital po atraktivnijim uvjetima. Četvrti su faktor stanje i trendovi u sektoru.

Privlačnost industrije u kojoj kompanija posluje ima ključnu ulogu u donošenju odluke o IPO-u. Ako je sektor u ekspanziji, s pozitivnim trendovima poput konsolidacije ili širenja, i ako je peer--grupa, odnosno konkurentske tvrtke, već izlistana na burzi, ostvaruje dobre rezultate, to može povećati povjerenje i razumijevanje ulagača. Dugoročna perspektiva sektora također je važna jer investitori često traže održivost i rast u budućnosti.

Tko ima ključnu ulogu

Postupak inicijalne javne ponude prilično je kompleksan, zbog čega zahtijeva pažljivo planiranje i provedbu. Kako bi kompanija kroz taj važni i složeni proces prošla što jednostavnije i uspješnije, za njegovu provedbu ključan je odabir kvalitetnih savjetnika s iskustvom u svakom dijelu procesa. Neki su od ključnih sudionika u tom procesu uz izdavatelja (kompaniju) investicijska banka, pravni savjetnici, revizori te ostali savjetnici poput poreznih savjetnika, stručnjaka za odnose s javnošću i sl.

Investicijske banke imaju ključnu ulogu u javnoj ponudi, vode i koordiniraju cijeli taj proces. Neke su od ključnih uloga investicijskih bankara savjetovanje menadžmenta u svim relevantnim pitanjima tijekom postupka IPO-a i neko vrijeme nakon procesa, procjena vrijednosti kompanije, asistencija u izradi prospekta, vođenje knjige upisa te savjetovanje menadžmenta o cjenovnoj i alokacijskoj strategiji.

Plan i procjena vrijednosti

Jedan od prvih koraka jest izrada poslovnog plana. Kompanija mora imati jasno definiran plan koji uključuje strategiju razvoja i detaljan financijski plan s projekcijama poslovanja za iduće razdoblje. Osim toga, plan ulaganja za koje se traži financiranje mora biti precizno razrađen, pri čemu je važno prepoznati ključna područja za podizanje vrijednosti, uočiti najranjivija mjesta plana i istaknuti aspekte diferencijacije u odnosu na konkurenciju na tržištu.

Drugi je važan korak procjena vrijednosti kompanije, koja služi kao temelj za definiranje uvjeta i očekivanja transakcije IPO-a. Obično se temelji na očekivanim financijskim rezultatima, dugoročnoj perspektivi rasta kompanije, usporedbi s valuacijama sličnih kompanija te zahtijevanim prinosima za nove projekte. Realna procjena vrijednosti ključna je za postavljanje fer i privlačne cijene dionica na tržištu.

Organizacijske i financijske promjene također su sastavni dio pripremnih aktivnosti. Kompanija mora provesti potrebnu reorganizaciju, uključujući pretvorbu u dioničko društvo i uspostavu korporacijske strukture koja zadovoljava standarde tržišta kapitala. To uključuje formiranje uprave, nadzornog odbora, odjela za odnose s investitorima te adekvatno strukturiran financijski odjel, što je važno za izgradnju povjerenja investitora i osiguranje operativne spremnosti kompanije.

Dubinsko snimanje

Prije IPO-a provodi se dubinsko snimanje (engl. due diligence) koje pokriva pravne, financijske, porezne, a katkad i tehničke aspekte poslovanja kompanije. Taj proces omogućava otkrivanje i dokumentiranje svih ključnih rizika povezanih s kompanijom i planiranim izdanjem dionica. Nakon toga izrađuje se prospekt, sveobuhvatan dokument koji odobrava regulator, odnosno Hanfa. On detaljno opisuje kompaniju, industriju, izdanje i sve relevantne rizike te zapravo služi kao most između asimetričnih informacija koje imaju kompanije koje prikupljaju kapital i informacija potencijalnih investitora koji su zainteresirani za sudjelovanje u IPO-u.

Investicijska propozicija

Na kraju, investicijska propozicija ima ključnu ulogu u privlačenju investitora. Savjetnici zaduženi za IPO kreiraju tu propoziciju naglašavajući potencijal rasta kompanije, kvalitetu menadžmenta i ključne konkurentske prednosti. Investicijska propozicija mora zadovoljiti najviše tehničke standarde i jasno pokazati kako IPO pridonosi daljnjem razvoju kompanije osiguravajući interes i povjerenje investitora.

IPO je prekretnica za svaku kompaniju koja želi osigurati kapital za daljnji razvoj, postati prepoznatljivija i otpornija zahvaljujući lakšem i bržem prikupljanju novoga kapitala. Nadalje, izlazak na burzu rezultira manjim troškom kapitala za kompaniju u odnosu na onaj kad je riječ o privatnoj. Postupak IPO-a je složen i zahtijeva temeljitu pripremu, planiranje i suradnju s iskusnim savjetnicima kako bi se uspješno realizirao. Izlazak na burzu stoga nije samo financijska transakcija već i strateška odluka koja oblikuje budućnost kompanije. Pravilna priprema i pravodobna realizacija mogu donijeti dugoročnu korist svim uključenim dionicima.

25. prosinac 2024 09:35