Održive strategije

Kako mala poduzeća mogu rasti i zadržati fleksibilnost

Brzi rast malih poduzeća može smanjiti fleksibilnost i inovativnost zbog veće složenosti i administracije

piše: mr. sc. Boris Sruk, direktor Argus grupe, vlasnik i direktor Famaxa, predavač na Veleučilištu RRiF

U suvremenom poslovnom okružju održivi rast i razvoj postali su ključni pojmovi koji oblikuju strategije malih i mikropoduzeća. Velika se poduzeća često fokusiraju na ekspanziju i maksimizaciju dobiti, a mala i mikropoduzeća suočena su s jedinstvenim izazovima koji zahtijevaju prilagodljive i održive strategije.

Održivi rast odnosi se na postizanje kontinuirana razvoja poduzeća bez narušavanja okoliša, društva ili vlastitih financijskih resursa. Za mala i mikropoduzeća održivi rast podrazumijeva pametno upravljanje resursima, optimizaciju poslovnih procesa i inovacije koje pridonose dugoročnoj održivosti. Primjeri održiva rasta uključuju korištenje obnovljivih izvora energije, smanjenje otpada, digitalizaciju poslovnih procesa i uvođenje kružnoga gospodarstva. Mala i mikropoduzeća koja usvajaju takve prakse ne samo da pridonose zaštiti okoliša, već i povećavaju svoju konkurentnost.

Što razlikuje rast i razvoj

Rast i razvoj malog poduzeća često se upotrebljavaju kao sinonimi, ali su to zapravo dva različita koncepta. Rast podrazumijeva povećanje prihoda, tržišnog udjela ili broja zaposlenika. To je kvantitativni pokazatelj uspjeha koji se najčešće mjeri brojevima. S druge strane, razvoj je kvalitativni proces koji uključuje poboljšanje unutarnjih procesa, jačanje organizacijske kulture, ulaganje u obrazovanje zaposlenika i povećanje inovativnosti.

Mala i mikropoduzeća često se suočavaju s ograničenim resursima, nedostatkom stručnoga kadra i ograničenim pristupom financiranju. Ti izazovi mogu otežati provedbu održivih praksi

Rast znači povećanje obujma poslovanja (više klijenata, više prihoda, više zaposlenika), a razvoj znači povećanje sposobnosti odgovora poduzeća na izazove (bolji procesi, inovacije, jača organizacijska kultura). Za dugoročni uspjeh mala poduzeća moraju uravnotežiti rast i razvoj. Rast bez razvoja može izazvati kaos, a razvoj bez rasta može rezultirati stagnacijom.

Rizici brzog rasta

Iako rast može izgledati kao cilj svakog poduzeća, mala i mikropoduzeća mogu izgubiti svoju fleksibilnost i inovativnost ako rastu prebrzo. Brz rast često znači povećanje složenosti poslovanja, širenje timova bez jasne strukture i povećanje administrativnih aktivnosti. Time poduzeće gubi svoju prilagodljivost i sposobnost brzog reagiranja na tržišne promjene.

Nadalje, prebrzi rast može značiti i gubitak inovativnog duha jer se menadžment sve više fokusira na svakodnevne operacije i rješavanje problema umjesto na razvoj novih ideja i proizvoda. Mala i mikropoduzeća, koja su nekoć bila pioniri u svojoj industriji, mogu postati troma, birokratska i nesposobna reagirati na tržišne izazove.

U slučaju brzog rasta kod malih se poduzeća brzo mogu pojaviti problemi s novčanim tokom. Iako prihodi rastu, troškovi rastu još brže. Plaće, najam, sirovine i drugi troškovi mogu premašiti dostupne novčane rezerve pa nastupa nelikvidnost. Produljuju se rokovi naplate jer veći obujam prodaje često znači i više kupaca koji traže dulje rokove plaćanja, što usporava priljev gotovine. Javljaju se i visoki troškovi zaliha, Kako poduzeće povećava proizvodnju, mora zadržavati veće zalihe, što veže dodatni kapital. Ubrzo poduzeće postaje ovisno o kreditima kako bi financiralo brzi rast, što povećava financijske obveze. I naravno, uvijek postoje nepredviđeni troškovi – troškovi zapošljavanja novih djelatnika, veći troškovi distribucije ili neplanirana nabavka opreme, neplanirane marketinške kampanje.

Gubitak fleksibilnosti

Kako poduzeće raste, povećava se broj zaposlenih, odjela i hijerarhijskih slojeva. Ono što je nekada bila brza i jednostavna komunikacija između osnivača i zaposlenika sada postaje složeni sustav odobravanja i koordinacije. S porastom broja zaposlenih i procesa, donošenje odluka postaje sporije. Odluke koje su se nekada donosile intuitivno sada zahtijevaju konzultacije, odobrenja i dodatne analize. Gubi se kreativnost i inovativnost jer se fokus menadžmenta prebacuje s razvoja novih ideja i proizvoda na svakodnevno upravljanje poslovanjem. Kreativni timovi postaju zauzeti operativnim zadacima. Brz rast često dovodi do potrebe za formalizacijom poslovnih procesa i procedura, što stvara administrativni teret i smanjuje agilnost. Kako poduzeće raste, sve je teže koordinirati aktivnosti različitih timova i odjela, što može rezultirati nesporazumima i sukobima.

Ključni izazovi i prilike

Mala i mikropoduzeća često se suočavaju s ograničenim resursima, nedostatkom stručnoga kadra i ograničenim pristupom financiranju. Ti izazovi mogu otežati provedbu održivih praksi. Međutim, uz ispravnu strategiju čak i najmanja poduzeća mogu postići velik napredak. Održivi rast i razvoj nisu rezervirani samo za velike korporacije. Mala i mikropoduzeća imaju jedinstvenu priliku da, po inovacijama i prilagodljivosti, postanu predvodnici održivog razvoja. Primjenom održivih strategija mogu osigurati dugoročni uspjeh, povećati svoju konkurentnost i pridonijeti boljem društvu i okolišu. Ključno je prepoznati prilike, educirati se i kontinuirano prilagođavati poslovanje novim izazovima i trendovima.

U dinamičnom poslovnom svijetu rast poduzeća za mnoga mala poduzeća može biti i blagoslov i prokletstvo. Rast donosi nove prilike, ali i rizike, a održavanje fleksibilnosti i inovativnosti tijekom tog procesa postaje pravi izazov. Neki vlasnici tvrtki sanjaju o velikom uspjehu, ali mnogi se suoče s pitanjem kako zadržati ono što ih je učinilo uspješnima dok rastu.

Rast maloga poduzeća nije samo povećanje prihoda. To je pitanje održavanja kvalitete, motivacije tima i financijske stabilnosti. Ključna razlika između uspjeha i neuspjeha često se svodi na sposobnost vlasnika da prepozna i odgovori na potrebe tržišta bez žrtvovanja vlastitih vrijednosti. Vlasnici koji shvaćaju da je rast proces, a ne cilj, bolje su pripremljeni za suočavanje s izazovima.

Motivirani tim

Jedan od temelja održiva rasta je jasan strateški plan. On nije statičan dokument, već živi okvir koji se prilagođava tržišnim uvjetima. To uključuje razumijevanje tržišta, prepoznavanje prilika i stalno praćenje potreba kupaca. No, strategija ne može biti uspješna bez ljudi. Ljudi su temelj svakog poduzeća, a njihova motivacija i inovativnost ključ su za dugoročni uspjeh.

Ali što znači imati motiviran tim? To nije samo pitanje plaće. Riječ je o kulturi koja potiče suradnju, inovacije i razvoj. U malim poduzećima, gdje su timovi često kao obitelj, ključno je stvoriti okružje u kojem zaposlenici osjećaju odgovornost i ponos zbog postignuća cijelog poduzeća. Vlasnici koji prepoznaju vrijednost svojih ljudi imaju veću šansu za uspjeh.

Financije jesu temelj

Jednako je važno upravljanje financijama. Rast može biti skup, ali to ne znači da mora biti rizičan. Ključno je osigurati likvidnost i pametno upravljati troškovima. Mnogi poduzetnici griješe misleći da će im povećanje prihoda automatski donijeti profit. No bez kontrole troškova i učinkovite alokacije resursa, rast može postati zamka. I taj rast (gledajući samo prihode) pravom vlasniku ne treba mnogo značiti, on je dobar pokazatelj da se obujam posla povećava, međutim, ono što može rasti dvostruko brže od prihoda su famozni troškovi (svih vrsta).

Rast donosi nove prilike, ali i rizike, a održavanje fleksibilnosti i inovativnosti tijekom tog procesa postaje pravi izazov. Neki vlasnici tvrtki sanjaju o velikom uspjehu, ali mnogi se suoče s pitanjem kako zadržati ono što ih je učinilo uspješnima dok rastu

Ako ne upravljamo novčanim tijekom na dnevnoj ili barem tjednoj razini, vlasnik ili direktor se može neugodno iznenaditi (npr. potkraj mjeseca) ako mu dođe osoba zadužena za isplatu plaća i kaže: šefe, nemamo novca za isplatu plaće sljedeći tjedan, nismo uspjeli naplatiti sva dospjela potraživanja. I što tada? Tad je već kasno. Ne dopustite da se to dogodi. Upravljajte novčanim tokom! Znajte što 'ulazi u poduzeće', a koliko mora izaći – dnevno, tjedno, mjesečno. Ako to ne znate, unajmite stručnjaka da to čini umjesto vas i pomogne vam u razumijevanju bitnih elemenata.

Inovacija kao pokretač

Inovacija je srce svakoga uspješnog poduzeća. No, ona ne znači uvijek stvaranje nečega novog. Ponekad je to prilagodba postojećeg proizvoda ili optimizacija procesa. Mala poduzeća imaju prednost jer mogu brzo testirati nove ideje i reagirati na tržišne promjene. Ali ta brzina dolazi s odgovornošću. Svaka inovacija mora biti promišljena, a svaki rizik pažljivo izračunat.

Održiv rast nije samo pitanje povećanja prihoda, već i očuvanja temeljnih vrijednosti koje su poduzeće učinile uspješnim. Mala poduzeća koja uspiju zadržati fleksibilnost i inovativnost, dok povećavaju prihod i tržišni udio, imaju veće šanse za dugoročan uspjeh. To je proces koji zahtijeva strateško planiranje, pametno upravljanje financijama, motiviran tim i spremnost na prilagodbu. Vlasnici i direktori koji prepoznaju važnost kontinuiranog učenja, prilagodbe i ulaganja u ljude pronaći će svoj put do dugoročnog uspjeha.

Svaki vlasnik malog poduzeća trebao bi razumjeti da je rast maraton, a ne sprint. Oni koji prepoznaju važnost dosljednosti, inovativnosti i odgovornosti bit će oni koji će uspjeti dugoročno. Održiv rast nije samo cilj. To je proces. Proces u kojem vlasnici malih poduzeća uče, prilagođavaju se i rastu zajedno sa svojim timovima. I dok će mnogi tražiti brz uspjeh, oni koji razumiju vrijednost dosljednosti, inovativnosti i odgovornosti pronaći će put do dugoročnog uspjeha. 

Ključni aspekti rasta Ljudi, procesi i financije

1. Strateško planiranje kao temelj rasta

Definirajte jasnu viziju i misiju poduzeća.

Podijelite te vrijednosti s timom i integrirajte ih u sve aktivnosti.

Postavite realne, mjerljive ciljeve i redovito pratite njihov napredak.

2. Upravljanje ljudima i razvoj tima

Zapošljavajte prema vrijednostima poduzeća, a ne samo prema vještinama.

Stvorite poticajno radno okružje koje potiče inovacije.

Ulažite u kontinuirano obrazovanje i razvoj zaposlenika.

3. Optimizacija poslovnih procesa

Automatizirajte ponavljajuće zadatke kako biste smanjili operativne troškove.

Standardizirajte ključne procese, ali zadržite prostor za fleksibilnost.

Koristite se tehnologijom za praćenje performansi i upravljanja zadacima.

4. Financijska stabilnost i održivi rast

Osigurajte likvidnost čak i tijekom faze rasta.

Pametno investirajte u razvoj, ali izbjegavajte prekomjerni rizik.

Redovito pratite financijske pokazatelje i donositelje odluka.

5. Inovacija kao pokretač dugoročnog uspjeha

Potaknite zaposlenike da dijele svoje ideje.

Postavite sustav za brzo testiranje i implementaciju novih ideja.

Redovito analizirajte tržište kako biste identificirali prilike za inovaciju.

6. Prilagodba tržišnim promjenama

Aktivno pratite tržišne trendove i povratne informacije kupaca.

Brzo reagirajte na promjene u preferencijama kupaca.

Budite spremni na promjene u poslovnom modelu ako je potrebno.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju