Što i kako

Kako procijeniti vrijednost poduzeća i privući investitore

Možda još ne planirate prodati svoje poduzeće, ali ne škodi poduzeti proaktivne mjere i učinkovito se pripremiti

Utvrđivanje vrijednosti poduzeća daje jasan uvid u trenutačno poslovanje, financijsko zdravlje i potencijal rasta. Takva je procjena ključna kada razmišljate o spajanju ili preuzimanju poduzeća ili strateškim odlukama kao što su ulaganja. Procjena pomaže vlasnicima poduzeća postaviti realne ciljeve i razviti učinkovite poslovne strategije.

Nadalje, točna procjena služi kao osnova za pregovore s ulagačima i potencijalnim partnerima, pa čak i za privlačenje visokokvalificiranih stručnjaka. Poznavanje vrijednosti poduzeća omogućuje vam da učinkovito iskoristite tržišne prilike i ojačate svoju konkurentsku poziciju, što će učvrstiti vaš položaj i među konkurencijom.

Kako se računa vrijednost poduzeća?

Postoje različite metode za izračun vrijednosti poduzeća. Odabir metode ovisi o faktorima kao što su vrsta poslovne djelatnosti, sektor, financijski podaci i svrha procjene.

U Marktlinku, neovisnom M&A savjetniku za vlasnike malih i srednjih tvrtki, a koji od ožujka ove godine ima ured i u Zagrebu, obično upotrebljavaju dvije metode: metodu diskontiranog novčanog toka (DCF) i multiplikator zarade.

Metodom diskontiranog novčanog toka (DCF) predviđaju koliko će poduzeće zaraditi u budućnosti i pretvaraju to u sadašnju vrijednost pomoću diskontne stope (stope koja služi za određivanje sadašnje vrijednosti).

Multiplikator zarade izračunava vrijednost poslovanja na temelju dva fiksna faktora: EBITDA-e i multiplikatora. Multiplikator je faktor kojim se množi dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA).

Povećanje vrijednosti vašeg poduzeća

Vlasnici mogu povećati vrijednost svojeg poduzeća. Vrijednost poduzeća određena je vašom sposobnošću postizanja i održavanja financijskih rezultata u budućnosti, bez obzira na buduće promjene.

Unutar poduzeća postoje različiti faktori koji mogu utjecati na njegovu vrijednost i koje treba optimirati kako bi se odgovorilo na promjene na tržištu. Neki od tih faktora su:

  • profitabilnost
  • budući potencijal
  • tržišni položaj
  • konkurentska prednost.

Kako biste povećali vrijednost poduzeća, morate započeti s razvojem jasne i realne strategije rasta. Prije određivanja ove strategije bitno je provesti temeljitu analizu poduzeća kako biste ustanovili područja koja želite unaprijediti i započeli postupak optimizacije.

Primjerice, možda utvrdite da želite proširiti ponudu proizvoda ili usluga, povećati bazu kupaca, uspostaviti ekipu motiviranih zaposlenika ili poboljšati svoje poslovne postupke i strategije.

Drugi koraci za povećanje vrijednosti poduzeća uključuju:

  1. Razvoj snažne ponude vrijednosti

    Razvoj uvjerljive ponude vrijednosti za svoje proizvode ili usluge.

  2. Prilagodljivost

    Poboljšajte prilagodljivost poduzeća kako biste se lakše suočavali s razdobljima rasta i pada poslovanja.

  3. Neovisnost

    Najveći poduzetnički rizik je kada poduzeće previše ovisi o jednom ili nekoliko pojedinaca. Izbjegavajte to.

  4. Marketing

    Ulažite u učinkovite marketinške kampanje jer to pridonosi većoj vidljivosti poduzeća na tržištu.

  5. Tehnologija

    Uvodite nove tehnologije koje povećavaju učinkovitost i poboljšavaju cjelokupni poslovni učinak.

  6. Analiza tržišta

    Produbite svoje razumijevanje tržišta i kupaca te identificirajte rizike, prednosti i mane.

  7. Optimizacija poslovnog modela

    Neka se vaš poslovni model temelji na pretplatama.

  8. Informacijski sustavi

    Osigurajte dobro upravljanje financijskim podacima, intelektualnim vlasništvom, sastavom proizvoda, podacima o kupcima i podacima o zaposlenicima.

  9. Zaposlenici

    Zapošljavajte kompetentan i motiviran rukovodeći kadar i nastojite privlačiti visokokvalificirane zaposlenike.

Značaj dodijeljen svakom faktoru razlikuje se od poduzeća do poduzeća, a ovisi o parametrima kao što su veličina poduzeća, industrija i specifične okolnosti. Možda još ne planirate prodati svoje poduzeće, ali ne škodi poduzeti proaktivne mjere i učinkovito se pripremiti. Imajte na umu da je povećanje vrijednosti poduzeća složen postupak pa je stoga preporučljivo potražiti pomoć stručnjaka.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju