
piše: Malina Krišto Serengeti
Digitalna transformacija, sve veća automatizacija i primjena umjetne inteligencije samo su neki od tehnoloških izazova koji mijenjaju način poslovanja dok istodobno otvaraju nove mogućnosti za inovacije i konkurentsku prednost. Osim tehnoloških izazova, promjene u globalnom gospodarstvu, novi trendovi i potreba za konstantnim unaprjeđivanjem korisničkog iskustva suočavaju tvrtke s izazovima učinkovitog upravljanja ljudskim potencijalima. U tom kontekstu outsourcing (hrv. eksternalizacija, izdvajanje) razvoja softvera postaje sve važnija strategija za tvrtke koje žele ostati konkurentne i uspješno odgovoriti na tržišne izazove. Korištenjem vanjskih razvojnih timova mogu smanjiti troškove, ubrzati razvoj digitalnih rješenja te iskoristiti specijalizirana znanja i iskustva stručnjaka iz različitih područja. Suradnja s pouzdanim vanjskim partnerom za razvoj softvera može im pomoći u uspješnom upravljanju izazovima pružajući im stručnost, skalabilnost i isplativa rješenja. Iako je outsourcing postao važan strateški dio poslovanja mnogih tvrtki, često se postavlja pitanje: kako uprava može donijeti pravu odluku kad je riječ o izboru vanjskog partnera? Skalabilnost, fleksibilnost i stabilnost tima samo su neki od kriterija koji se uzimaju u obzir pri odabiru partnera.
Prvi koraci
Korak koji prethodi izboru vanjskog partnera za razvoj softvera jest jasno razumijevanje tvrtkinih poslovnih potreba i ciljeva. To će vam pomoći da odredite vrstu softvera koji vam je potreban, kao i vještine i stručnost potrebne za njegov razvoj. Kako bi obje strane imale jasan uvid u projekt, mogle njime učinkovito upravljati te imati jasno definirane željene rezultate i očekivanja, nužno je unaprijed jasno odrediti opseg rada i specifične zadatke koje tvrtka namjerava prepustiti vanjskom timu.
Učinkovita komunikacija ključna je za uspjeh projekta. Odredite kako ćete komunicirati s vanjskim partnerom i koje ćete alate upotrebljavati za suradnju. Uspostavite jasne komunikacijske linije i proces za rješavanje bilo kakvih problema koji se mogu pojaviti tijekom projekta. Prije početka projekta uspostavite jasne ugovore i sporazume s vanjskim partnerom, uključujući uvjete projekta, uvjete plaćanja te sva razmatranja povezana s intelektualnim vlasništvom.
Izazovi i kako ih prevladati
Iako je outsourcing uobičajena poslovna strategija u kojoj tvrtke angažiraju vanjske partnere za razvoj softvera, postoje izazovi na koje treba obratiti pozornost. Iznimno je bitno održavanje kontrole nad eksternaliziranim radom. Outsourcing katkad može smanjiti nadzor nad zadacima koji se obavljaju izvan tvrtke. Stoga je ključno uspostaviti jasne komunikacijske kanale i definirati očekivanja s outsourcing-partnerom od samog početka. Redovita izvješća pomoći će u održavanju kontrole i osiguranju kvalitete rada.
Zatim valja osigurati visokokvalitetan rad. Kvaliteta je temelj uspjeha svakog projekta, a održavanje visokih standarda je neupitno. Pri izboru vanjskog partnera potražite pouzdane tvrtke na platformama kao što su Clutch.co i GoodFirms. Pregledajte njihove portfelje, povratne informacije klijenata i dosadašnje rezultate. Postavite jasne standarde kvalitete i mjerne pokazatelje uspješnosti te donesite plan za rješavanje potencijalnih problema s kvalitetom.
Outsourcing može smanjiti troškove, ali uštede nisu uvijek zajamčene. Prije donošenja odluke detaljno analizirajte troškove i koristi uspoređujući troškove outsourcinga s razvojem proizvoda u tvrtki. To će vam pomoći utvrditi odgovara li eksternalizacija tvrtkinim financijskim ciljevima.
Pri outsourcingu tvrtkini osjetljivi podaci mogu biti izloženi vanjskim dobavljačima. Pažljivo provjerite potencijalne partnere i odaberite samo one s jakim sigurnosnim mjerama. Zahtijevajte ugovore o povjerljivosti i uložite u dodatne sigurnosne protokole poput enkripcije i sigurnog pohranjivanja podataka kako biste zaštitili svoje resurse.
Snažno partnerstvo ne temelji se samo na tehničkoj stručnosti. Važne su i usklađenost vrijednosti, komunikacija i suradnja. Ako outsourcing-partner nije u skladu s kulturom vaše tvrtke, produktivnost i timski rad mogu patiti. Procijenite potencijalne dobavljače ne samo prema njihovim tehničkim vještinama već i prema usklađenosti s vašom radnom kulturom. Postavljanjem jasnih očekivanja i strategija komunikacije unaprijed možete izgraditi temelje za produktivnu suradnju.
Kako održavati dobru suradnju
Pri angažiranju vanjskog partnera uvođenje u posao udaljenoga tima može biti izazovno. Slijedeći najbolje prakse koje smo u Serengetiju prikupili tijekom više od sedamnaest godina stjecanja iskustva, možete znatno olakšati cijeli taj proces i osigurati da novi članovi tima postanu produktivni što je prije moguće.
Pobrinite se da komunicirate s novim članovima tima o svojim očekivanjima i ciljevima, kao i o njihovim odgovornostima. Jasno definirajte uloge i odgovornosti na obje strane. To će osigurati da svi sudionici razumiju što treba biti učinjeno. Zanemarivanje tog segmenta može izazvati nesporazume, rezultirati slabijom izvedbom te u konačnici smanjiti produktivnost.
Pripremite potrebne treninge, materijale ili programe. Vanjski tim trebao bi imati pristup svim odgovarajućim alatima i resursima koji će mu pomoći u izvršavanju zadataka. Redovito pregledavajte napredak. Provođenjem redovitih pregleda napretka i davanjem povratnih informacija možete osigurati da eksternalizirani tim ispunjava vaša očekivanja. To također pomaže u izgradnji povjerenja i poštovanja, što poboljšava suradnju i vodi prema uspješnijem projektu.
Upotrijebite tehnologiju u svoju korist. Uspostavite komunikacijske kanale koji će poboljšati komunikaciju i suradnju između internog i vanjskog tima. Alati poput videokonferencija, softvera za upravljanje projektima i online platformi za suradnju mogu biti vrlo korisni u tom smislu. Ostanite uključeni. Aktivno sudjelujte u procesu uvođenja u posao novoga tima te osigurajte da sve teče glatko.
Što je ključno za odluku
Jedan od ključnih razloga za outsourcing jest ušteda. Međutim, odabir najjeftinije opcije može biti skupa pogreška na duže staze. Umjesto da na outsourcing gledate kao na način smanjenja trenutačnih troškova, procijenite ukupan trošak angažmana i ukupnu vrijednost koju vam donosi partner. Odabir najjeftinije opcije može izgledati privlačno u tom trenutku, ali često rezultira nižom kvalitetom, lošijom komunikacijom, nedostatkom stručnosti te sigurnosnim rizicima.
Niža kvaliteta povećava potrebu za ispravljanjem pogrešaka, refaktoriranjem ili, u nekim slučajevima, vodi do ponovne izrade cijelog projekta. U tom slučaju odabir vanjskog partnera za razvoj softvera kreće ispočetka, što zahtijeva dodatno vrijeme i resurse. Loša komunikacija i nedostatak stručnosti također su mogući nedostaci jeftinijeg outsourcinga, čija posljedica mogu biti kašnjenja zbog nesporazuma, ulaganje dodatnog vremena za obuku vanjskog tima te dodatna zapošljavanja kako bi se nadomjestio nedostatak vještina. Ako vanjski partner za razvoj softvera nema dovoljno stručan tim, vaš interni tim može se suočiti s dodatnim problemom ‘držanja za ruku‘ vanjskih članova tima, što može znatno utjecati na njihovu produktivnost. Primjera radi, angažirate li jeftiniji tim koji isporučuje nekvalitetan softver, na kraju ćete potrošiti više vremena i resursa na popravke nego da ste od početka uložili u kvalitetnog partnera za razvoj softvera.
Procjena ukupnog troška
Kako biste donijeli odluku temeljenu na vrijednosti, pri outsourcingu razvoja softvera procijenite ukupan trošak angažmana. U tu procjenu možete uključiti početne troškove razvoja (satnice, troškove obuke), skalabilnost i fleksibilnost (može li vanjski partner skalirati tim u skladu s vašim potrebama ili ćete u slučaju povećanja potreba morati tražiti dodatnoga vanjskog partnera), vrijeme potrebno da se proizvod završi (vanjski partner za razvoj softvera koji ima godine iskustva može mnogo brže privesti projekt kraju, što može znatno utjecati na tvrtkinu konkurentnost i, napokon, na prihode).
Pri izboru vanjskog partnera vaš cilj nije samo smanjenje troškova – vaš je cilj maksimiziranje učinkovitosti, smanjenje rizika i poticanje inovacije. Ako vanjskog partnera odaberete na temelju stručnosti i dodatne vrijednosti, a ne samo cijene, osiguravate kvalitetniji rad, lakšu suradnju i bolji dugoročni ROI.
Pažljiva procjena
Suradnja s vanjskim partnerom za razvoj softvera može donijeti mnogo koristi – od pristupa globalnim talentima i uštede troškova do poticanja inovacija. Međutim, važno je pristupiti toj odluci s pažljivim planiranjem i fokusirati se na ono što će donijeti najbolje rezultate za vašu tvrtku. Razmislite o svim modelima outsourcinga – offshoreu, nearshoreu i onshoreu – te usporedite njihove prednosti i nedostatke u odnosu na svoje specifične potrebe. Iako je cijena važan faktor, pri procjeni potencijalnih partnera ne bi trebala biti glavni kriterij. Umjesto toga uzmite u obzir ukupan trošak angažmana, koji uključuje kvalitetu, komunikaciju i skalabilnost. Odabirom pravog partnera temeljenoga na vrijednosti, a ne samo na cijeni, osiguravate bolju kvalitetu rada, neometanu suradnju i s vremenom veći povrat ulaganja. Outsourcing je više od samo mjere smanjenja troškova – riječ je o pronalaženju pravog partnera koji vam može pomoći u skaliranju, inoviranju i zadržavanju konkurentnosti. Fokusiranjem na vrijednost i dugoročni uspjeh možete outsourcing učiniti ključnom strategijom za postizanje svojih poslovnih ciljeva i napredovanje svoje tvrtke.
Modeli outsourcinga Prednosti i nedostaci
Svaki model outsourcinga ima prednosti i nedostatke, a najbolji izbor za tvrtku ovisit će o njezinim specifičnim potrebama i ciljevima.
• Offshore outsourcing može rezultirati uštedama zbog nižih troškova u drugim zemljama. Također može omogućiti pristup novim tržištima i širem bazenu kvalificiranih radnika. Međutim, taj model može donijeti komunikacijske i kulturne zapreke, kao i razlike u vremenskim zonama.
• Nearshore outsourcing može donijeti uštede i pristup većem broju kvalificiranih radnika te istodobno omogućuje lakšu komunikaciju i suradnju zbog geografske blizine. Međutim, pojedine kulturne i jezične zapreke i dalje mogu biti izazov.
• Onshore outsourcing omogućava jednostavniju komunikaciju, a regulativni su zahtjevi jednaki. Međutim, u usporedbi s nearshore i offshore outsourcingom često ne donosi znatne uštede zato što su troškovi rada slični ili jednaki.
Prije odluke Što treba uzeti u obzir pri izboru partnera
Vrijednost iznad troška
Kad procjenjujete potencijalne partnere za razvoj softvera, usredotočite se na dugoročnu stratešku korist, a ne samo na trenutačnu uštedu. Jak partner za razvoj softvera nije samo pružatelj usluga – on je produžetak vašeg tima koji pomaže vašem poslovanju da raste, inovira i ostane konkurentno.
Inovacija i stručnost
Partner za razvoj softvera ne bi trebao samo izvršavati zadatke. Nove ideje, uvid u najbolje prakse i najnovije trendove u industriji, predlaganje optimizacija koje poboljšavaju performanse i skalabilnost vašeg proizvoda samo su neke od prednosti koje stručan vanjski partner može donijeti vašem poslovanju.
Učinkovitost procesa
Iskusan partner za razvoj softvera trebao bi imati dobro definirane radne procese, automatizirano testiranje i procese osiguravanja kvalitete. Također bi trebao pokazati pouzdanost i dosljednost osiguravajući da projekti ostanu na pravom putu bez potrebe za konstantnim mikroupravljanjem s vaše strane.
Kulturna usklađenost i komunikacija
Uspješna dugoročna suradnja ovisi i o neometanoj suradnji. Kad odaberete partnera za razvoj softvera s kompatibilnom radnom kulturom, snažnim komunikacijskim vještinama i aktivnim pristupom, učinkovitije će se i brže integrirati s vašim unutarnjim timom.