Iako se mnogi kunu u električne automobile i hvale ih na sav glas, oni još uvijek zauzimaju tek mali djelić tržišta, pogotovo u Hrvatskoj. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH) na domaćim je cestama krajem 2022. godine bilo registrirano ukupno 1.836.016 osobnih automobila, od čega je njih 1.027.379, ili 55,96 posto, pokretano dizelom, benzinom 716.031 (39 posto), na benzin i plin njih 60.349 (3,29 posto), a na hibridni pogon njih 27.057. Ako se pitate gdje su električni, tu su na posljednjem mjestu s 4.929 automobila registriranih u RH u 2022. godini. To je tek udio od 0.27 posto u ukupnom broju vozila.
Ali broj se polako povećava, iako ne tako brzo kako bi željeli zagovaratelji ‘strujića‘. No, iako ih je još uvijek malo, i električni automobili ponekad trebaju popravak, bilo mehanički bilo softverski, pa smo provjerili gdje odvesti svoj električni automobil ako dođe do kvarova i problema.
Kako je trenutno još uvijek malo ili nimalo specijaliziranih stanica za popravak električnih automobila, ona se najčešće servisiraju i popravljaju u ovlaštenim servisima proizvođača vozila.
Ovlašteni servisi
- Svi ovlašteni servisi u sklopu prodajnih salona moraju biti pripremljeni za servisiranje i popravljanje vozila koja se prodaju u njihovim prodajnim salonima pa, kao i sa svim novim vozilima, djelatnici servisa prolaze razne edukacije prije nego se novi model određenog vozila uopće počne prodavati – kaže nam Tin Koren iz udruge Strujni krug.
S obzirom na to da su električna vozila u većini slučajeva nova vozila te im je još uvijek važeća garancija, ista je potrebno servisirati u spomenutim ovlaštenim servisima kako bi se poštovala garancija. Ovdje vrijedi napomenuti da električna vozila u pravilu imaju garanciju od 7-10 godina na bateriju i pogonske dijelove, dok je garancija na sve ostale dijelove u pravilu 2-5 godina (kao i za ostala vozila).
No osim samih ovlaštenih servisa, u posljednje vrijeme viđamo i brojne automehaničarske radione kako započinju s pripremama svojih djelatnika za servisiranje električnih vozila. Najpoznatiji primjer za to je zagrebački EV Clinic koji je specijaliziran isključivo za popravke električnih vozila, a vrijedi napomenuti i da Tokić edukacijski centar već dulje vrijeme provodi edukacije za servisiranje i popravke električnih i hibridnih vozila.
Koren naglašava kako je održavanje električnih vozila također bitan faktor.
- Električna vozila zahtijevaju znatno manje održavanja nego klasična benzinska i dizelska vozila jer sama pogonska jedinica (motor) funkcionira na potpuno drugačiji način. Dok klasični motori imaju preko 200 dijelova te zahtijevaju redovite promjene ulja, filtera, rashladne tekućine, remena ili lanaca, svjećica i sl., elektromotori se sastoje od 20-ak dijelova te iste nije potrebno održavati – kaže Koren.
Prema tome, kod električnih automobila nema klasičnih redovnih servisa na kojima je potrebno redovito mijenjati sve te komponente. Jedino što zapravo preostaje za održavanje električnih vozila je redovita promjena kočnica, guma, provjera tekućine za pranje stakala i brisača stakala te primjerice redovita promjena filtera kabine.
Najčešći kvarovi
U pravilu se do sada nije pojavljivalo puno stavki koje bi se mogle navesti kao najčešći problemi kod električnih vozila, nego više pojedinačnih kvarova/grešaka koje se znaju dogoditi na određenim vozilima.
- Najčešće se takve greške rješavaju updateom sustava, s obzirom na to da velik broj električnih automobila danas ima tzv. over-the-air update, a kada bi se uočile neke učestale ‘mehaničke‘ greške na određenim modelima, u većini slučajeva se to rješavalo u garanciji ili putem opoziva vozila – kaže Koren pa dodaje da su od kvarova koji su izvan garancije najčešće viđali kvarove na on-bord chargeru koji pretvara istosmjernu u izmjeničnu struju, zatim kvarove battery-management sustava, pad kapaciteta baterije na starijim modelima električnih vozila i slično, ali da se ništa od navedenog ne može baš navesti kao učestali kvar kod električnih vozila.
Tesla Approved
Što se Tesle tiče, ona je službeno u Hrvatskoj dostupna od 2020. godine, kada su najavili i otvaranje servisa za Tesla vozila, međutim to se još uvijek nije dogodilo. Na njihovim internetskim stranicama navode kako je Tesla ‘dizajnirana je s ciljem uklanjanja potrebe za servisiranjem uopće‘, te nude dijagnostiku na daljinu i bežično ažuriranje softvera, servis dostupan posvuda i hitni servis, iako detalja ili popisa servisa ili servisera nema navedeno na stranici. A taj hitni servis, na cesti, već je dobio i svoj internetski meme, koji pokazuje što se dogodi kada Tesla stane nasred ceste. A dogodi se to da po njega dođe kombi od Forda na benzinski pogon.