Što i kako
StoryEditor

Spajanja i preuzimanja: Sljedeće godine Amerikanci bi mogli biti glavni kupci na Jadranu

14. Prosinac 2022.

Pišu: Francois Swanepoel, direktor u Deloitteovu Odjelu financijskog savjetovanja, i Nina Ban, menadžerica u Deloitteovu Odjelu internih službi

Strateški kupci i potentni ‘private equity‘ ulagači, a posebno lovci na prilike iz SAD-a, mogli bi iskoristiti trenutačne tržišne uvjete kako bi preuzeli europske tvrtke koje su im oduvijek bile zanimljive zahvaljujući snažnom američkom dolaru. Hrvatska bi im kao najposjećenije turističko tržište srednje i istočne Europe s najvećim udjelom turističkih prihoda u BDP-u mogla biti vrlo privlačna

U nedavnom intervjuu za Financial Times Elon Musk naglasio je kako se poslovne odluke ne mogu donositi a da se u obzir ne uzmu geopolitička situacija i sigurnost. Tijekom posljednje dvije godine u hrvatskim poduzećima povezanima s turizmom zabilježene su relativno snažne međunarodne aktivnosti financiranja. Postavlja se pitanje hoće li se taj trend nastaviti i hoće li sadašnji geopolitički događaji te energetska i troškovna inflacija biti štetni za međunarodno sklapanje poslova u jadranskoj regiji.

Hrvatski aduti

Globalna aktivnost M&A-a do rujna 2022. smanjila se za 34 posto u odnosu na isto razdoblje 2021., pri čemu se aktivnost takvih poslova u SAD-u smanjila za 40 posto, u azijsko-pacifičkoj regiji za 30 posto i Europi za 25 posto. Izgledno je da će SAD iduće godine ući u recesiju, Europu će obilježiti visoki troškovi energije, a Kina će ostvariti najniži ekonomski rast u posljednjih nekoliko desetljeća. Negativni ekonomski trendovi uzeli su aktivnosti M&A-a kao glavnu žrtvu.

Ipak, tržišni pokazatelji upućuju na to da su američki dealmakeri u odličnoj poziciji ponovno potaknuti globalnu aktivnost transakcija M&A-a iako je njihovo zaključivanje sve izazovnije zbog rasta kamatnih stopa koje bankama otežavaju prodaju financijskih paketa za preuzimanja. Strateški kupci i potentni private equity ulagači, a posebno lovci na prilike iz SAD-a, mogli bi iskoristiti trenutačne tržišne uvjete kako bi preuzeli europske tvrtke koje su im oduvijek bile zanimljive zahvaljujući snažnom američkom dolaru. Hrvatska je najposjećenije turističko tržište srednje i istočne Europe (SIE) koje prihodima pridonosi većem udjelu u domaćem BDP-u od bilo koje druge članice EU.

Pomoć iz fondova EU

Turizam u Hrvatskoj procvjetao je u pretpandemijskim godinama, a turistički dolasci dosegnuli su vrhunac od 17,3 milijuna. Iako je pandemija poremetila rast, očekuje se da će turistički sektor do 2025. hrvatskom gospodarstvu pridonijeti s više od 22 milijarde eura. Većina pokazatelja hrvatske turističke industrije upućuje na solidne turističke rezultate za 2022. Očekivano, većina posjetitelja stigla je s tradicionalnih tržišta poput Njemačke, Slovenije, Češke, Poljske, Austrije i Italije. Tijekom rujna 2022.

Europska komisija objavila je da Hrvatska do 2027. na raspolaganju ima nepovratnih devet milijardi eura iz fondova EU, i to 2,5 milijardi eura za ublažavanje klimatskih promjena, 2,5 milijardi eura za radna mjesta i jednakost, 1,7 milijardi eura za ulaganje u inovativno i pametno gospodarstvo te 2,3 milijarde eura za razvoj ostalog prometa. Očekuje se da će ta sredstva pomoći smanjiti regionalne gospodarske razlike i poboljšati vještine, osposobljavanje i mogućnosti zapošljavanja, kao i poticati razvoj konkurentnog i inovativnog, izvozno orijentiranoga hrvatskoga gospodarstva.

Nastavak solidnog trenda međunarodnih ulaganja u hrvatsku turističku industriju ovisit će o geopolitičkoj klimi i tome jesu li u Hrvatskoj dostupne mogućnosti stvaranja vrijednosti i prilike za rast.

22. studeni 2024 05:58