
Vodič za male i mikrotvrtke: Kako otvoriti svoju e-trgovinu

Da mikropoduzetnici, mali i srednji poduzetnici ne bi bili zakinuti u internetskoj utrci, odlučili smo otkriti kako izraditi e-trgovinu
Nedavno smo u Lideru pisali poduzetničku priču o Zorinoj masti, domaćem kozmetičkom brendu na koji je ova autorica sasvim slučajno naišla u jednoj drogeriji te odlučila 'proguglati' o čemu je riječ. Ta je poprilično nepoznata i malena tvrtka na hrvatskom tržištu proteklih nekoliko mjeseci postala sve primjetnija. Razlog je njezina velikog rasta (od čak 117 posto!) u prošloj godini u e-trgovini i društvenim mrežama. Upravo su ti kanali njezina glavna strategija iako je prisutna i u veli kim trgovačkim lancima. A kako i ne bi: u moru kozmetičkih tvrtki – bilo hrvatskih, američkih, francuskih bilo njemačkih, a posljednjih mjeseci i korejskih – koje krase police fizičkih trgovina ne može se svaka tvrtka istaknuti i zadobiti prostora koliko želi. Zato u bespućima interneta gotovo svatko može iskočiti na vrh algoritma, samo treba znati koju strategiju primijeniti.
Velikima je, naravno, lako. Golemi proračuni, mnoštvo zaposlenih, angažman vanjskih agencija… nema resursa koji im nije na raspolaganju, a da naši mikropoduzetnici, mali i srednji poduzetnici ne bi bili zakinuti u internetskoj utrci, odlučili smo otkriti kako izraditi konkurentnu e-trgovinu. Iako neki sada misle: 'Ne treba mi internetska trgovina, moji su proizvodi na fizičkim prodajnim mjestima.' ili pak 'Što će mi webshop kad postoji Facebook Market Place?', odgovor za takve cinike možda je najbolje za Lider sročio predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska Marcel Majsan.
– Ako imaju fizičku trgovinu, moraju imati i webshop jer će ih inače konkurencija pomesti, samo je pitanje vremena. Naravno, možete vi raditi 'po starome', ali dok razmišljate trebate li staviti oglas u Plavi oglasnik, drugi se koriste AI tehnologijom da optimiraju tekst svojih oglasa, da pogode svakoga kupca u dušu. Ako vaša konkurencija dostavlja dronom, a vi ne nudite nikakvu dostavu, što mislite, koga će kupci izabrati? Osim toga, ako nemate internetsku trgovinu, praktički ste nevidljivi za 99 posto svojih potencijalnih kupaca – objašnjava Majsan.
Iako nam iz Zorine masti, nažalost, tajnu svoje e-trgovine do trenutka pisanja ovoga teksta nisu otkrili, osnivači i direktori Tvornice zdrave hrane (TZH) Elvis Kajtazović i Dominik Milolož, tvrtke koja je u prošloj godini bilježila prihode od 18,86 milijuna eura i koja uistinu ima snažan segment e-trgovine, kažu nam da im je početak bio jednostavan jer su znali što žele i jer je e-trgovina u Hrvatskoj bila tek u povojima kad su oni započinjali. No vrlo brzo htjeli su je još više doraditi, unaprijediti i osuvremeniti, zato je proces trajao neko vrijeme dok su oni željeli ići ukorak s online svijetom,od načina plaćanja do posebnih mogućnosti izbora, pa je, kažu, održavanje webshopa uvijek izazovno.
Nikad lakše do e-trgovine
– Najizazovniji dijelovi bili su tehnički, svakako, jer mnogo je procesa koji uopće nisu vidljivi. Na kraju krajeva, mi nismo samo webshop nego i svojevrsni mrežni portal s vijestima, zdravim savjetima i receptima. Već je priprema tekstova velik proces u kojem sudjeluju deseci ljudi u našoj tvrtki, a to je tek jedan posto cijelog webshopa – govore Kajtazović i Milolož, ali dodaju da je prednosti ipak mnogo.
– Dostupnost za apsolutno sve koji imaju internet i koriste se njime. Fizičkom poslovnicom ne možete doći u malo slavonsko selo ili na otočić po kojem ne voze automobili. Webshopom sve to možete. Također, na temelju njega lako je graditi društvenu stranu TZH-a, pa smo tako lani pokrenuli i digitalnu kuharicu, a pratitelje na Facebooku zaokružili smo na dvjesto tisuća – kažu nam ti poduzetnici.
Hvalevrijednu e-trgovinu ima i Ana Markuš. Njezina tvrtka Furniture1, koja je u prošloj godini uprihodila čak 20,14 milijuna eura i zapošljava 37 osoba, stoji iza e-trgovine Namještaj.hr. Kako nam je rekla, izrada kvalitetne e-trgovine proces je koji traje.
– Imamo zaseban tim koji svakodnevno radi samo na našoj internetskoj trgovini jer želimo osigurati da je na stranici uvijek sve ispravno te da sve teče glatko kako bismo klijentima pružili što je moguće bolje iskustvo online kupnje – kaže Markuš.
Ipak, Majsan tvrdi da je danas lakše nego ikada napraviti e-trgovinu, no mora se uzeti u obzir i da je konkurencije sve više, pa je sve teže i izgraditi brend bez velikog ulaganja u marketing. No svejedno nam je taj stručnjak za internetsku trgovinu u kratkim crtama ispričao kako bi on postupio da danas pokreće e-trgovinu.
Cijeli tekst o tome kako izraditi svoju e-trgovinu čitajte u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.



