Pandemija koronavirusa i višestruki potresi ostavili su trag na poslovanju mnogih malih, srednjih i velikih tvrtki u Hrvatskoj. Epidemiološke mjere, zaključavanje i globalni zastoj ekonomije donijeli su poslovnom sektoru neočekivane prepreke, ali i neočekivano brz pronalazak novih poslovnih modela, usluga te bespogovorno usvajanje drugačijih navika. Digitalna rješenja postala su neizostavna pristupna točka 'novo normalnom' životu, stoga nije veliko iznenađenje da se upravo na njih tvrtke oslanjaju u planovima za oporavak. Jedan od preduvjeta za ponovni uzlet i nadilaženje posljedica kriznih vremena je i kvalitetno upravljanje financijama. Stoga je pravi trenutak da promislite kakve male promjene s velikim učinkom biste trebali usvojiti ne bi li optimizirali financijsko poslovanje. Donosimo nekoliko savjeta fintech stručnjaka i izvršnog direktora startupa Valut Matije Matije te organizatora fintech konferencije Shift Money Ivana Burazina.
Digitalne metode plaćanja
Pandemija je uzrokovala nagli pad u korištenju gotovine prilikom plaćanja. Oni trgovci koji to još nisu učinili, svakako bi trebali što prije uvesti digitalne metode plaćanja. Prije svega beskontaktno plaćanje karticama i pametnim telefonima. Sve su popularnija i plaćanja skeniranjem QR koda unutar raznih 'digitalnih novčanika'. Trgovci mogu integrirati navedene aplikacije u webshopove i fizičke trgovine kako bi kupcima dodatno olakšali plaćanje. Primjer: Kekspay, Aircash
Aplikacije za prekogranična plaćanja
Tvrtke koje posluju s B2B klijentima u inozemstvu svakako bi trebale razmotriti korištenje fintech aplikacija za prekogranična plaćanja. Takve aplikacije omogućuju drastično manji trošak slanja i primanja transakcije te povoljniji tečaj za razmjenu valuta. Primjer: Transferwise
Cloud rješenja za budžetiranje i planiranje
Male i srednje kompanije imaju sve veći izbor cloud fintech rješenja za budžetiranje i planiranje poslovanja. Prethodno su takva rješenja bila dostupna samo velikim korporacijama koje imaju vlastite IT odjele, a sada su dostupna i malim tvrtkama zahvaljujući cloud tehnologijama. Primjer: Farseer
Servisi za slanje e-računa
Slanje fizičkih računa postaje stvar prošlosti. Tvrtke mogu značajno uštedjeti slanjem računa putem e-Račun sustava, te u .pdf obliku za one klijente koji nisu dio e-Račun sustava.
Digitalni alati za učinkovitost
Vedran Antoljak, savjetnik za digitalnu i poslovnu transformaciju i partner u savjetničkoj kući Best Advisory, ističe da se treba koristiti i alatima koji utječu na učinkovitost. Na bolje financijsko poslovanje kao krajnji cilj pozitivno može utjecati implementacija OKR sustava (Objectives and Key Results) kojim se prati napredak u ostvarivanju ciljeva tvrtke. Primjer: Gtmhub, Weekdone, Betterworks, 15five, Workboard
Preporučuje i aplikacije za upravljanje projektima i radnim zadacima. Primjer: Asana, Trello, Jira, Microsoft Planner, Monday, Favro, Microsoft Project
Veoma korisne pritom su i aplikacije predviđene za komunikaciju koje između ostalog omogućuju brže donošenje odluka. Primjer: Slack, Microsoft Teams, Hangouts, Whatsapp (for business)
Nova rješenja
Kompanija Mastercard nudi paletu novih rješenja, koji bi također mogli postati saveznici u financijskoj optimizaciji tvrtki. Budući da se provedba programa Master Commercial Accelerate tek očekuje na našim prostorima, o opcijama koje će potencijalno na raspolaganju imati hrvatske tvrtke razgovaramo s Cosminom Vladimirescuom, direktorom Mastercarda u Hrvatskoj i Rumunjskoj.
Prolazimo kroz revoluciju komercijalnih plaćanja. Što razvijate u tom području?
- U Mastercardu smo motivirani time što tvrtke prepoznaju što digitalna revolucija nudi i kako im naše najnovije usluge mogu pomoći u razvoju svakodnevnog poslovanja. Zbog toga neprestano razvijamo lako primjenjiva inovativna rješenja koja odgovaraju na potrebe digitalnih tvrtki budućnosti. Kako bismo podržali tvrtke u lakšem i bržem upravljanju korporativnim financijama, donošenju odluka temeljenih na uvijek dostupnim podacima i financijskim analizama, upravljanju poslovnim putovanjima, ali i pružili maksimalnu sigurnost tijekom obavljanja svakodnevnih kupnji, razvili smo rješenje Smart Data – online platformu i mobilnu aplikaciju Business Card Controls te paket Mastercard Insurance.
Kako temeljem podataka optimizirati poslovanje?
- Mastercard Smart Data je sveobuhvatno internetsko rješenje za upravljanje troškovima koje pomaže tvrtkama da razumiju sve detalje poslovnih transakcija, kako bi efikasnije nadzirale troškove i povećale svoju učinkovitost. Podaci o kupnji bilježe se i automatski povezuju s podacima o karticama, a detaljna izvješća i podatkovni sažeci pružaju pregršt korisnih informacija o dobavljačima, porezima i drugom. Štoviše, razumijevanje činjenice kamo točno odlazi vaš novac presudno je za upravljanje potrošnjom, a Smart Data omogućava nadzor nad korištenjem kartica kod pojedinih trgovaca ili prema kategorijama trgovaca.
Velike tvrtke svojim zaposlenicima često omogućavaju korištenje poslovnih kartica. Riječ je trošku koji se zacijelo može optimizirati. Kakvo rješenje ste osmislili?
- Učinkovito upravljanje troškovima svakako je jedan od pravilnih načina za postizanje poslovnog rasta. Prvi korak za velike tvrtke u postizanju tog cilja je potpuno digitalno povezivanje sa svojim financijama. Kako bismo tvrtkama pomogli u boljoj kontroli troškova nastalih korištenjem poslovnih kartica, razvili smo Card Controls, rješenje koje donosi mogućnost praćenja i upravljanja troškovima u stvarnom vremenu definirajući gdje, kada i kako se kartice mogu upotrebljavati.
Zbog globalne krize, danas je vrlo bitno da trgovanje među tvrtkama, posebice onim malim, bude sigurno te zaštićeno. U našem vodiču fintech stručnjaci savjetuju korištenje aplikacija, a Mastercard je također razvio alat za SME tvrtke.
- Širenje međunarodne ili prekogranične trgovine ključni je pokretač uspješnosti i konkurentnosti malog i srednjeg poduzetništva. Unatoč svojoj ključnoj ulozi u gospodarstvu, male tvrtke su nedovoljno zastupljene u međunarodnoj trgovini: samo četvrtina njih izvozi svoje proizvode i usluge. Da bi pomogao malim tvrtkama u što lakšoj integraciji u globalno gospodarstvo, rješenje Mastercard Trade Solution koje pokreće platforma Octet olakšava praćenje domaće i prekogranične trgovine, omogućava sigurna plaćanja i upravljanje novčanim tokovima, ali i pojednostavljuje zadaće back officea, podržavajući tako gospodarstva na globalnoj razini snažnom potporom malom i srednjem poduzetništvu.
Kako to rješenje funkcionira?
- Mastercard Trade Solution donosi najsuvremenija rješenja tvrtke Octet Europe, B2B trgovinsku platformu u oblaku koja temeljito promatra svaku tvrtku u mreži. Točnije, sve tvrtke koje posluju koristeći platformu Octet detaljno su provjerene vodećim industrijskim standardima, poput nadzora u sklopu sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma (AML i CTF), postupkom prepoznavanja, odnosno poznavanja klijenata (KYC) i ETS standardom, a sve kako bi se smanjio rizik za korisnike. To daje sigurnost i bezbrižnost malim i srednje velikim poduzetnicima koji žele pronaći nove poslovne partnere u inozemstvu i pristupiti stranim tržištima.
Kada je riječ o plaćanjima, zašto je njegovanje end-to-end pristupa bitno za male i srednje poduzetnike?
- Mnogi izdavatelji nude rješenja za malo i srednje poduzetništvo, no često su njihovi proizvodi vezani uz kartična plaćanja i prihvat kartica odvojeni. Stoga se u mnogim slučajevima male tvrtke odlučuju koristiti proizvode trećih strana što rezultira propuštenim prilikama za dodatne prihode te slabijim odnosima s kupcima. Istraživanja pokazuju da male tvrtke preferiraju da se njihove aktivnosti vezane uz plaćanja nalaze na jednom mjestu, ne samo iz praktičnih, već i sigurnosnih razloga. Zbog toga smo razvili brojna rješenja kako bismo im bili pouzdani partner sada, kada je važnije nego ikad podržati njihov rast na siguran način.
Nudite i virtualnu karticu. Kako se ona koristi?
- Novo rješenje za mobilne virtualne kartice odgovor je na rastuću potražnju za digitalnim, beskontaktnim i komercijalnim plaćanjima što je uzrokovano promjenama prirode posla, troškovima poslovanja tijekom pandemije, ali i sve češćim radom od kuće. Ranije je jedna od glavnih prepreka prihvaćanja virtualnih kartica na POS terminalima u trgovinama bila nemogućnost njihovog učitavanja u mobilne novčanike. Uz ovo novo rješenje zaposlenici ili dobavljači mogu učitati svoju virtualnu korporativnu karticu u mobilni novčanik kako bi što jednostavnije obavljali beskontaktna plaćanja koristeći mobilne uređaje. Rješenje koristi platformu Mastercard Digital Enablement Services (MDES) za tokenizaciju brojeva virtualnih kartica (VCN) kako bi transakcije obavljene mobilnim uređajima bile što sigurnije. Platforma MDES zamjenjuje broj fizičke kartice alternativnim brojem (tokenom) čime se sprečava izlaganje korisničkih podataka, osigurava dodatna sigurnost transakcije, ali i uklanja potreba za ručnim ažuriranjem broja kartice. Tvrtke mogu koristiti ovo rješenje za izdavanje jedne ili višestrukih virtualnih kartica zaposlenicima, omogućavajući im lakše upravljanje i autorizaciju kupnji. Naš partner TSYS generira broj virtualne kartice, kojem se pristupa u aplikaciji, a zatim se neometano ubacuje u mobilni novčanik.
Jesu li sve navedene usluge dostupne hrvatskim tvrtkama?
- Banke će odlučiti o tome koje će usluge u konačnici biti dostupne na našem tržištu. Do 1. ožujka izdavatelji imaju mogućnost odabira usluga u skladu sa svojim potrebama i željama za poboljšanjem komercijalnog portfelja. Na taj se način svaka banka izdavatelj može odlučiti za prilagođeni paket usluga i napraviti korak naprijed ka tehnološkim inovacijama, ali i svojim kupcima omogućiti pristup sveobuhvatnim podacima o dobavljačima i transakcijama, osigurati bolju kontrolu potrošnje, automatiziran rad i unaprijediti učinkovitost procesa upravljanja karticama.
Sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom