
AI u obrazovanju: Tko je još poglupio u doba velikih prilika

Osim što AI donosi nova zanimanja i prilike, ima i nedostataka. Može se zloporabiti, a negativno utječe i na intelektualne sposobnosti
Za studente i poslodavce razumijevanje utjecaja umjetne inteligencije (UI, engl. AI) na obrazovanje i karijere ključno je za prihvaćanje promjena i praćenje novih trendova. U industriji 4.0 umjetna inteligencija pojavila se kao pokretačka snaga tehnološke preobrazbe, a u industriji 5.0 u nekim je djelatnostima automatizacijom gotovo ukinula radna mjesta. Prema izvješću Svjetskoga ekonomskog foruma o budućnosti poslova za 2025., čak 40 posto poslodavaca predviđa smanjenje radne snage u područjima u kojima umjetna inteligencija automatizira zadatke. Unatoč tomu odgovor na pitanje je li umjetna inteligencija prijetnja ili prilika bio bi – prilika.
Naime, iako je, prema spomenutom izvješću, umjetna inteligencija trebala do 2025. ukinuti 85 milijuna radnih mjesta na svjetskoj razini, istodobno je trebala stvoriti 97 milijuna novih. To pokazuje da, dok automatizacijom ukida repetitivne zadatke poput unosa podataka, osnovnih računovodstvenih procesa ili korisničke potpore, stvara i nova radna mjesta. Osim toga, rast prihoda po zaposleniku u djelatnostima koje se više koriste umjetnom inteligencijom tri je puta veći od onih koje to čine ograničeno.
Redefiniranje nastave
Umjetna inteligencija, primjerice, potiče potražnju u znanosti o podacima, digitalnome marketingu, razvoju softvera i etičkom upravljanju, što zahtijeva napredne tehničke vještine poput inženjerstva umjetne inteligencije, znanosti o podacima i strojnom učenju te nove poslove poput trenera umjetne inteligencije, revizora algoritama... Zato su mnogi poslovi koji su postojali prije deset godina ili evoluirali ili zastarjeli. Pojavljuju se novi, donedavno nezamislivi, poput inženjera za prompt (stručnjaka za postavljanje pitanja), koji su trenutačno iznimno traženi na tržištu rada, kao i etičari umjetne inteligencije. Umjetna inteligencija osvaja čak i kadrovske službe iliti ljudske potencijale, a marketinški stručnjaci uče kako primijeniti alate umjetne inteligencije za stvaranje sadržaja, probir korisnika i automatizirano upravljanje kampanjama.
Osim utjecaja umjetne inteligencije na karijere, ona djeluje na obrazovanje jer platforme za učenje i personalizirani nastavni planovi i programi redefiniraju nastavu i nastavne metode, a zbog uzleta nove tehnologije cjeloživotno učenje više nije izbor, nego nužnost. Primjerice, u Ujedinjenome Kraljevstvu Ministarstvo obrazovanja pokrenulo je besplatne kampove za obuku u tehnološkim i digitalnim vještinama, osmišljene kako bi zadovoljili potražnju za talentima u umjetnoj inteligenciji, a Amazon i Google ulažu milijarde dolara u obuku zaposlenika u tehnološkim vještinama kako bi među njima otkrili potencijalne talente za umjetnu inteligenciju.