Blizina važnih prometnica i višegodišnje oslobađanje od plaćanja komunalnih nameta više nisu prednosti koje će budući ulagači uzimati u obzir kad budu odlučivali u kojoj će poduzetničkoj zoni otvoriti tvrtku ili proizvodni pogon. Danas se traže pametne poduzetničke zone pa lokalna samouprava mora ulagati u takve, pritom imajući na umu da će pojam pametno uskoro zamijeniti ambijentalna inteligencija (ambient intelligence – AmI) i budući projekti poduzetničkih zona temeljit će se na njoj. Ambijentalna inteligencija sposobnost je tehnologije da na temelju podataka koji su joj dostupni s povezanih senzora i sustava koji okružuju korisnika, a čiji korisnički kontekst razumije, komunicira s čovjekom. Fizičko je to ili digitalno okružje u kojemu tehnologija ljudima i sustavima omogućava da komuniciraju u sve otvorenijim, povezanijim, usklađenim i inteligentnim ekosustavima. Vizija je inteligentnog računalstva u kojoj će senzori i procesori biti ugrađeni u sve uređaje, a okružje će se neprimjetno prilagođavati našim potrebama i željama.
Dobre i loše strane
Sustavi AmI upotrebljavat će informacije prikupljene senzorima i analizirati ih s pomoću umjetne inteligencije (UI, engl. AI), a tehnologija će biti usmjerena na čovjeka i jednostavna za upotrebu. Ta je tehnologija u nastajanju i potpuno će promijeniti naš način komunikacije sa strojevima i uređajima. Multidisciplinarna je, upotrebljava umjetnu inteligenciju, velike skupove podataka (big data), internet stvari (IoT), mreže te interakciju između čovjeka i računala. S pomoću različitih inteligentnih digitalnih sustava u tvrtkama ili privatnim prostorijama AmI osjeća okoliš i korisnički kontekst koristeći se različitim IoT senzorima i uređajima. Prikupljene podatke obrađuje i analizira te upotrebljava za razumijevanje korisnikova stanja, namjera i ponašanja pa odabire najbolju radnju i odgovara korisniku s pomoću intuitivno dizajniranoga sučelja pametnog uređaja. Goleme su mogućnosti AmI-ja. Primjerice, dok kupujemo hranu, upozorit će nas da ne uzmemo slastice ako naš nosivi uređaj za praćenje zdravlja pokazuje visoku razinu šećera u krvi ili će nas informirati da je cesta kojom obično idemo na posao zatvorena za promet. Ambijentalna inteligencija duboko zadire i u emotivno stanje čovjeka, toliko da kad osoba koja je pod stresom uđe u neki prostor uključi slabije svjetlo ili opuštajuću glazbu. Jedna je od mogućnosti AmI-ja i ta da sustav za prepoznavanje lica dopusti vlasniku ući u kuću. Kad je pak riječ o poslovnim obvezama, AmI će, primjerice, skenirati kalendar i upozoriti njegova vlasnika na važne sastanke kao i na dokumente koje pritom mora prezentirati ili pak dovesti u red skladište i otpremu robe, racionalizirati proizvodnju tako da se uštedi najviše što se može…
Međutim, ambijentalna inteligencija ima i loših strana: znat će gotovo sve vaše poslovne i privatne podatke, što je velik sigurnosni rizik. To ipak neće utjecati na njezinu uporabu zbog toga što nosi velik potencijal za poboljšanje poslovanja u poduzetničkim zonama i tvornicama te kvalitete života u pametnim gradovima.
Hrvatski primjer
I u Hrvatskoj postoji pametna poduzetnička zona iako još nije posve ambijentalno inteligentna – Industrijsko-logistička zona Kutina, prva pametna hrvatska poduzetnička zona opremljena digitalnom tehnologijom. Prostire se na 74 hektara, a osim najnovijih tehnologija pruža i niz ostalih pogodnosti kakve nude i klasične poduzetničke zone. U toj se poduzetničkoj zoni provodi 'Smart&Kind', jedinstveni pokusni program namijenjen digitalizaciji poslovne infrastrukture, uključujući internet stvari, jedinstveni softver za praćenje poslovnog upravljanja infrastrukturom i gradskom imovinom, digitalizaciju važnih informacija za investitore i njihovo povezivanje s građanima. Poduzetnici u toj zoni imaju na raspolaganju pametne module za mjerenje potrošnje struje, vode i plina koji usto analiziraju raspoloživu radnu snagu.
– Teško je odgovoriti na pitanje postoje li pametne zone u Hrvatskoj, pa i u cijeloj Europi, jer poduzetničke zone mogu se 'opametiti' samo međusobnim povezivanjem sa širim sustavima, bilo onima lokalnih uprava bilo onima svih javnopravnih tijela i ustanova koji mogu pružiti odgovarajuću potporu poduzetnicima koji bi željeli doći u takve zone. Zona može postati još 'pametnija' i ako se poveže s bilo kojom poduzetničkom zonom jer će to ubrzati razmjenu informacija, pa i znanja ili proizvoda – kaže osnivač i direktor tvrtke ViacoN i projektant poduzetničkih zona Mate Ćurić.
Ćurić je stručnjak za prometnu i komunalnu infrastrukturu, i to u planskom (razvojnom) i u projektnom i izvedbenom dijelu provedbe projekata i predmetne infrastrukture. Ističe da stručnost u gradnji poduzetničkih zona nije povlastica pojedinca, nego zajedničkog djelovanja više struka i lokalnih uprava te svih drugih uključenih subjekata.
Kvalitetna komunikacija
Razvoj i gradnja takve infrastrukture preduvjet je za razvoj poduzetničkih zona kao što je ta prometna i komunalna infrastruktura preduvjet za bilo koju ozbiljniju investiciju u turistički, sportski, društveni ili bilo koji drugi sektor... Prema Ćurićevim riječima, pod pojmom povezivanja poduzetničkih zona misli se ponajprije na prijenos informacija i osiguranje kvalitetne komunikacijske mreže, bilo u suradnji s privatnim operatorima bilo s tvrtkama koje bi vidjele interes u davanju potpore takvim projektima ili možda kao bazu za svoje širenje i razvoj usluga, bilo da tu mrežu osigura lokalna uprava u sklopu ugovora s operatorima. Danas je bez kvalitetne komunikacije teško zamisliti poslovne procese, zato treba osigurati što bolje uvjete povezivanja i digitalizacije svih sudionika u poslovnom procesu (i poduzetničkim zonama), od optičkih kabela, mreže pete generacije i drugih novije generacije do uvođenja sustava AI-ja. Ali sve su to ulaganja i podizanje razine kvalitete usluga u zonama koje ne mogu funkcionirati bez integracije sa sustavima šire mreže, lokalne zajednice, pa i države.
Kako nastaju
Jedinice lokalne samouprave planiraju poduzetničke zone prostornim planovima radi grupiranja usluga i gospodarskih djelatnosti u cjeline u koje je lakše dopremiti odgovarajuću infrastrukturu i osigurati je. Te planove izrađuju ovlaštene osobe (u pravilu u tome sudjeluju arhitekti i inženjeri više struka), i to na temelju ulaznih podataka koje daju jedinice lokalne samouprave. I na razini države (strategije) i na razini jedinica lokalne samouprave izrađuju se razvojni planovi kojima se planiraju zone i sadržaji s najvećim razvojnim mogućnostima na pojedinom području.
– Pri planiranju i gradnji poduzetničkih zona pokušavaju se pratiti trendovi i nova poslovna rješenja, razmatra se je li moguće povezivanje i na šire sustave kako bi se potencijalnim zakupcima pružila moderna i kvalitetna usluga. Planiranje poduzetničkih i pametnih zona mora biti dobro definirano u početnoj fazi jer, ovisno o vrsti djelatnosti i zanimanja koja se obavljaju u njima, planiraju se radni i skladišni te svi drugi prateći prostori – kaže Ćurić.
Prilagodba novim potrebama
Također upozorava da se postojeće poduzetničke zone moraju rekonstruirati i prilagoditi novim potrebama. Prema njegovim riječima, projektanti projektnom dokumentacijom mogu utjecati na naručitelje.
– Zbog toga je važno da investitor ima poslovni plan i jasnu ideju o tome što i kako želi razvijati i ponuditi potencijalnim korisnicima, a projektant pronalazi najbolja rješenja koja bi tehnički mogla poboljšati ulaganje; predlaže rješenja koja će poboljšati protok ponajprije robe, a poslije poslovnih procesa, ili pametne sustave integracije s komunalnim poduzećima u smislu praćenja i optimizacije potrošnje komunalnih usluga, prije svega energenata – kaže Ćurić navodeći da su IT parkovi prethodnici ili primjer pametnih poduzetničkih zona i najviše potiču razvoj pametnih rješenja i sustava integracije u šire poslovne mreže.
Na njihovu primjeru može se najbolje vidjeti koliko je kvalitetna infrastruktura, ponajprije EKI (elektronička komunikacijska infrastruktura) i opskrba električnom energijom, važna za obavljanje poslova i procese u zoni. U projektiranju poduzetničkih zona u obzir se uzimaju i trendovi u gospodarstvu te fluktuacija robe i radnika na tržištu jer to neposredno utječe na redovite poslovne procese.