Tehno
StoryEditor

ChatGPT lansirao vlastitu tražilicu i započeo rat s Googleom

05. Studeni 2024.
foto Shutterstock

ChatGPT je pokrenuo vlastitu tražilicu, probijajući se na tržište kojim je desetljećima dominirao Google, unatoč brojnim pokušajima konkurencije.

OpenAI, tvrtka koja stoji iza ChatGPT-a, najavila je prošlog tjedna ‘ChatGPT Search‘. Ova verzija najpopularnijeg chatbota na svijetu omogućit će korisnicima dobivanje najnovijih informacija dostupnih na internetu.

Mnogi rezultati upita izgledaju poput onih koje biste mogli pronaći u standardnom Google pretraživanju. Na primjer, traženje pojma ‘kineska hrana‘ donosi popis recenzija obližnjih restorana, dok pretraživanje savjeta o odmoru na, recimo, Tajlandu proizvodi blogove o putovanjima i popise hotela. Osim toga, veći dio fokusa je na sposobnosti alata da pruži informacije u stvarnom vremenu, baš kao što to čini tražilica, za upite koje korisnici žele znati odmah i koji se mogu promijeniti u trenutku - sportski rezultati, cijene dionica i vrijeme.

Alat zatim sažima te informacije i navodi odakle potječu. Kako bi se pripremio za lansiranje, OpenAI je osigurao nekoliko ugovora s medijskim tvrtkama kao što su The Atlantic, The Wall Street Journal i Vox kako bi se njihov sadržaj uključio u rezultate pretraživanja.

Tijekom javne Q&A sesije na Redditu za pokretanje ChatGPT pretraživanja, izvršni direktor OpenAI-ja Sam Altman pozdravio ga je kao poboljšanje trenutnih formata pretraživanja.

- Za mnoge upite smatram da je to brži/lakši način da dođem do informacija koje tražim. Mislim da ćemo ovo vidjeti posebno za upite koji zahtijevaju složenije istraživanje. Također se radujem budućnosti u kojoj će upit za pretraživanje moći dinamički prikazati prilagođenu web stranicu kao odgovor - rekao je Altman.

Glasnogovornik OpenAI-ja rekao je da ChatGPT Search ima za cilj pojednostaviti proces traženja informacija na mreži koristeći ChatGPT-ove vještine obrade prirodnog jezika i pružajući korisnicima pristup renomiranim izvorima. Iz Googlea se još nitko nije javio.

ChatGPT Search koristi druge tražilice na pozadini za osnaživanje svojih rezultata pretraživanja. Jedan od njih je Bing, tražilica koju vodi Microsoft, koji je jedan od najvećih investitora OpenAI-ja, rekao je potpredsjednik OpenAI-ja za inženjering Srinivas Narayanan u komentaru tijekom Q&A sesije na Redditu. OpenAI nije objavio imena drugih tražilica s kojima radi. Glasnogovornik OpenAI-ja rekao je da će ChatGPT Search koristiti mješavinu tehnologija pretraživanja za isporuku rezultata.

Teško je nadmašiti Google

Podsjetimo, ChatGPT nije jedina tvrtka koja pokušava konkurirati Googleu s tražilicom koju pokreće AI. Startup Perplexity koji podržava Jeff Bezos također je predstavljen kao AI tražilica. Google također koristi svoj model velikog jezika Gemini za vlastite rezultate pretraživanja, kako bi sažeo sadržaj koji bi se obično pojavio unutar poveznica koje navodi kao rezultate pretraživanja.

ChatGPT je napravio vrlo marginalan napredak u smanjenju Googleovog tržišnog udjela od oko 91 posto na tržištu tražilica. Istraživanje na 1300 ljudi koje je u rujnu provela investicijska tvrtka Evercore otkrilo je da je osam posto ispitanika odabralo ChatGPT umjesto Googlea kao tražilicu, što je povećanje u odnosu na jedan posto u lipnju.

Iako je napredak možda spor, a jedna anketa ne odražava sveukupnost tržišnih trendova koji oblikuju Googleov posao oglašavanja na pretraživačkoj mreži vrijedan 175 milijardi dolara, to je prilično značajan razvoj s obzirom na Googleovu dominaciju. Google je toliko nepokolebljiva sila da je čak i pokušaj Microsofta prošle veljače da upotrijebi ChatGPT za poboljšanje Bingovih rezultata pretraživanja, koji se tada smatrao glavnim faktorom razlikovanja, rezultirao povećanjem tržišnog udjela za manje od jednog postotnog boda. Sada se čini da su Microsoft i OpenAI promijenili svoju strategiju, koristeći Bing za pogon ChatGPT-a, a ne obrnuto.

Unatoč tim malim promjenama, Google još uvijek zasjenjuje svoje konkurente. Alphabet, Googleova matična tvrtka, ne objavljuje točne brojke za svoje upite za pretraživanje, ali oni se mjere u milijardama mjesečno. Čak i bez konkretnih brojki, one su znatno veće od broja korisnika ChatGPT-a i Perplexityja. U kolovozu je ChatGPT rekao da ima 200 milijuna korisnika tjedno, dakle otprilike 800 milijuna mjesečno. Iako je Perplexity imao 10 milijuna aktivnih korisnika mjesečno od veljače, prema New York Timesu, broj koji je prilično impresivan za startup, ali je slabašan u usporedbi s Googleovim statusom, objavio je Fortune.

Unatoč tome, u Silicijskoj dolini vlada mišljenje da će AI promijeniti prirodu tražilica. Ipak, kako će se to točno dogoditi, ostaje za vidjeti, čak i od strane nekih od glavnih igrača umjetne inteligencije poput ChatGPT-a. Kada je korisnik Reddita upitao glavnog odjela za proizvode OpenAI-a Kevina Weila o razlikama između pretraživanja pokretanog umjetnom inteligencijom i verzije stare škole, rekao je da je to još rano.

- Proizvod je upravo lansiran danas, tako da još ima puno toga za shvatiti o tome gdje će pretraživanje biti slično, a gdje drugačije u svijetu umjetne inteligencije. Volio bih sve povratne informacije koje imate - napisao je Weil na Redditu.

05. studeni 2024 15:57