Tehno
StoryEditor

Hoće li Google ipak morati prodati preglednik Chrome?

21. Studeni 2024.
foto Shutterstock

Američko Ministarstvo pravosuđa (DOJ) zatražilo je od suda u svom antimonopolskom postupku protiv Googlea da kompanija proda svoj popularni preglednik Chrome, što bi moglo dovesti do značajnih promjena na tržištu digitalnih usluga, piše Insider.

Ova vijest dolazi nakon presude suca Amit Mehte iz kolovoza, kojom je utvrđeno da Google održava nezakonit monopol na tržištima pretraživanja i oglašavanja. Na tu će se presudu Google moći žaliti sada u prosincu kada će moći predložiti vlastite mjere za rješavanje situacije dok se konačna odluka očekuje sljedeće godine.

Ako Google bude morao prodati ili odvojiti Chrome, to bi predstavljalo ozbiljan udarac za tvrtku dok će svi ostali, oglašivači i konkurenti u području pretraživanja i tražilica objeručke prihvatiti ovu odluku. U svakom slučaju, ako Google bude na to prisiljen, doći će od preoblikovanja tržišta u što je uvjeren i profesor ekonomije na Sveučilištu Northeastern, John Kwoka.

- Razdvajanje bi omogućilo konkurentima da lakše dođu do oglašivača, umjesto da budu prisiljeni plaćati dominantnoj tražilici poput Googlea -  istaknuo je Kwoka.

Chrome, koji drži 61 posto udjela na američkom tržištu internetskih preglednika prema podacima StatCountera, ključni je alat Googlea za održavanje svog monopola u pretraživanju i oglašavanju. Prema odluci suca Mehte, čak 20 posto svih općih pretraživanja dolazi upravo putem korisnika koji su sami preuzeli Chrome.

Chrome služi kao važan distribucijski kanal za Google Search, omogućujući kompaniji prikupljanje podataka o pretraživanju milijardi korisnika. A podaci su zlato u digitalnom svijetu pa se  koriste za poboljšanje pretraživanja i precizno ciljanje oglasa. Ovaj sustav, koji se sam unapređuje, predstavlja značajnu prepreku za konkurenciju a kada bi Chrome postao neovisan proizvod, konkurentske tražilice bi mogle lakše doći do korisnika i podataka, smatraju analitičari.

Google najavljuje žalbe

Jedno od ključnih pitanja je kako bi izgledala budućnost Chromea kao zasebnog entiteta. Prema analizi Bloomberga, vrijednost Chromea procjenjuje se na 15 do 20 milijardi dolara, no nejasno je tko bi ga mogao preuzeti. Stručnjaci smatraju da bi regulatorne vlasti teško dopustile akviziciju od strane velikih igrača poput Mete. Lukasz Olejnik, stručnjak za kibernetičku sigurnost i privatnost, upozorava na moguće negativne posljedice za širu internetsku zajednicu. „

- Bez Googleove financijske podrške, Chrome bi se mogao suočiti s poteškoćama u razvoju i održavanju inovacija, što bi moglo oslabiti sigurnost i privatnost korisnika - rekao je Olejnik. S druge strane, Google ima niz drugih proizvoda, poput Gmaila, YouTubea i Android platforme, koji bi mu omogućili nastavak prikupljanja korisničkih podataka i nakon potencijalnog gubitka Chromea.

Iz tvrtke su rekli kako Google planira uložiti žalbu na svaku odluku koja bi zahtijevala prodaju Chromea, što bi moglo odgoditi konačnu presudu za nekoliko godina. Lee-Anne Mulholland, potpredsjednica za regulatorna pitanja u Googleu, izjavila je da DOJ gura ‘radikalan program‘ koji nadilazi pravne okvire ovog slučaja.

- Takve odluke vlade štete potrošačima, programerima i američkom tehnološkom vodstvu u ključnom trenutku - poručila je Mulholland. Ishod ovog slučaja mogao bi značajno promijeniti dinamiku internetskog tržišta jer prodaja Chromea ne bi samo utjecala na Google, već bi mogla preoblikovati način na koji korisnici pristupaju webu, kako oglašivači ulažu svoje budžete i kako konkurencija razvija vlastite proizvode. A što će se u konačnici zapravo dogoditi saznat ćemo tek iduće godine.

30. studeni 2024 23:23