Prvi dani pandemije su za tehnološku industriju bili dani velike euforije. S milijardama ljudi zatvorenih u svoja četiri zida, tech kompanije su trljale ruke jer su znale da se sav posao, igra i zabava prelazi u online sferu. Mnogi su se nadali da će ono što su nazvali novo normalno povećati produktivnost radnika, potaknuti tvrtke da se još brže digitaliziraju i uvesti sve nas u neki novi digitalni ili metaverse svijet. To 'tehnološko uzbuđenje' očitovalo se i na burzama gdje je svaka tvrtka koja je iole bila povezana s ovim trendom zabilježila rast cijena dionica.
Streaming servis Netflix, proizvođač otmjenih bicikala za vježbanje Peleton, aplikacija za trgovanje dionicama Robinhood, platforma za e-trgovinu Shopify i aplikacija za videopozive Zoom ostvarile su ogromne dobitke. Zoom je u jednom trenutku bio najvrjednija tvrtka na svijetu, a svim ovim tvrtkama zajedno su dionice porasle za 320 posto u vrhuncu manije krajem 2021.
No, toj maniji je došao kraj. Gore nabrojanim 'kraljevima pandemije' vrijednost je pala za više od 80 posto u odnosu na 2021. godinu, dok im se dionicama trguje po cijenama nižim nego prije pandemije.
Za ovako veliki pad vrijednosti zaslužna je svako pandemija koja se ispuhala, ali i trenutno stanje u svjetskom gospodarstvu koje je uzdrmano inflacijom, ratom i rastom kamatnih stopa. Ipak, najveće razočaranje je to što se u dvije godine ubrzane digitalizacije nije povećala produktivnost iako se se tome mnogi nadali.
Usprkos tome, postoji još nade za tech optimizam. Velik dio ranog entuzijazma možda je jednostavno bio usmjeren na pogrešne vrste tvrtki. Iako su miljenici pandemije propali, pomak prema sve većoj digitalizaciji se nastavlja. Pravi pobjednici nisu blistave tvrtke koje se bave potrošačkom tehnologijom, već tvrtke koje pružaju infrastrukturu koja omogućuje ovaj pomak.
Veliki pad
Zoom je 22. kolovoza izvijestio da mu je međugodišnji rast prihoda pao na osam posto, što je najniža stopa otkako je tvrtka uvrštena na burzu 2019. Tri dana kasnije Peloton je izvijestio o padu tromjesečne prodaje od gotovo 30 posto u usporedbi s prošlom godinom . Pretplatnici bježe od Netflixa zbog drugih platformi za gledanje, kao što je Disney+, dok Robinhood otpušta četvrtinu svog osoblja.
Rad od kuće utjecao je i potražnju za hardverom, a sada se očekuje da će isporuke računala ove godine pasti za 10 posto. Također, predviđa se kako će ove godine i prodaja mobilnih telefona pasti za sedam posto.
Ako se pak pogleda malo dalje od potrošačke tehnologije, tržište infrastrukturnih tehnologija, poput računalstva u oblaku, kibernetičke sigurnosti i digitalnih plaćanja napreduje i raste. Očekuje se da će industrija računalstva u oblaku ove godine porasti na gotovo 500 milijardi dolara, u odnosu na 243 milijarde dolara u 2019. Amazonova ponuda u oblaku, najveća na svijetu, i dalje raste za 33 posto svake godine. To je činilo tri četvrtine poslovnih prihoda tvrtke u proteklih 12 mjeseci i podupire posrnulo poslovanje tehnološkog diva u e-trgovini. Njegovi najbliži konkurenti su usluge u oblaku
Digitalna plaćanja su još jedna svijetla točka. Recimo, tri četvrtine vlasnika iPhonea koristi Apple Pay, u odnosu na 2019., a devet od deset američkih trgovaca sada ga prihvaća kao način plaćanja. Gotovo 200 milijuna ljudi u Indiji i Kini upotrijebilo je neki oblik digitalnog plaćanja po prvi put od početka pandemije, a trećina odraslih u podsaharskoj Africi sada ima račun za mobilni novac, u odnosu na petinu 2017. godine.
Tehnološki covid mjehur je puknuo na 'kraljevima pandemije', ali druge tehnologije koje pružaju infrastrukturu su izašle kao pravi pobjednici. Sad ostaje samo da se na neki način poveća i ta produktivnost koju su svi najavljivali.