Tehno
StoryEditor

Umjetna inteligencija omogućila da telekomi shvate što korisnici žele

01. Veljača 2025.
Za optimizaciju poslovanja i analizu golemih količina podataka, poput analitike telefonskih poziva i e-pošte, telekomunikacijskim kompanijama dobro je došao razvoj AI-ja. Nastavljaju ulagati i transformirati se

Napredak novih tehnologija uvelike je utjecao na telekome, koji prednjače u njihovoj primjeni. No njihova sklonost inovaciji nije slučajnost, nego – nužnost. Prema globalnoj studiji KPMG-a ‘Telco to Techco‘, provedenoj 2024., telekomi se moraju radikalno transformirati kako bi se prilagodili izazovima digitalnog doba. Stoga su njihovi čelnici usredotočeni na razvoj telekomunikacijskih i digitalnih usluga, ulaganja u 5G i optičku infrastrukturu, računalstvo u oblaku i umjetnu inteligenciju kojom se te kompanije sve više koriste kako bi omogućile učinkovitije usluge korisnicima, povećale konkurentnost te stvorile temelj za razvoj gospodarstva u cjelini.

– Nakon velikog uzbuđenja nastalog zbog umjetne inteligencije, 2024. bila je ključna za istraživanje njezina potencijala u poslovnim procesima i konkretne primjene u različitim područjima. Lani smo zahvaljujući razvoju naprednih GPT modela prepoznali mnogo novih prilika za primjenu umjetne inteligencije. Omogućile su nam bolje razumijevanje potreba korisnika i optimizaciju internih procesa te znatno skratile vrijeme potrebno za razvoj rješenja – kaže Dejan Turk, predsjednik Uprave A1 Hrvatska.

image

Dejan Turk,
predsjednik Uprave A1 Hrvatska

foto

Dublje razumijevanje

Prema njegovim riječima, posebice se ističu pokusni projekti rješenja glasovnih botova (voicebot), unaprjeđenja internih chatbotova te primjena velikih jezičnih modela (LLM) za dublje razumijevanje korisničkih zahtjeva i očekivanja. U 2025. se, prema lanjskim trendovima, očekuje nastavak ubrzanog razvoja GPT modela, pri čemu će fokus biti na cjenovno pristupačnom uvođenju u poslovne procese i razvoju specijaliziranih manjih modela prilagođenih specifičnim potrebama industrije. Razvoj digitalnih usluga i vještina te korištenje obnovljivih izvora energije neke su od glavnih okosnica strategije A1 Hrvatska. Ta kompanija, objašnjavaju u njoj, provodi projekt ‘Life 4 Green Broadband‘ čijom je realizacijom i primjenom naprednih rješenja i solarnih elektrana na baznim stanicama smanjila potrošnju električne energije za 1,721.560 kWh i godišnje emisije CO2 za 404 tone u odnosu na 2019., kada je projekt započet. U sklopu projekata digitalnog opismenjavanja ‘#BoljiOnline‘ u suradnji s Centrom za sigurniji internet A1, navode, pruža potporu djeci i mladima te roditeljima i nastavnicima za odgovorno korištenje tehnologije. Na projektu ‘STEMfemme Jr.‘ u suradnji sa zagrebačkim Institutom za društvena istraživanja kompanija radi na stvaranju jednakih mogućnosti za učenje, stvaranje i napredak u STEM-u, a posebno su u tvrtki ponosni na ‘GigaBEEtno‘, projekt o važnosti pčela za održavanje ekosustava.

– Naš cilj ostaje isti: pružiti korisnicima vrhunsku uslugu, osigurati dugoročan rast i stabilnost te kontinuirano unaprjeđivati korisničko iskustvo. S time na umu, ova godina prilika je za A1 Hrvatsku da nastavi jačati tržišnu poziciju. Ulaganjima u infrastrukturu, razvoj IKT-a i sigurnosnih rješenja predani smo stvaranju povezanije, sigurnije i tehnološki naprednije budućnosti za korisnike – kaže Turk i dodaje da transformacija poslovanja podrazumijeva i integraciju u sve poslovne segmente, uključujući ESG.

Ulaganja u digitalizaciju

A1 Hrvatska kontinuirano, kaže, provodi digitalnu transformaciju, što uključuje korištenje suvremenih tehnologija, pa tako i umjetne inteligencije, koju primjenjuje najviše u optimizaciji mreže i tehničkih servisa (routing, nadzor mreže), korisničkoj službi (chatbot, voicebot) i ljudskim potencijalima (npr. u zapošljavanju, uvođenju novih zaposlenika u kompaniju i edukacijama kao što je ‘Essentials of AI‘, namijenjena novim kolegama). Primjenjuje i AI rješenje za racionalno korištenje električne energije, čime ubrzava postizanje neto nultih emisija do 2030. na razini cijele A1 Grupe.

Prema riječima Marijane Bačić, članice Uprave i glavne operativne direktorice za poslovne korisnike Hrvatskog Telekoma, ta je kompanija najveći privatni investitor u digitalizaciju Hrvatske.

– U 2025. fokus našeg poslovanja na daljnjem je unaprjeđivanju 5G mreže i optike te predvođenju u primjeni novih tehnologija, uključujući umjetnu inteligenciju, koja je visoko na popisu naših prioriteta. U HT Grupi umjetnu inteligenciju upotrebljavamo u različitim područjima, počevši od energetski učinkovitijeg upravljanja mrežom, prepoznavanja uzoraka definiranja potreba korisnika te dinamičnih prilagodbi radi bržeg stavljanja proizvoda na tržište do virtualnih asistenata. Razvijamo i integriramo AI sigurnosna i druga rješenja, poput AI voicebota, kojima se koriste naši poslovni korisnici i od kojih imaju opipljive koristi u efikasnosti poslovanja – kaže Bačić.

image

Marijane Bačić,
članica Uprave i glavna operativna direktorica za poslovne korisnike Hrvatskog Telekoma

foto

Održivost i zaštita

Dodaje da, iskorištavajući prednosti novih tehnologija poput umjetne inteligencije, 5G i usluge u oblaku, HT i Combis razvijaju raznovrsna ICT rješenja koja omogućavaju veću učinkovitost i produktivnost poslovanja te kvalitetu života građana.

– Digitalna i ICT rješenja koja razvijamo primjeri su najbolje prakse u Hrvatskoj i regiji, ali i u cijelom Deutsche Telekomu u Europi u kojem smo, između ostalog, predvodnik u cloudifikaciji mreže i centar izvrsnosti za kibernetičku sigurnost. Pritom u cijelom DT-u Europe imamo najviše poslovnih korisnika koji se koriste uslugom Sigurnosnog operativnog centra (SOC) koja omogućuje i izvješćivanje prema regulativnim agencijama u skladu s direktivom NIS2 – naglašava Bačić.

Prema njezinim riječima, razvoj i napredak novih tehnologija iznimno su važni upravo u kontekstu kibernetičke sigurnosti koja je, s obzirom na to da se u Hrvatskoj dogodi kibernetički napad svakih nekoliko sekundi, jedno od gorućih pitanja i najvećih izazova za poslovanje kompanija svih veličina – velikih korporacija, ali i malih i srednjih poduzeća. Zbog toga u HT Grupi imaju portfelj proizvoda i najsuvremenijih rješenja koja odgovaraju potrebama kompanija svih veličina.

– U protekloj godini intenzivirali smo ulaganja, u prvih devet mjeseci te godine 161 milijun eura, što potvrđuje posvećenost Hrvatskog Telekoma ubrzavanju digitalizacije Hrvatske i gradnji ključne infrastrukture diljem zemlje. Tijekom tog razdoblja proširili smo već najveću optičku FTTH mrežu. Prošla godina bila je rekordna, s najvećom gradnjom optičke mreže u jednoj godini u HT-ovoj povijesti. Uz velika poboljšanja svih mrežnih performansi HT-ovu mobilnu mrežu ponovno su regulatori i više svjetskih benchmarka prepoznali kao najbolju i najbržu u Hrvatskoj – kaže Bačić i dodaje da je HT-u kao društveno odgovornoj kompaniji održivost integralni dio razvoja, zato je sustavno provodi u poslovanju i donošenju strateških odluka.

Neizbježno zeleno umrežavanje

Predsjednik Uprave Telmacha Adrian Ježina drži da je digitalna povezanost temelj društvenog napretka i transformacije, a napredna infrastruktura i tehnologije kao što su 5G (i 6G u budućnosti), IoT, web 3.0 i umjetna inteligencija nužne su za razvoj gospodarstva te stvaranje novih ekonomskih prilika kao temelja rasta BDP-a. Istodobno su green networking, odnosno energetska učinkovitost i smanjenje otiska CO2,​ neizostavan dio osuvremenjenja poslovanja i ravnopravan strateški cilj svake odgovorne kompanije.

– U Telemachu na sve te promjene odgovaramo ulaganjem u suvremenu infrastrukturu i korištenje naprednih tehnologija. Zahvaljujući umjetnoj inteligenciji otvara se prilika za preskakanje tehnoloških stepenica i pozicioniranje u društvu najrazvijenijih zemalja. Vjerujemo da će samo integracijom svih tih elemenata – AI-ja, poslovanja u oblaku, energetske učinkovitosti i snažne kibernetičke sigurnosti – omogućiti održiv razvoj i globalnu konkurentnost. Smanjenje digitalnog jaza, napredak infrastrukture i odgovorno poslovanje idu ruku pod ruku u stvaranju održivog društva i ubrzanoga gospodarskog rasta – kaže Ježina i dodaje da trenutačno građani u šesnaest hrvatskih gradova imaju pristup Telemachovoj najmodernijoj, 10-gigabitnoj optičkoj mreži koju je ta kompanija prva dovela u Hrvatsku.

– Naprednom mobilnom 5G mrežom pokrivamo 98 posto populacije u Hrvatskoj te osiguravamo temelje za buduće tehnologije i usluge, što je u skladu i s ciljevima Europske komisije za gigabitnu pokrivenost i dostupnost 5G-a u svim naseljenim mjestima do 2030. godine. Naša je vizija osnažiti društvo s pomoću digitalne povezanosti, inovacija i održivosti, zato ta načela integriramo u sve svoje aktivnosti. Naša pozicija izazivača i infrastrukturnog inovatora na tržištu omogućava nam da kontinuirano pomičemo granice telekomunikacijkog sektora, ali i da primjenom najmodernijih tehnologija transformiramo vlastite procese kako bismo bili održiviji, otporniji i učinkovitiji – ističe Ježina.

image

Adrian Ježina

foto Cropix

Temelj za buduće tehnologije

Prema njegovim riječima, u Telemachu se koriste umjetnom inteligencijom za analizu golemih količina podataka i optimizaciju poslovanja, poput analitike telefonskih poziva i e-pošte. Nadalje, cloudifikacija njihove jezgrene mobilne mreže povećava fleksibilnost i otpornost mreže.

– Takvom modernizacijom postavili smo temelje za buduće tehnologije, spremni smo za pružanje naprednih usluga i inovacije vertikalnih industrija – ističe Ježina.

Telemach je na razini United Grupe posvećen očuvanju okoliša radi postizanja nultih emisija stakleničkih plinova do 2040. i upotrebljava energiju iz obnovljivih izvora.

Prema Ježininim riječima, tvrtkina ambicija nije samo stvarati bolju sadašnjost nego i postaviti temelje za prosperitetnu i održivu budućnost kako domaće industrije tako društva u cjelini. 

01. veljača 2025 10:32