Tehno
StoryEditor

Zbog Muskovog preuzimanja Twittera svi ‘bježe‘ na Mastodon

13. Lipanj 2022.
Mastodon društvena mrežafoto Shutterstock

Piše: Anamarija Mujanović

Otkad je Elon Musk postao 'Bog i batina' Twittera mnogi su se okrenuli alternativama pa je tako sve popularniji postao Mastodon. Riječ je o društvenoj mreži njemačkog developera Eugena Rochkoa koja postoji još od 2016. godine pod krilaticom 'Giving social networking back to you'. Zato ni ne čudi da se nakon najave kupnje Twittera u samo 24 sata ovoj društvenoj mreži priključilo više od 30 tisuća novih korisnika.

- Smiješno je što su jedan od razloga mog pokretanja decentralizirane društvene mreže bile glasine da će se Twitter jednog dana prodati drugom kontroverznom milijarderu, pokraj, naravno, drugih razloga kao što su i sve užasne odluke o proizvodima koje je Twitter donosio u to vrijeme. I sada se to konačno dogodilo, i iz istih razloga mase ljudi dolaze na Mastodon – objavio je Rochko na blogu nakon objave kupnje Twittera.

Specifičnost Mastodona, za razliku od Zuckerbergova Facebooka ili Muskova Twittera, je upravo otvorenost i decentralizacija koja, uz jasno postavljena pravila, daje ugodnije digitalno okruženje. Tako ga je Vice magazin još 2017. opisao kao 'Twitter bez nacista', odnosno kao otvorenijom verzijom Twittera.

No iako je pretežito sličan Twitteru, korisnici ipak trebaju malo prilagodbe za korištenje ove aplikacije. Baš kao i na drugim društvenim mrežama, korisnici mogu izraditi profil, objavljivati sadržaj, slati poruke i pratiti druge korisnike, no ne postoji jedna tvrtka koja vodi ovu društvenu mrežu nego se radi se o neprofitnoj organizaciji sa 'open source' softverom što znači da svaka zajednica ove društvene mreže može voditi svoj individualni server na kojem mogu postavljati vlastita pravila.

Mastodon je isto tako uglavnom platforma bez oglašavanja što privlači brojne korisnike kojima to smeta na vodećim društvenim mrežama kao što su Facebook i Instagram, no tu se postavlja pitanje kako onda ova društvena mreža ne propada jer i dalje postoje operativni troškovi.

Troškovi razvoja svakako se moraju platiti jer developeri rijetko žele odvojiti svoje vrijeme za razvoj neprofitnih platformi. Tu se može vidjeti prednost, ili nedostatak, decentraliziranog sustava jer svaki poslužitelj, odnosno server, brine za svoje troškove pa novac potreban za pokretanje servera financiraju njegovi članovi. Stoga se Mastodon kao decentralizirana društvena mreža, za razliku od Twittera i Facebooka, ne može prodati niti može bankrotirati.

Moć zajednice može se vidjeti i po pitanju slobode govora. Dok mnogi izbjegavaju najpopularnije društvene mreže zbog straha od osude, prepirki u komentarima i govora mržnje i nesnošljivosti među pripadnicima različite vjere, nacionalnosti ili seksualnog opredijeljena, Mastodon ima 'anti-abuse' značajke i pravo je osvježenje u svijetu digitalnih platformi.

19. travanj 2024 15:08