Tvrtke i tržišta

Bioandina: Superhrana nije prošla, uspjeli smo sa suplementima

Danas se Bioandini proizvodi mogu naći u gotovo svim ljekarnama i trgovinama zdrave hrane diljem Hrvatske i regije

Uz Južnu Ameriku Marko Ferk vezan je godinama. Poslovna putovanja povezala su ga s tim kontinentom koji obiluje autohtonim biljkama, očuvanom prirodom te čistim zrakom kojega bi se i Lošinj posramio. Marko je godinama dolazio u doticaj s moćnim biljkama i raznim proizvodima za zdravlje iz netaknutih dijelova Anda i Amazone, a fasciniran jakom tradicijom i čarolijom njihovih biljaka, ponajprije mace, satche inchi, cat's clawa, camua camua te chanca piedre, koje pomažu općem zdravlju tijela, imunosti, balansiranju hormona, reproduktivnom sustavu i slično, odlučio je te, za naše područje egzotične biljke predstaviti hrvatskom i regionalnom tržištu kako bi i stanovništvo naših krajeva dobilo priliku okusiti njihove dobrobiti. Tako je nastala tvrtka Jelmark i brend Bioandina. Marko je sa svojom suprugom Jelenom pokrenuo taj brend koji se posljednjih godina našao na policama brojnih domaćih ljekarni.

– Moja prva putovanja u Južnu Ameriku bila su poput ulaska u drugi svijet – svijet u kojem priroda diše punim plućima, gdje su zrak i tlo toliko čisti da ih je teško usporediti s bilo čim poznatim. U srcu Anda i Amazone otkrio sam biljke i proizvode koji su stoljećima hranili i liječili tamošnje stanovništvo. Svaki od njih nosi priču, energiju i mudrost prirode. Impresionirani djelovanjem tradicionalne andske biljne medicine, pokrenuli smo svoju misiju: dopremiti u Hrvatsku najkvalitetnije, teško dostupne sirovine ljekovitih biljaka iz Anda i Amazone te ih prilagoditi potrebama modernog društva, opterećenog stresom, ubrzanim načinom života i nepravilnom prehranom. Tako su nastali tvrtka Jelmark i brend Bioandina – ispričao nam je Marko.

Jelmark, poduzetnici Jelena i Marko Ferk

Jelena i Marko Ferk

Učilo se u hodu

Iako je sve krenulo od Marka Ferka, glavnu riječ u tvrtki ipak ima direktorica Jelena Ferk, koja je 2015. godine zbog rođenja djeteta i promjene životnog tempa morala dati otkaz na poslu, što ju je zatim i motiviralo da pokrene Bioandinu, odnosno zajedno sa suprugom obiteljsku tvrtku i počne uvoziti želatiniziranu macu, kakaovac, sjemenke chije i quinoju te ih prodavati preko webshopa.

– Najveći nam je izazov bio manjak vremena za bilo kakve pripreme ili predradnje, a s druge strane nismo imali od koga tražiti savjet ili učiti sve što nam je trebalo za segment 'egzotičnih biljaka', odnosno za klasifikacije, odobrenja ministarstava, dozvole, testiranje proizvoda i slično. Bilo je mnogo nepoznanica i sve smo morali sami naučiti – nabraja Jelena, dodajući da je najzahtjevnije bilo uskladiti sve segmente da bi dobili finalni proizvod spreman za tržište.

Prvi proizvodi Bioandine, brenda suplemenata u čijem imenu leži podrijetlo sastojaka, bila je superhrana, odnosno sjemenke chije, quinoa, sol de maras, kakao te želatinizirana maca u prahu.

– Nažalost, sa segmentom superhrane nismo mogli biti konkurentni na tržištu zbog cijene sirovina i transporta. Od svih proizvoda najviše smo se istaknuli s adaptogenom biljkom macom jer smo jedini imali želatiniziranu macu. U vrijeme kada smo pokretali tvrtku bilo je popularno da sve bude sirovo i svi su na tržištu imali prah sirove mace. Kada sam sada već davne 2016. godine bio u Peruu u regiji Junin, gdje na četiri tisuće metara nadmorske visine raste korijen mace, naučio sam da je domaće stanovništvo konzumira isključivo termički obrađenu – tvrdi Marko, objašnjavajući pritom da je konzumiranje sirove mace otprilike jednako konzumiranju sirova krumpira.

Rigorozne kontrole kakvoće

Upravo su Markova putovanja u Peru i upoznavanje s kulturom regije Junin na 3900 metara nadmorske visine – rodnom mjestu samonikle biljke mace (Lepidium meyenii), čiji su posebna mikroklima te mineralima bogato tlo zaslužni za najjači ekstrakt mace na tržištu Hrvatske i regije. Kako su nam rekli u razgovoru u njihovom uredu na zagrebačkoj Trešnjevci, od početka poslovanja vođeni su osobnim iskustvom, tradicijom holističke andske medicine, njihovim liječnicima te znanstvenim istraživanjima o blagodatima tih egzotičnih biljki.

Veliku ulogu u stvaranju Bioandine kakvu danas poznajemo imao je dr. Stribor Marković, koji je razvio prvu recepturu za kapsule mace s dodatkom vitamina. Sirovine tvrtka nabavlja od dobavljača iz Perua, koji se brine o njihovoj kvaliteti i procesu ekstrakcije. Sve sirovine kupuju se od lokalnih proizvođača, a zatim se voze u glavni grad Perua, Limu, gdje se prerađuju.

– Sirovine prolaze rigorozne kontrole kakvoće, ne pristajemo na kompromise. Posebno pazimo na njihovo podrijetlo s obzirom na to da nam je tržište preplavljeno kineskom macom, koja je izgledom i mirisom nalik na peruansku, ali nema bioaktivne tvari koje su zaslužne za njezino djelovanje – objašnjava Marko.

Što se tiče prodaje, Bioandinini proizvodi mogu se pronaći u gotovo svim ljekarnama i trgovinama zdrave hrane diljem Hrvatske i regije, odnosno Slovenije, Srbije, Crne Gore i Kosova. Također, otprilike 30 posto prodaje ide putem Bioandinine e-trgovine.

– Tijekom izazovnih razdoblja, poput pandemije, online prodaja omogućila je izniman rast i osnaživanje pozicije na tržištu. Najveći promet ostvarujemo kombinacijom fizičkih i digitalnih prodajnih mjesta, s naglaskom na rast kompletnog e-commercea – rekla nam je Jelena Ferk.

Jelmark, poduzetnici Jelena i Marko Ferk

U Jelmarku posebno paze na podrijetlo sirovina s obzirom na to da je tržište preplavljeno kineskom macom, koja je izgledom i mirisom nalik peruanskoj maci, ali nema bioaktivne tvari koje su zaslužne za njezino djelovanje

Prirodni 'dizači energije

Bioandinini proizvodi, napominje direktorica, namijenjeni su zaista širokom spektru korisnika, od mladih do starijih, ali primarna ciljna skupina ipak su žene i muškarci u dobi od 30 do 70 godina te mlađe generacije, odnosno osobe u dobi od 20 do 30 godina.

– Naglasak je na osobama koje žele podržati vitalnost, hormonalnu ravnotežu, plodnost, reproduktivni sustav i imunost prirodnim putem te osobama koje vode aktivan, dinamičan i zdrav način života. Poznati smo po svom bestselleru, odnosno kapsulama koje sadrže crvenu i crnu macu – dodaje Jelena, koja ističe i njihov novi proizvod, B Dynamic, koji su najdulje razvijali i u čiji je razvoj bilo uključeno najviše suradnika.

Kako nam je rekla, htjeli su napraviti proizvod namijenjen svima koji žive užurbanim načinom života. Ljudima čiji je dan prepun poslovnih i privatnih obveza. Drugim riječima, zaposlenim osobama modernog vremena koje žive užurbani život i kojima nedostaje energije za svakodnevne obveze. Spojili smo autohtone prirodne ekstrakte koji podižu energiju s vitaminima i mineralima. Rezultat je proizvod koji pridonosi smanjenju stresa i umora te podiže energiju na prirodan način.

Stabilni rast

Naravno, nije Bioandina jedini brend suplemenata na tržištu. Prema riječima njegovih osnivača, tržište suplemenata raste iz godine u godinu, ali glavne Bioandinine prednosti su, tvrde, transparentnost podrijetla i kvaliteta sirovina, oslonac na tradicionalnu andsku medicinu te suradnja s relevantnim stručnjacima.

– Fokus nam je na kupcu, edukaciji i dostupnosti putem webshopa i Amazona te ekološki čistom i jedinstvenom asortimanu. Važno je osvijestiti od kuda dolaze suplementi koje pijemo. Kako je rekao jedan naš potrošač: 'Želiš li piti proizvod jednak Lamborghiniju ili se zadovoljiti verzijom iz Kine?' No najvažnije je da se ljudi nakon naših suplemenata osjete bolje i da im ništa ne utječe na kvalitetu života – napominje Marko Ferk.

– Diferenciramo se autentičnošću, najčišćim ekstraktima biljaka iz njihovih prirodnih staništa i premium kvalitetom gdje nam malo tko može konkurirati – dodaje Jelena Ferk.

Jelmark, poduzetnici Jelena i Marko Ferk

Jelmark, poduzetnici Jelena i Marko Ferk

Bioandina je danas i poznata po svojim premium suplementima, no prije svega nekoliko godina taj je brend prešao iz segmenta superhrane u segment suplemenata, što je bio najveći poslovni pothvat za tvrtku Jelmark. Osim toga, prijelomne godine za tvrtku bile su 2020., 2021. i 2022. kada su zahvaljujući e-trgovini ostvarili velik rast usprkos izazovima koje su te godine donijele za sve domaće poduzetnike. Od 2022. nadalje Jelmark bilježi snažan rast prihoda i dobiti.

Tako je u prošloj godini tvrtka zabilježila ukupne prihode od 596.529 eura, što je povećanje od 27,20 posto u odnosu na 2023., te neto dobit od 68.289 eura, što je povećanje od 65,13 posto u odnosu na godinu prije. Također, vrijedi napomenuti da tvrtka ima svega troje zaposlenih. Bez obzira na to, kontinuirano proširuje svoj asortiman, ulazi na nova tržišta te ne prestaje educirati kupce i prodajno osoblje putem veletrgovaca.

– U zadnje četiri godine imamo konstantan godišnji rast veći od 50 posto. Svjestan sam da je nemoguće zauvijek održavati takav rast, ali još nismo dosegnuli maksimum u Hrvatskoj, a europsko tržište tek sada otvaramo. Za 2025. očekujemo nastavak rasta, širenje asortimana i tržišta te ulaganje u inovacije i digitalne kanale prodaje. Kvaliteta nam je najvažnija, a vrijeme će pokazati svoje – ističe Marko Ferk.

Ipak, i u Jelmarku osjete inflaciju, pa su tako od 2022. godine do danas cijene sirovina koje tvrtka upotrebljava, transporta, logistike i pakiranja rasle za čak 30 posto, a iako do sada nisu dizali cijene svojih proizvoda, situacija na tržištu tjera ih da, kao i svi drugi poduzetnici u Hrvatskoj, povećaju cijene suplemenata.

Osim rastućih cijena, velik je izazov tvrtki sve veća zasićenost tržišta proizvodima upitne kvalitete te nepredvidivi trendovi na tržištu koji otežavaju stabilno poslovanje. Problem su i strane e-trgovine koje prodaju suplemente na hrvatskim domenama s nedopuštenim tvrdnjama, a da nemaju rješenja za stavljanje na tržište od Ministarstva zdravstva.

Novi proizvodi i širenje

Poslovanje ne olakšavaju ni administrativne procedure, birokracija i kompleksnost zakonske regulative, koji često usporavaju procese. No, upornošću, stalnim učenjem, hrabrošću i suradnjom s relevantnim institucijama Bioandina je, prema riječima njezine direktorice, prevladala te izazove i izgradila prepoznatljiv brend. Zato ne čudi da im je za nadolazeće razdoblje u planu lansiranje novih proizvoda, širenje na nova tržišta te jačanje digitalnih kanala.

– Fokus ostaje na moćnim biljkama Anda i Amazone, održivosti i edukaciji uz očuvanje temeljnih vrijednosti: kvalitete, autentičnosti i andske tradicije – zaključuje Jelena Ferk. 

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju